Få rumsren under rastning?
Messi är mer och mer i sovrummet på kvällarna nu när det börjar bli mörkt tidigt och kallare.
MEN han har en tendens att bajsa och kissa i sängen (Han hoppar upp själv numera) och under ena möbeln.
Hur får jag honom att använda toalätten? Kan ej ha den i sängen. Och kan inte blocka upp till sängen på kvällarna då sambon i regel ligger där och spelar samt hundar som ligger där.
Han är 6månadersnart,aldrig varit rumsren helt. Kastrering kommer ske i höst eller till våren, mest troligt till våren. Så inga förslag kring kastrering :)
Testat att lägga pluttar där men struntar han i xD
Medarbetare: Sällskapskaniner, Support.
Är inte så bra på det här med rumsrenhet men men. Om du kanske stänger i honom på en lite mindre yta i sovrummet så ha har nära til toan, kanske han lär sig snabbare ty förstå att det är där han ska kissa/bajsa. Sen när han börjar förstå det ksnske du kan förstora utrymmet men se till så att han isf fortsätter använda toan och tillslut kanske du kan ha honom helt lös…? Kanske funkar, kanske inte men aja :)
Ja det är knepigt, vi har ju alltid haft samma problem med vår hane:( skillnaden kastrering gjorde för oss är att kisset inte luktar längre..:) Det vi har gjort när han är lös i vårt kök är att vi helt enkelt lyfter honom på toa med jämna mellanrum, han luktar då runt, konstaterar: aha! Toalett! och så kissar han ofta. Annars ser man ofta på honom när han är kissnödig, luktar runt på ett speciellt sätt, och då lyfter vi honom till toan. Detta funkar till 50% kanske, sen är det bara att ha mattor som är lätta att tvätta. Han är 1,5 år.
#1 Blir väldigt svårt. Då blir det avstängning mitt i rummet :/ Och därkan ju inte lådan stå sen :/
#2 Messi visar inga tecken :/ Mång gånger jag trott att han kissar eller bajsar men han bara sitter där,nästagång så har han gjort det :/
Inga mattor i rummet :)
Har han toa i sin bur? Använder han den? Lätt o hoppa in i buren när han springer fritt? Prova att ha hö i lådan, då kommer han äta o kissa där, har själv en kaninunge på 3 mån som bara går på låda och har en matta i sin bur istället för spån. Jag skulle inte ha han lös alls längre stunder förens han är helt rumsren. Kan tänka mig att ju mer han kissar i te.x sängen, dessto svårare lär de bli att han slutar med det sen.
Hemsida: Nivinas kaniner
#4 Nej han har ingen toa i sin bur. Han drog bara runt den och grävde mest i den. en större än den han hade tar för mycket plats i buren :(
Han bajsar mest i sängen men enstaka gånger kissar han.
Provade att ha höet i lådan i buren men gick sådär med det.När han ärute och skuttar bryr han sig knappt om höet, han äter men är inte så mycket :( Roligare att utforska xD
Han som får så mycket yta att springa på annars, både inne och ute, kan väl ha en ordentlig toa (modell stor kattlåda) i sin bur? Det är ju för en kort tid tills han förhoppningsvis blir rumsren. Du måste ju göra det lätt för honom att lyckas :) annars lär han sig inte. Skydda sängen med plastad frotte eller liknande så länge.
Uppfödning dvärgvädur och velveteen lop:
www.alrunans.weebly.com/
Medlem i Sveriges Kaninvälfärdsförening
#6 De dagar jag är i skolan eller skitvädersdagar blir det mindre rastning och då känner jag att han behöver så mycket av ytan som möjligt i buren :/ Den är bara 150x60 nämligen :( Haft minikattlåda i buren och även sån trekantig i hörnan,men han har inte använt den utan dragit omkring med dem,grävt i dem mm knappt bajsat ellerkissat i dem :( Använt dem till allt annat :( Så det har jag provat.
