Tips?:|
Hejsan! På lördag så ska jag hämta min absolut första kanin! Är så himla taggad! Han är järngrå, och då undrar jag ifall pulpan kommer vara svart? Isåfall får ni jättegärna ge (om de finns) tips? på hur man lättare typ ser pulpan när man ska klippa klorna :)
Är han järngrå kommer klorna mycket troligtvis vara svarta ja!
Det kan ju vara rätt knepigt att veta hur mycket man ska klippa då, när jag klipper klorna på min viltgrå (avatarbilden) så brukar jag försöka lysa med en ficklampa mot klorna, men det är ändå jättesvårt att se pulpan så jag går oftast på känsla.
Ett tips? är att klippa lite och ofta, då är risken att råka klippa i pulpan mycket mindre eftersom man bara tar av några millimeter i taget.
Lycka till med nya kaninen!
Kaninerna Benjie och Luna
Tumblr - ☆ - Instagram
Medlem i Sveriges Kaninvälfärdsförening
Tack för svaret!:) skulle man typ kunna känna vart pulpan är och sen försöka hålla för den och klippa klon?
Nej pulpan känns inte, är du inte van att klippa just dens kaninens klor kan det vara svårt att veta hur lång pulpan är. Det är därför jag tipsade om att bara klippa väldigt lite i början, så ni kan känna efter hur mycket som går att ta av varje gång.
Tipsar om kaninmagazinets artikel om kloklippning, där finns baserna för hur man klipper klor: http://kaninmagazinet.se/2012/january/kloklippning.html
Kaninerna Benjie och Luna
Tumblr - ☆ - Instagram
Medlem i Sveriges Kaninvälfärdsförening
På mörka klor kan man tänka att klippa efter böjen.