Vad gör jag?
Hej! Jag är "ny" Som kaninägare, hade utekaniner när jag var liten men nu har jag min första inne kanin, och jag har ett stort problem..
Jag vill att han ska kunna få springa fritt i mitt rum hela tiden, men känner att jag behöver ha honom i buren när jag inte är med eftersom han hoppar upp i min säng och kissar och bajsar, vilket inte är så fräscht… Han är helt toa-tränad annars, går ingenstans på golvet förutom i lådan. Någon som har några tips??
Hälsningar, Missan och djuren! ❤️
Sajtvärd för Border Collie iFokus
Kompostgaller för sängen eller ha honom i buren när du är borta hemifrån. Dela av rummet på nåt sätt så han inte kommer åt sängen?
Får han ändå springa fritt när du är hemma så kan du med gott samvete låta honom vara i buren ibland.
Uppfödning dvärgvädur och velveteen lop:
www.alrunans.weebly.com/
Medlem i Sveriges Kaninvälfärdsförening
Mitt rum är väldigt litet, så det finns inte så mycket utrymme att springa på förutom under sängen. (Bur+skrivbord, garderob och tunnlar och hus osv.)
Han är en sån aktiv kanin att jag märker att han inte mår bra av att sitta i buren när jag är på jobbet. :(
Har du nåt du kan skydda sängen med? Kanske lägga plastad frotté (eller stora badlakan) med kompostgaller ovanpå för att tynga ner och göra det lite "obekvämt" att kissa på? Eller kuddar, lådor eller annat runt sängkanten så han inte kan hoppa upp där?
Uppfödning dvärgvädur och velveteen lop:
www.alrunans.weebly.com/
Medlem i Sveriges Kaninvälfärdsförening
Smart! Ska testa lådor! :D
Jag hade precis samma problem innan. Min kanin gick alltid på toa. Men i sängen kissade han. Jag möblerade om och gränsade av så han inte kom åt sängen (hade rätt stort rum. Sem flyttade vi och jag fick mindre rum. Har nu löst det genom att ha loftsäng, fungerar bra. Vet dock inte om det fungerar för dig, men kanske ngt att fundera på om du inte löser det på annat vis….. ;-)
Åh det vore jättesmart! Men jag bor just nu i ett gästhus på tomten av mina föräldrars hus så taket är jätte lågt D:
# Jag vet inte vad du menar med jättelågt, men kanske det går att kapa till en loftsäng i trä så att kaninen inte kommer upp men så att den ändå får plats? :-)
Hmm! Det vore smart. Ska fråga killen om han vill ta sig an det projektet! :D