Kanin iFokus

Kanin

Etikettbeteende-hälsa-och-skötsel
Läst 600 ggr
Elsaharr
0

Rädd att bli lyft

Behöver tips? på hur jag ska få min tjej att förstå att det inte är livsfarligt att bli buren. Det är inte så att hon sprattlar jättemycket, det går inte att lyfta upp henne. Hon får panik när man tar tag i henne och springer iväg. Jag förväntar mig inte att hon ska uppskatta det men hon ska ju inte få panik. tips? uppskattas!

Zingo ;D

Trebit
2

Jag har haft det här problemet med båda mina kaniner, sen i februari tränat bort det helt hos den ena och är på god väg efter två månader med den andra.
Fick tips? om en jättebra hemsida (http://www.therabbithouse.com/behaviour/problem-picking-rabbit-up.asp) som verkligen har gjort skillnad!
Först är det bara att förbereda sig på att det kommer ta lång tid. Jag körde handmatning morgon och kväll och för varje pelletsbit så rörde jag kaninen lite mer. Började med att ge en pellets och stryka försiktigt över huvudet, hoppade hon iväg så fick hon göra det. Gjorde om samma sak med nästa pellets tills hon tyckte huvudet var okej, fortsatte sedan att börja klappa från huvudet ner mot nacke och ryggen. Varje gång for hon iväg som jag bränt henne, men för varje gång fick jag även klappa lite mer. När hon var okej med klappar över ryggen så fortsatte jag med sidorna, och så småningom att lägga en hand under magen. Med min första tog det tid, nästan en månad innan jag kom till magen, och ytterligare en månad tills jag kunde ha båda händerna under magen. Det gäller att vara ihärdig! Ett annat tips? är att inte försöka bära innan du har hennes tillit, kan du ge kaninen tillgång till att själv hoppa i och ur buren så är det ett stort plus.
Lycka till med tränandet! Jag vet hur jobbigt det är när djuren inte förstår att man inte ska skada dem.

Kaninerna Benjie och Luna

Tumblr - ☆ - Instagram

Medlem i Sveriges Kaninvälfärdsförening

Elsaharr
0

#1 Japp, jag bara öppnar dörren från buren till hagen så de kan gå in och ut som de vill under dagen :-) Huvud och rygg är hon ok med, men gränsen går vid sidan. Men vi ska jobba på det! Ska börja imorgon, och ska ge torkade morotsbitar :-)

Zingo ;D

Whatsupdoc?
0

Jag har inte plockat upp Charlie så ofta, det händer bara om jag ska sätta på han selen om vi ska ut, eller när jag ska klippa hans klor. Jag ska prova den hemsidan som lagts upp, och hoppas det funkar, fast jag kommer & vara tålmodig, det är lite för att han ska veta att jag inte är ett elakt monster, även om han förlåter mig efter en stund 🙂