Plastad frotte har vi men hinner inte alltid tvätta det mellan gångerna och svårt att få det att ligga kvar helt är man rör sig i sängen eller när hundarna gör det, :/Men använder det när vi kan :) Men lär inte honom att bli rumsren
Men ta en större låda då? En sån kattlåda med kant runt. Då blir de inte så lätt o kasta runt den… elvis va oxå sån i början o sprang bara runt i hela huset o undersökte. Men för varje dag som gick så spendera han mest tid i sitt rum I sin låda o åt hö. Och som sagt, ha han inte lös förens han går på lådan! Går han inte på lådan i buren så kan du inte förvänta dig att han kommer gå på den utanför. Han förstår inte att de är där han ska kissa/bajsa. Sen funderar jag på om han bajsar för att märka revir? Då är ju kastrering de enda som hjälper…
#8 Då får han väldigt lite plats i buren eftersom den inte är så stor :/ Men har som sagt provat med liten kattlåda, skulle det göra skillnad på storleken på lådan menar du om de väljer attgå där eller inte? Eftersom han inte gick på den lilla utan använde den till allt nnat? Bara en tanke.
Han är van vid att skutta i sovrummet sedan han kom hit :) Kanske inte dagligen men flera gånger i veckan. Så området är inte nytt för honom :) Han är sällskapssjuk och vill helst vara med oss eller hundarna samt undersöka överallt.
Kastrering som sagt kommer ske i höst eller till våren.Troligtvis till våren. Så är inget alternativ just nu. Och han måste ju få komma ut och röra på sig :/ Han är van vid det också sedan han kom hit att få vara i Hage mm 8-14 timmar per dag. Sällskaplig kanin med.
Då finns det ju inte så mycket ni kan göra. Bara o torka kisset o plocka bajset. Använder han inte toan i buren utan bara till annat så kommer han inte använda toan utanför buren heller. Som sagt, han förstår inte vad den är till. Ska man lära kaninen att gå på toa så är det i buren det sker i första hand. Tycker du att de blir för liten yta i buren så får du helt enkelt acceptera att han inte går på toa utanför buren heller.
#10 Fast hundarna trampar i det ibland,vi med om vi inte ser och massa merjobb att behöva tvätta sängkläder mycket oftare mm. Speciellt när man inte har torktumlare med :/
Och vill enbart ha tips? efter vad jag efterfrågar i #0, "inte mycket ni kan göra" är förmig inget svar på det i alla fall :)
Läs vad jag skrivit ang toa i buren. Har försökt flera omgångar. Men han använder inte den att kissa & bajsa i utan till allting annat i buren.
Han är ju inte så gammal än, man får prova varje sak mer än några veckor, med kaniner kan det ta månader, till och med ett år att få dem någorlunda rumsrena. Att skapa nya vanor tar lång tid och kräver tålamod :) Verkar speciellt svårt när de är unga och har fullt med hormoner i kroppen, du ska se att det blir lättare och lättare att få honom att vara lite renligare ju äldre han blir. :) Plastad frotte och kompostgaller för sängen är ju bara för att minska tvätt och rädda er säng från att stinka ;) inte en lösning så klart, utan bara för att underlätta för er under tiden.
www.alrunans.weebly.com/
#12 Jo det vet jag, haft kaniner stort sett hela livet :) Men inte haft så mycket innekaniner, ute har jag inte brytt mig :)
Men eftersom han dragit runt deti buren, grävt ur mm kändes det inte lönt längre xD "triangeln" till och medvälte han upp och ner xD Då måste jag få honom att sluta göra det.
Som jag skrev i #0 kan vi inte ha någon blockning för sängen på kvällarna :/Ja det blir väldigt bökigt att försöka ha det :/
Skaffa en större bur till honom? Så får du plats och kan lära honom att gå på låda.
#15 Finns inte mycket större. 160x80 tror jag är det största och de ligger högt i pris. (ja jag har kollat blocket men här nere säljs bara små inneburar) Fast jag har ju haft låda i buren innan?
Tror som #10 att det är i buren du måste börja. Lättare för honom att hantera en liten yta när han tränar på att bli rumsren. Skit i att det blir trångt ett litet tag med en stor kattlåda, det får vara så medans han lär sig. Det är ju för hans eget bästa för att han ska kunna springa mycket fritt inomhus sedan! :) Jag har en låda som tar upp en tredjedel av buren, och när den är full med papperspellets så är den TUNG och klumpig, ingen av mina kaniner har kunnat lyfta och slänga runt den. Om han gör det ändå (skulle jag inte tro dock) så ställ den på ett sånt sätt att den sitter fast, lägg nåt tungt i botten eller ställ en tung brädbit framför lådan så den inte går att flytta på. Tänk på att det bara är tillfälligt, tills han fattar att lådan är tråkig och slutar försöka dra runt på den :)
Sitt med honom första kvällarna som han har sin toalett och hindra honom från att dra runt lådan, och från att gräva ut det som är i den (om du har t.ex toalätt i den så blir det rätt snart kompakt och tyngre så fort det blir blött, svårt att gräva ut).
