Kanin iFokus

Kanin

Etikettallmänt
Läst 607 ggr
Maskrosbarnet2
0

Kaninpest??!

För ungefär 2 veckor sedan var vi och vaccinerade våra kaniner. De sa att dem kunde få "efter verkningar" t.ex. Bölder där sprutan tagits och andra tecken på pest. Nu två veckor efter har jag märkt att min ena kanin han fått bölder runt ögon, och kanske vid mun. Han äter inte dåligt enligt mig. Men jag är rädd att han har pesten och vet inte vad jag ska göra. HJÄLP!!!

ra-17
0

Om det verkligen är riktig kaninpest, bör du dela på kaninerna omgående.

Marsvinsmamman
0

De kan få pestsymptom efter vaccineringen, men oftast så milda att de inte blir sjuka av det. Vaccinet som används är  ett levande vaccin och det man gör när man vaccinerar är att man ger en pytteliten dos av kaninpest, så liten att kaninen börjar producera antikroppar mot pesten, utan att kaninen själv blir sjuk.

Så länge din kanin äter och är pigg behöver du nog inte oroa dig alls. Men börjar han bli allmänpåverkad så får du kontakta vet. Om du vaccinerat alla dina kaniner samtidigt så ser inte jag någon anledning att sära på dem för att en fått vaccinationsbiverkningar. Men är du orolig så ring veterinär och rådfråga för säkerhets skull.