Humlans bildtråd
Jättefin tjej! :)
//Med vänliga hälsningar Ida
Va dig själv, alla andra är redan upptagna. 😎
Om två veckor vill jag börja selträna henne för då är hon 3 månader, men jag funderade på, hur sjutton hittar man en sele till en sån här liten kanin? Marsvinssele? Men testade den allra minsta sele jag kunde hitta hemma på henne och den passade faktiskt helt okej. Lite stor men hon växer nog i den på 2 veckor :)
Hon är helt underbar! Så pytteliten! Blir så glad att du hittade en sån härlig liten kanin 🙂 Du kör på djur-namn precis som jag gör till mina kaniner, ser jag 😉Hur kom du på hennes namn? Det är häftigt!
Uppfödning dvärgvädur och velveteen lop:
www.alrunans.weebly.com/
Medlem i Sveriges Kaninvälfärdsförening
Så söt kanin, förstår att du redan förälskat dig i henne!!
#6 Du kan alltid beställa hos ex gullvikens selar och röstebo ex. :)
-' Malin Hultman
_' Snowflake's Kaniner, hoppkaniner i Eslöv, Skåne
Portfolio | Instagram-kanin | Instagram-katt
#2 Tack, jag är så nöjd! :D #7 Jaa, jag har två till som heter Vargen och Hjorten ;) Vi ville ha ett djurnamn till henne som ändå fungerade lite internationellt. Räven och rådjuret fungerade inte. Till slut när jag suttit och stirrat på henne länge så ville jag säga hennes namn och då ploppade Duckling upp i huvudet. Hon ser lite ut som en ankunge :) Men tror jag kommer kalla henne för Duckie. #8 Jaa, hon är verkligen sockersöt tycker jag! #9 Har beställt en bröstsele från gullvikens som borde komma om någon dag för hon skickade idag.. Beställde small med önskemålet gärna lite mindre än det. Den skulle vara till min andra kanin men om den passar henne kan jag beställa en till henne också :)
Inbäddat innehåll kan använda tredjepartscookies och spårningsskript.
Vi har döpt om henne till Humlan nu. Vill lära henne att komma på kommando och Duckling blev lite svårt att säga då. Det går i alla fall jättebra med Humlan. Hon verkar trivas här och är väldigt nyfiken på allt. Hon har redan lärt sig att gå på lådan och hoppa upp i min säng själv. Det är kul att se att hon är så pass modig och orädd som hon är, för hon är knappt hanterad något alls av människor. Uppfödaren födde upp kaniner för kött och utställning, så han höll inte på och gulla med kaninungarna. Men det märks inte på henne, tycker hon är helt underbar!
Hur länge har du haft henne hos dig? Super söt!
#13 Tack! En vecka :)
Vilken modig liten dam! Tur att hon och Haren kommer överrens, de är så fina tillsammans i videon!
www.alrunans.weebly.com/
#14 Ja det är tur att de trivs tillsammans. Var inget bråk vid ihopsättning. Men Haren är efter kastreringen väldigt snäll mot andra kaniner. Humlan ser sin trygghet i Haren, hon ser Haren som en fostermamma :) Nu har min bröstsele kommit, och ja den var rejält för stor för henne. Men den passade Haren, och Humlan är beräknad att väga 1 hekto mer än Haren som vuxen så hon växer nog i den om några månader. Tills dess får jag selträna henne i en H-sele.
Hehe, titta på hamster-kinderna…! Otroligt fin bild, den sista.
www.alrunans.weebly.com/
Vilka fina och härliga bilder på Humlan, och vad mysiga båda verkar vara 🙂
Såå otroligt fina! ❤️
#20 kanske borde döpt henne till Hamster istället ;) #23 Ja jag tycker detr fint att se att de trivs tillsammans. Haren har bott med en kastrerad hane förut, men hon tydde sig aldrig riktigt till honom som om hon verkligen gillade honom. Hon mer accepterade att han fanns där. Hon verkar trivas mer med Humlan faktiskt :) #24 tack! :D
Det går vänligt bra med Humlan. Har lärt henne att komma när jag ropar på henne och det tycker hon är jättekul. Jag har spenderat väldigt mycket tid med henne och det märks, för hon tycker väldigt mycket om mig. Men dock är hon lite blygare för andra människor, det är bara jag som får klappa och bära henne. Och visst är det kul att känna sig speciell, men jag vill att hon ska tycka om alla människor. Hon har verkligen vuxit hos mig i alla fall, nu ser hon lite mer ut som en kanin men hon är fortfarande väldigt liten. Försöker mata henne i smyg när Haren inte ser, för Haren behöver inte lägga på sig något mer medan Humlan kan behöva det ;) Idag fick hon springa lös i huset för första gången för jag känner att hon litar på mig nu och är trygg. Det gick jättebra, hon lekte följa John med Haren. Lite försiktig men inte rädd :)
Vad duktig hon är! Skönt att höra att hon mår så bra! Hur lärde du henne inkallning?
