Torka maskrosblad?
Hejsan. Tänkte så småningom börja torka maskrosblad/hallonblad inför vintern till ninisarna. Men är lite osäker på vilket sätt som är bäst? Jag hade tänkt att torka dom i min källare där det är svalt och mörkt. Funkar det bra? Undrar också om man ska hänga upp dom tillsammans eller om det är bättre att lägga dom en och en på t.ex ett bord eller liknande? Hur brukar ni själva göra, om ni gör det? :)
Jag brukar lägga dem på ett bord och ha papper under. Sen vända lite…..
#1 Har du de på ett mörkt och svalt ställe också då?
Jag brukar hänga upp mina växter i altanen, trots att det inte är så mörkt där. Men funkar ändå.
#2 Brukar ha det i källaren men där är små fönster så på dagen är det ljust men inte på kväll och natt. Mot norrsidan så ingen sol just. Ibland lägger jag papper på golvet och sen maskrosor eller det jag sk torka över, så blir det mer yta! ;-)
#3 #4 Tack så mycket för era tips? och svar!
Jag sätter ihop knippen med maskrosblad med gummiband och hänger upp dem på en tvättlina, antingen på altanen eller i källaren. Funkar bra vilket som.
Uppfödning dvärgvädur och velveteen lop:
www.alrunans.weebly.com/
Medlem i Sveriges Kaninvälfärdsförening
Ibland gör jag buketter av de och hänger upp. Ibland strör jag ut de på tidningspapper. Det viktiga är bara att det är torrt och inte i direkt solljus eftersom att massa nyttigheter i maskrosbladen förstörs. :)
Jsg lägger mitt på altanens bord och lägger allt på tidningar :)