Eller så använd hela botten av buren som "toalett", och flytta med den till det rummet han ska springa lös i.
Vet att det är jättesvårt på hanar, som bajsar och kissar lite överallt (speciellt där det finns lukter av andra husdjur har jag märkt att de gillar att markera), ingen av mina tre hanar är speciellt renlig av sig, medans honorna är väldigt duktiga på att göra sina behov på samma plats (alltid i kattlådan). Min lejonhane blev inte rumsren förrän efter kastrering dock, så jag hoppas på detsamma för Lill-teddyn, som också gillar att sprida sina pluttar överallt… 😃
www.alrunans.weebly.com/
Men jag har ju sagt att jag provat att ha låda i buren xD Han drar omkring dem, grävermm :P använder dem till annat.Måste komma på en lösning att sätta fast den till 100% i så fall om det ska fungera,frågan är bara hur:/
Kan dessvärre inte släpa med hela buren in till sovrummet. För tung och otymplig,tar mycket av "springytan" också. Därför jag vill lära honom att gå på låda i rummet :)
Vet inte vd jag ska ha i lådan denna gången,toa-lätt/papperspellets blir det inte, stinker och svårstädat. Så det klurar jag också på.Behövs inte så stor mängd av det :) Just nu har han kutterspån i hela buren.
Måste inhandla en låda som passar med på bredden hmm får fundera på vart jag kan hitta det :)
Min förra hane jag hade en del inne,han var superduktig, han sa till när han behövde göra sitt så kunde jag ta honom till buren men Messi är mer finurlig han haha :P
ja jag längtar tills han kan kasteras men troligtvis blir inte det möjligt förrän till våren och i vinter måste han kunna skutta inne eftersom han knappt kan komma ut utomhus då :/ Så tänkte att det är bra att öva på det redan nu.
Använder han lådan till annat i buren så lär han göra det även utanför…
Kan du inte göra en kompostgallerlösning istället för buren?
Zingo ;D
#20 Hundar och katter så blir inte säkert. Och har inte dörrar mer än till badrummet och ut,så kan inte låsa dem ute heller :/ Och eftersom han inte är rumsren än så är risken att golvet förstörs :(
Kompostgallerlösning med kompostgaller som tak ;)
Och naturligtvis bra skydd på golvet så länge.
www.alrunans.weebly.com/
#22 känns inte så säkert mot en stor sankt Bernhard om hon skulle mot för modan göra något :/ hon har nästan vält Hage ute när hon fått sina ryck, inte för att komma åt kaninerna utan för att busa :/ är därför jag är skeptisk till det :/ men får inte plats bredare bur och Max 20-30 cm längre bur. Ont om bra plats inne nämligen och dumt "planlösning " eller vad det heter :/ Men tror att det går att lära att du använda låda utanför buren ändå :) En fundering: varför bajsar han nästan bara på min sambos sida?
Kom på det med, kan kan lyfta kompostgaller. Inne går ju inte att sätta fast :/ Samt krävs ett antal paket = dyrt :(
Jag skulle säga att det inte är någon idé att träna rumsrenheten under rastning om det inte ens funkar i buren. Min kanin har en låda som är 60*60 i sin bur som alltså tar upp en stor del av buren, han har en 1.6m bur. Han har inga problem att springa för det! Han är ju kanin, han kan hoppa ;) Så kör hårdträning i buren innan du ger dig på tanken att öva utanför. Sedan kan man som jag lägga kuddar efter sängkanten så att kaninen inte kommer upp, om man inte har en 80 säng så får din kille plats ändå ;) I övrigt har jag inga tips? om själv toaträningen då min kille redan var rumsren när han kom till mig och jag kunde ställa in en låda redan första dagen.
