Kanin iFokus

Kanin

Etikettallmänt
Läst 2535 ggr
Fridaaaa
0

Tips på toalåda samt toaströ

tips? på toalåda sökes!

Enbart att beställa 
Ej Ikea eller Zooplus 
Fasta kanter 
Ej över 150 kr
Passa i 150x60 bur 
Ej trekantig

ENBART direktlänkar och enbart som ni testat själva Smiley smile

tips? på bra material att ha i också. Ej kattsand, toa-lätt/pellets eller papper Smiley smile

Medarbetare: Sällskapskaniner, Support.

Irmelinis
0

Denna har jag, har funkat jättebra. Sätter den på längden i ena änden av buren, det blir några centimeter över mellan burväggen och lådan (har ej samma storlek på bur som du har) och där brukar jag kila in en träbit, grova grenar, eller något av inredningen i buren så att kaninen inte ska kunna flytta runt på lådan. Ingen av dem har ens försökt. 

Det går att ta av översta kanten på lådan, jag har aldrig behövt den.  

http://www.biltema.se/sv/Fritid/Husdjur-tillbehor/Katt/Kattlada-2000022541/

Uppfödning dvärgvädur och velveteen lop: 
www.alrunans.weebly.com/
Medlem i Sveriges Kaninvälfärdsförening

Fridaaaa
0

#1 Går inte att beställa från Biltema tyvärr. Och ska inte till biltema närmaste :(

Kaninhoppare
0

Synd att inte Ikea är ett alternativ. Länkar den jag använder ändå ifall du skulle ångra dig. Bästa toalåda jag haft. 

Finns i olika storlekar och olika höjd på kanterna.  🙂 Största lådan går på 149:-

http://www.ikea.com/se/sv/catalog/products/50282304/#/50282304

Medarbetare på Jättekanin

Fridaaaa
0

#3 IKEA tar över en vecka innan det kommer är främst därför. Kommer inte upp någon sida tyvärr. Men tack ändå :) tips? på ströet söker jag med :D

Kaninhoppare
0

#4 Jaha okej, då förstår jag. Konstigt att länken inte funkade, funkar fint för mig 😕

Vanlig sand man köper på grustag använder jag i den delen av hagen Alvin gör sina behov. Tyvärr kan det ju bli jobbigt att hämta sand varje gång den tar slut om man nu har långt till närmsta ställe. Sandlådesand på säck kanske, om det inte blir för dyrt?

Medarbetare på Jättekanin

Happy-Bunny
0

Toalåda har jag inget tips? på men jag använder öko plus kattströ. Vet inte om du tqr det i samma kategori som kattsand men jag har inte haft det så länge men både jag, mamma och kaninen här hemma tycker det fungerar super. För att klumparna hänger med fint spaden och även bakset åker med spaden :)

Fridaaaa
0

#5 Satt vid mobilen kanske därför.

Tack för länkar ni andra men som jag skrev i #0 vill jag enbart ha länkar på som ni provat och är nöjda med🙂 Annars vet man inte hur dem är mm. Just bara det jag söker 👍 Samma med strö 🙂 Kattlådor vet jag finns men finns massvis medolika modeller,kvalite mm därför jag ställer frågan som jag gör i #0 👍 SAmma med andra toalådor

Fridaaaa
0

#8 Tack men mitten går över pris, utställningslådan är för liten tyvärr (syrran har sån för utställning), har du testat nr1?

#7 Någon du provat?

#6 Hört delat om det, vissa tycker det dammar mycket andra inte. Så tvistad.

Vovisch nr2
0

#10 Ja, har den själv. Bra storlek, bra höjd på kanterna, diskret färg, billig! 

I min bur på landet har jag låda 3 som Dexterr länkat till men själv tycker jag att den är för liten och har för låga kanter som du skriver. Så är supernöjd över den andra. 👍

-Hälsning Jossan, medarbetare på bichon ifokus-

Fridaaaa
0

#11 👍 tack för svar 🙂 Vad använder du i dina lådor?
Sitter kanten hårt på den? Blir den förlåg  om man tar bort den kanten runtom? =)

Vovisch nr2
0

#12 Har toalätt, tycker det funkar bra och är det lätt att få tag i. Förstår inte riktigt vad du menar. Att kanten är avtagningsbar, eller?

Fridaaaa
0

#13 Ja jag har haft låda med avtagningsbar kant som den du länkade och den lossade lätt, därför jag undra
Aa okej ja det är uteslutet här, tycker det stinker och svårstädat :/

Vovisch nr2
0

#14 okej då förstår jag, den sitter på bra men är också lätt att ta av. :)

Fridaaaa
0

#15 Ok för den jag hade var med lätt att få av men lossade för lätt, därför jag vill ha helst med fast kant,tänkte om den blir för låg utan den avtagingsbara kanten?

Vovisch nr2
0

#16 Nej det tycker jag inte, har själv alltid utan kant.

Fridaaaa
0

#17 👍 Ska fundera på det 🙂

Kommapå bra strö med att ha i

emms
0

Jag har också en sån från grizzly (första länken i #8).

