Bråk
Känns väldigt tråkigt att skriva detta inlägg då det kändes helt orimligt att jag skulle behöva det för bara en månad sedan.
Mina 2 kaninhonor på 2,5 år och 6 månader har börjat bråka. Deras ihopflyttning för ungefär två månader gick otroligt smärtfritt, de accepterade varandra direkt och bråkade inte en enda gång. Nu hittar jag bitmärken på båda två, främst på den äldsta. Den yngsta brukar flyga på henne och jaga henne runt hela hagen med svansen lyft. Den yngsta retas också med den äldsta, det ser nästan ut som hon verkligen vill bråka.
Min fråga är därför: vad ska jag göra? Tror ni att det är en fas, att 6månaders-kaninen är i tonåren och tar ut det på sin kompis? Eller bör vi flytta isär dem? Vore så tråkigt då de fram tills bara några veckor sedan verkade älska varandra och ser ut att göra det fortfarande en stor del av tiden.
Tacksam för svar :)
Putt
Skulle säga kastrera ifall du inte avlar på dem. Det blir ju en hel del brunst och hormoner som kan leda till bråk.. 2x dessutom! :P men som sagt det blir ju rätt dyrt så annars skulle jag nog vänta ut dem. Den yngre kaninen kan ju faktiskt utmana den andra för att den vill ha högsta positionen nu när den är lite mer mogen. Så länge de inte bråkar ordentligt så hade jag inte särat på dem men däremot inte lämnat dem ensamma utan att ha koll på dem. Man behöver liksom låta dem göra upp själva och det är väl mest ifall de inte vill acceptera varandra som man bör sära på dem. Mina bråkade rätt länge även om de båda är kastrerade men det beror troligtvis på att de är rätt lika i rang och ingen av dem ville ge upp. Löste sig till slut de verkar ha hittat ett bra mellanläge som fungerar för dem men det var rätt jobbigt och tog ganska lång tid. Har de ändå bra stunder ihop så får man låta det ta sin tid. Var lite därför jag försökte med mina så länge just för att de ändå trivdes ihop emellanåt och nu är de bästa vänner på heltid :)
#1 tack så mycket för bra svar! Jag har funderat på att kastrera den yngre, men har också känt som du att jag vill vänta ut henne. Vad roligt att det gick så bra för dina, det ger hopp!
Har också funderat på om det skulle hjälpa att sätta in en tredje (ung)kanin till detta par? Tänker att den yngre (som har omåttligt mycket energi, vilket kan få den äldre att lacka ur då hennes kompis alltid vill leka) kanske skulle få bättre stimulans med en mer jämnårig kanin och sluta "retas"? (Jag är dessutom väldigt sugen på en till hoppis så det skulle i så fall gynna båda parter ;) )
Vad tror ni?
Puttar upp igen och hoppas på att någon mer har egen erfarenhet/ är allmänt kaninkunnig och vill hjälpa mig :)