#25 nej är stor säng :) Dessvärre har vi inte så många kuddar och skulle krävas dubbla lager, han hoppar högt när han hoppar upp :/ Och hundarna måste kunna hoppa upp och ner. Så behöver hindra han men inte hundarna :) (ja är många timmar han kommer rastas inne och vi vill kunna ha hundarna i sängen,) Hmm ja han måste ju rastas :/ och bajsar och kissar ibland på golvet där det är svårt att komma åt, frågan är hur jag ska blocka det hmm :/ Får klura på det. Mjo men som jag skrev måste jag komma på ett sätt att hindra honom från att dra runt lådan :/ är största problemet. Samt komma på något att ha i lådan som inte är roligare att gräva i än att kissa och bajsa på xD förslag?
Men om du har bara hö i lådan i buren så kommer han väll sitta o äta hö där i? Då kommer han kissa o bajsa samtidigt. Alltså ha hö't löst i lådan inte under nån höhäck eller så.
#27 Har provat, men han grävde runt allt höet och så kom kiss/bajs på allting istället = inget fräscht hö i buren :/ Det ärom jag försöker hitta en platstill i buren att ha hö också på.
Men oavsett måste jag få fast lådan så att han inte kan dra runt den i buren
Köp en större låda med sån kant runt och ev spån pellets så lovar jag dig att han inte kommer kunna flytta på den ;)
#29 Spånpellets? Menar du som bränslepellets/eldningspellets? För det och papperspellets vill jag inte använda, ogillar det skarpt.
Måste hitta en som passar bredd och längd som inte tar upp på tok för mycket i buren. Får kolla i affären idag.
är lådan så stor som den jag har (typ 60*60) försöker kaninen flytta den 1-2 gånger och ger sedan upp då den är för tung, i en sån stor låda kan man även lägga en större sten så är den omöjlig att flytta. Jag har spån i min låda men min kanin gräver endast när han vill ligga direkt på plastbotten i buren = sällan. Sedan lägger jag ett tunnt lager hö över spånet så att det inte flyger runt och sen massa hö i höhäcken ovanför
Alltså tror du att Messi kommer använda toan utanför buren om han inte ens använder den om han har den i sin bur? Gräver han i den o kastar runt den så lär han ju göra det även utanför buren isånnafall. DU måste lära honom att använda den för just nu vet han inte vad han ska göra med den.
Och ett sätt som dessutom lär vara det enda som funkar är att ha den i hans bur med hö i den då dom kissar/bajsar där dom äter. Kan du inte ha en låda i hans bur för den tar upp för mycket plats, ja strunta i det då o så kommer han aldrig lära sig att använda toan.
Vart kissar han o bajsar i buren? Lägg lådan där. Börjar han kissa nån annanstans så lägg all kiss o bajs i lådan så förstår han kanske att det är dit han ska.
Men som sagt, du måste börja i buren!
#32 som jag skrev högre upo har jag haft kaniner som varit jätteduktiga i Hage och så men inte i burarna, så ja jag tror absolut att det är möjligt att lära :) Han har ingen speciell hörna i buren där han gör sina behov. Inte säkert att han gör det utanför buren för där har han mer att göra och undersöka. Och som jag skrivit mer än en gång ska jag kolla efter låda samt komma på vad jag ska ha för material i lådan #31 har ingen höhäck till mina. Så kan inte ha hö ovanför tyvärr. Vart köpte du din och hur ser den ut?
#33 har en låda som liknar antonius lådan från ikea fast min är större, minns ej vart jag köpt den..
#34 aa ok. Ja Ikea fungerar inte här :( hmm
Jag har fleecefilt som underlag istället för spån och Hö då kaniner gillar att bajsa och kissa på Hö. Jag har en toalett i hans favorithörn och hade honom i buren dom första dagarna så att han lär sig. Sen när han fick skutta runt i rummet så satte jag en toalett ute på golvet i hans favorithörn och nu är han nästintill rumsren:)
#36 Messi har som sagt inte något speciellt hörn.
Och fleccefilt vill jag inte ha i hela buren,vill att de ska kunna gräva mm,samt stinker om de skulle kissa på det :)
Messis favorit lös är i sängen och där kan jag inte ha låda,är det som är nackdelen :( Eller under sängen,men då kommer han inte i lådan om jag ställer den där :(
Mina har inte hö som bottenmaterial utan en hörna för att äta. Ogillar höhäckar skarpt. Extremt sällan jag använder det (är i vissa hagar). Mina kissar inte specielltmycket på höet. Det är olika från kanin till kanin hur pass benägna demärtill det :)