Tycker den är jättebra. Kanten är inte för hög eller går in för mycket in över lådan så den är ändå rymlig. Kanten går att ta av lätt som människa, svårare som kanin. Man viker ut kanterna liksom. Tar alltid av den när jag byter mycket i lådan så är inte knepigt alls. 

Lagom hög tycker jag, lagom stor. Och alltid plus att spade följer med tycker jag 🙂

Börjar bli lite liten för Mio men han väger ju mycket mer än Messi så den skulle passa honom fint tror jag. Och är behaglig färg! Hatar skrikiga gröna eller rosa haha 😃

Emma

Fridaaaa
0

#19 jag älskar tex grönt, vill ha färgglatt gärna i burarna haha. Messi kommer nog hamna på runt 2 kg när han är färdig :) Vad har du som strö?

emms
0

Juste strö också. Har precis bytt till öko plus och tycker hittills det är bra. Luktar inget i sig och tycker de döljer lukt från kiss med. Drygare än tillexempel toa-lätt. 

Tycker inte det dammar något alls. Kan röra runt med handen i påsen med nytt strö och blir inte dammig om den. Får små partiklar på handen men dom är inte lätta nog att kallas damm. Irriterar inte luftrör då de inte flyger runt liksom. 🙂

Emma

[Melbun]
1
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Säger det igen men Öko plus är GRYMT att ha i en mindre toalåda speciellt om man köper med spaden som finns på zooplus. Hålen är precis tillräckligt stora för att hålla kvar bajset men allt annat åker igenom så man slänger inget i onödan så det håller väldigt väldigt länge. Tycker inte det dammar alls, bara ifall du vänder upp och ned på lådan men ja då dammar ju i princip allt ;D Toalådor såg jag en fin på animail som var rosa (massa glada färger) *.* har tyvärr ingen länk till den då jag är inne på mobilen. Det här är min mästergrävare. Man kan hitta hans toa uppochner och på andra sidan rummet om man har otur (Det här gjorde han på knappt en timma). Lådor med hög kant på och ffa av större storlek brukar han inte gräva runt så mycket så de är absolut bäst. Annars så har han faktiskt vuxit ifrån det extrema grävandet en aning :) Kanske kan man vara smart och sätta fast kanten på lådan i buren med en klämma av något slag. Om man känner för att vara lite händig :)

Fridaaaa
0

Ökoplus är jag tvistas just för att jag hört så olika :/ samt att jag måste beställa var gång, hade helst velat ha något man kan få tag på annars också :) Så man slipper vara beroende av att beställa just strö :)

#22 Oj haha xD
Någon av dm du testat på den sidan?

emms
0

#23 Öko plus finns på arken zoo 🙂

Emma

Fridaaaa
0

#24 Vi har inte arken zoo :/

[Melbun]
1
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Annars beställde jag en sån här toa från ebay eller amazon. De är otroligt svåra att hitta i lämplig storlek och precis som man vill ha dem. Har ett hål som man kan knyta fast den i, annars åker den nog runt i buren x) Gillar dessutom att den är fyrkantig och inte trekantig.. Min kanin är sådär 2,3kg så den passar helt ok för hans storlek, men då gäller det att man har en kanin som bajar när den äter. Passade inte min kanin för han gör lite som han vill, kissade exempelvis UNDER lådan. Stundtals använde han den dock perfekt men en större kattlåda har varit bäst för honom. Använder inte den själv så är du sugen på en kan du säkert köpa min. Annars fick jag en toalåda på köpet när jag skaffade min vita lilla filur så jag har inte testat så mycket annat efter det :) Men jag gillade animails så jag kommer troligen köpa den för att den är rosa! Hehe

Fridaaaa
0

#26 Tar dessvärre alldeles för lång tid från Ebay och amazon gillar jag sådär :/
Ja något sätt måste jag sätta fast den med om den inte väger så mycket hehe

Tack för erbjudandet men just rosa (omdet är den på bild) är en av de färger jag verkligen inte gillar xD Går det att använda sån utan gallret? Undra om någon sån finns på andra ställen också hmm aldrig sett :P

[Melbun]
0

Ja det tar väldigt lång tid och de finns oftast bara i perioder. Har aldrig lyckats hitta denna igen men det dyker upp liknande med jämna mellanrum. Man kan ta bort gallret och ha utan om man vill. Har aldrig sett på svenska sidor utan enbart amazon och eBay, aldrig i butik heller :) det är en bra låda men min kanin gräver ut allt hö i lådan och sitter på en kulle sen :/

Fridaaaa
0

#28 Messi kommer ha höet bredvid lådan :) På burgolvet är det tänkt. 
Ja jag hade tänkt köpa snarast nämligen :) Ebay brukar ju ta 2-4 veckor,oftast inst 4 veckor :/ Och tar inte faktura heller så :/ Kört :/

Vilka mått har ni på era?

Behöver flertips på strö med :)

Fridaaaa
0

Söker fortfarande fler tips? på strö! :D