KaninPest
Jag har lite frågor om kanin pest, som jag hoppas någon kan svara på. min kanin är gäggig om ögonen och eftersom att man lösrycker om kanin pest här och på insta blir kanin pest det man ute sluter det till. Men det rinner från hennes ögon och det ser irriterat ut. Men tror inte det är kanin pest för finns inga vildkaniner i området närmsta kaniner bor 2-3 kilometer ifrån ungefär. Finns knappt harar heller. 1. Hur smittar kanin pest? 2. Är det risk att min kanin har det? 3. var i landet finns kanin pest ungefär? 4. Finns det fler symtom? 5. Vad kan det annars vara? Tacksam för svar:)
1. Direktkontakt med andra kaniner eller via insekter är vanligast. Men det kan även smitta om man tar in gräs som en sjuk kanin suttit på nyligen, tex.
2. Beror la på. Kaniner som smittats av pest och börjar visa symtom dör inom ett par dagar.
3. Södra sverige. Skåne, Södra Halland, Södra Skåne, Öland och även Gotland tror jag. Sen har man hittat enstaka fall i Göteborg och uppe i Mälardalen/Stockholm, men sjukdomen är inte etablerad där.
4. Svullna ögon (inte bara rinniga), svullet kön.
5. Hur länge har kaninen haft problemet?
Medarbetare på
Kaninmagazinet.se
Det är en ute kanin så hon är ute i galler på dagen o i kanin huset på nätterna med dem andra kaninerna. (Dem går i olika burar( nu går hon lite ifrån dem andra) sen i lördags nån gång har det runnit sen ser hon ganska geggig ut och hon har förlorat lite hår vid ena ögat. Jag bor i södra Sverige men inte inärheten av dem där ställena. Och som sagt finns det inga vild kaniner här omkring. Hur blir dem smittade genom insäkter? Vet att det är myggor och fästingar men hur långt tar sig dem mellan kaniner och sånt?
Var bor du då? Växjö är väldigt drabbade också, glömde skriva det.
Vet faktiskt inte riktigt hur långt insekterna tar sig, men det handlar ju inte om mil. Fåglar däremot kan ju ta sig lite längre.
Tror inte din kanin har pest om den haft rinniga ögon sedan i lördags. Den hade varit död nu isåfall. Om det inte är något i örat som irriterar så rekommenderar jag att gå till veterinären och kolla kindtänderna.
Medarbetare på
Kaninmagazinet.se
Nej bor i te så nära växajö heller men tack för svaren känns mycket bättre att veta att det nog inte är pest men det finns ingen vätejoner som tar emot kaniner i närheten vad vi vet där vi har varit med hunden o katten och som även tar hästarna vill dem inte ta in kaniner för att del inte är utbildade och det är väldigt långt till nästa vätetiner men vi har pratat med dem och ska se om det blir bättre.
#4 Bor du i södra Sverige tycker jag att du borde vaccinera din kanin, eftersom pesten finns där.