Kanin iFokus

Kanin

Etikettsjukdomar
Läst 820 ggr
Smultrondraken70
0

Encephalitozoon - erfarenhet?

Vår hankanin var nyligen inlagd på djurklinik på grund av stopp i magen. Där upptäckte man att han drack väldigt mycket (vilket jag också noterat). Ett urinprov togs och man märkte då att han har påverkan på njurarna. Han diagnosticerades med en parasit-Encephalitozoon, som har slagit sig på njurarna och dom är därför påverkade. Veterinären (som har stor erfarenhet när det gäller kaniner), har ordinerat att han ska behandlas med Axilur i 30 dagar, då kan man döda parasiten och han blir inte sämre i njurarna. MEN det jag inte förstår är att veterinären säger nej till att behandla hans burkompis också. Hon kan ju också vara smittad (utan symtom), och då kanske hon smittar honom igen??😮 Veterinären sade att jo, hon kan vara smittad, men man behandlar aldrig den här parasiten förebyggande, bara när dom har symtom…och burkompisen behöver inte behandlas.

NÅGON som vet något om detta (inga teorier snälla, utan någon som verkligen har kunskap!) för jag får inte ihop det, och känner mig jätteorolig för vår kaninpojke…

[Melbun]
0

Funderar lite.. Är det här e.cuniculi man pratar om nu? För det brukar ju behandlas med axilur. Vet misstänkte att min ena kanin hade det.

Smultrondraken70
0

Japp E cuniculi. Kan slå sig på njurar, nervsystem, ögon etc:((

Smultrondraken70
0

Vår Bosse har det i njurarna vilket är sämsta stället.

[Melbun]
0

Ja jag hittade min kanin helt borta en gång när jag kom hem. Han satt och rullade med huvudet och hade ingen balans utan bara ramlade hela tiden. De tog tester på honom men problemet är att den här "parasiten" nästan finns hos alla våra tamkaniner så det är nästan så att den räknas till kaninens bakterieflora. (Enligt vet) Så ja man misstänkte detta hos min kanin då hans balans var påverkad men eftersom hans öronkanaler var för trånga kunde man inte ta någon odling. (Eventuellt kunde det ju också vara en infektion i innerörat) De nämnde en annan metod men tyckte det var ovärt på en kanin så man behandlade med antibiotika i en kort period. Han blev helt ok efter behandling men han hade en del problem med rinniga och röda ögon som var kvar och blev värre när han inte mådde riktigt 100. Tyvärr hann han ju inte bli så mycket äldre utan bröt tyvärr benet vid 9 år :/ Man behandlar egentligen bara när kaninen visar symptom och det sker oftast när immunsystemet är lite lågt. Så man ska passa sig för foderändringar och onödig stress. Jag vet att ni brukar åka långt med djuren och om han blir väldigt stressad är det kanske inte ultimat men jag är faktiskt inte hela hundra på on det är något ni kan fortsätta med eller behöva avbryta. Så länge kaninen är frisk och mår bra så får de oftast inga problem av detta. Burkompisen kan vara smittad också men så länge immunsystemet är på topp så kommer hon att vara frisk också. Så det här ligger latent hos kaninen och går därför inte att behandla vad jag vet (förrän det blossar upp)

Smultrondraken70
0

Okej, tack för ditt svar! Då är det som veterinären säger att burkompisen inte ska behandlad förebyggande om hon inte har symtom? Även om hon kan vara smittad….:(

[Melbun]
0

#5 Ja precis ni får hålla det extra rent och fortsätta ta såpass bra hand om dem som ni gör och då håller de sig förhoppningsvis friska. En del svarar bra på behandling men andra gör inte det så ni får ta det som det kommer och behandla Bosse så får vi hålla tummarna att det ordnar sig för honom :)

Smultrondraken70
0

Tack för dina snabba svar Melbun! Ja det är väl bara att hålla tummarna:) visste inte att den här parasiten var så vanlig..:/

[Melbun]
0

Jag vet faktiskt inte helt exakt hur vanligt det är att kaninen är sjuk men aldrig visar symptom eller att de faktiskt blir sjuka och som i ditt fall får symptom. Det var min veterinär på blå stjärnan som berättade detta för ett par år sedan, så jag vet inte vad det finns för nyare forskning men det känns ju som något en uppfödare inte vill ha in i sin Avel :/ Min kanin var ju köpt på djuraffär när jag var 13 så jag visste inte mycket bättre då x)

farvendal
0

Grejen är den att många kaniner redan har parasiten utan att besväras av den. Den ligger vilandes i kroppen liksom och bryter ut vid nedsatt immunförsvar. Därav att man inte behandlar det förrän det bryter ut.  Behandlingen har antaligen inte ens någon effekt om inte sjukdomen brutit ut.. Så då är det onödigt att behandla.

Finns andra sjukdomar som fungerar likadant.

Medarbetare på

Kaninmagazinet.se

Smultrondraken70
0

#9 ok, tack för ditt svar! Vår hona har inga symtom men kan ju ändå ha parasiten som du säger.. Det som också oroar mig är att vi behandlar Bosse - han blir förhoppningsvis av med parasiten - och återsmittas av Molly som kanske inte har symtom..någon som vet om den kan smitta så mellan kaniner? Det vill säga, kan en kanin som bara är bärare utan symtom smitta sin burkompis? Dom bor tillsammans och delar allt.

[Melbun]
0

De blir aldrig av med den vad jag vet. Det är därför det är så viktigt att skötseln är bra så att kaninen är frisk=starkt immunförsvar=inga symtom. Om kaninen blir sjuk eller av någon anledning inte mår bra kan det blossa upp igen. Så stress är inget bra för en sån kanin

RebeccaG
0

Fick ta bort en kanin i våras som hade parasiten i nervsystemet. Hon fick våldsamma kramper, snorade mycket och blev förlamad, så jag valde att ta bort henne 2v efter första attacken. 
Denna var nästan 4 månader när hon somnade in. Jag visste dock inte att hon hade parasiten förän jag fick tillbaka resultatet från obduktionen, då jag ville veta om hon hade parasiten eller våldsam epilepsi. Valde även att kremera henne då jag inte ville riskera att parasiten spreds yttligare.

Behandla andra såsom du själv vill bli behandlad
Mina kaninselar m.m. | Min blogg | Min uppfödning 
| Youtube

Smultrondraken70
0

Tack för era svar:)

Smultrondraken70
0

Någon fler som har erfarenhet av detta?