#27 Jag brukar alltid ge henne pellets från handen så hon springer gärna självmant fram till mig. Så jag har bara börjat med att ropa hennes namn och hon får bara godis om hon kommer när jag ropar hennes namn.
Idag fyller hon tre månader och jag vill gärna selträna nu för att kunna hoppa, men det går inte för alla selar är för stora för henne, hon är pytteliten. Men jag satte upp ett pyttehinder i hagen så man kan säga att jag hopptränade henne igår ;)
Om ni undrar varför det är kaninbebisar i hagen så beror det på att jag passar 5-veckors kaninungar just nu och jag har bara en Hage med fyrkantsnät så Humlan får gå med bebisarna och det tycker hon är jättekul.
Roligt att få se fler videos! Hon är en sån läckerbit! Vilken tur att hon kommer överrens med kaninungarna :)
www.alrunans.weebly.com/
Jag har aldrig träffat en kanin som kan äta så mycket som den här kaninen. Spelar ingen roll vilken tid på dygnet jag tittar på henne, hon äter ALLTID! Hon har gått upp extremt mycket i vikt. Humlan är en renrasig hermelin med stamtavla, så hon borde ju stämma in på viktgränserna för hermelin. Det står att en hermelin på 4-5 månader ska väga mellan 0,6-0,8 kilo. Humlan är inte ens fyra månader och väger nu 0,9 kilo! Har fått se hennes helsyskon i vuxen ålder och hennes föräldrar, de var små. Uppfödaren bedömde att Humlan skulle väga 1,2 kilo som vuxen. Det tror jag inte stämmer längre…
Hon är frigående i huset och hennes favoritplats är att sitta på höbalen i vardagsrummet och smaska i sig typ 5 kilo hö om dagen 😛
Vare sig jag vill inte så så springer Humlan numera lös på tomten också som Haren. Öppnar någon ytterdörren så skuttar hon ut direkt. Men det enda hon bryr sig om är att äta. Hon stannar på tomten precis som Haren och är lättfångad, så ibland får hon vara lös på tomten om vi har uppsikt på henne.
Hon kanske har en växtperiod? Om hon är frigående så rör hon sig antagligen ganska mycket också (om hon inte bara sitter i höpåsen så klart! 😃 ) Hon blir bara vackrare och vackrare, lilla damen!
www.alrunans.weebly.com/
Små blöta tassar! Så himla fin! ❤️
www.alrunans.weebly.com/
#32 Jaa, kanske det. Fast själv har jag inte något emot att hon blir en lite större kanin. Kan ändå inte ställa ut henne för hon är sotad på nosen. Tycker hermeliner är lite små, så en hermelin på 1,5 kilo har jag inget emot 😉
Men herre jösses vad fin hon är!! 😍
Hon har ju också rätt långa öron för att vara hermelin, kanske hennes rex-gener slog igenom lite mer och gjorde henne större? Äter hon bara hö så ska det ju vara hälsosamt, det är väl för mycket färskt gräs som gör att de kan gå upp i vikt för mycket. (tror jag).
www.alrunans.weebly.com/
#37 Tack! :D #38 Fast hon har faktiskt inte jättelånga öron, fast jag håller med om att det ser ut som det. Men jag mätte hennes öron till 5,3 cm, och det är en ganska bra längd för hermeliner får max ha 6 cm långa öron. Så egentligen har hon små öron. Hahah proportionerna på den här kaninen är ganska konstiga :p Haren som jag tycker har miniöron och ser ut att vara mindre än Humlans de är faktiskt 5,5 cm. Tror det är rexpälsen som gör att Humlans öron ser längre ut än vad de är, man ser verkligen hela öronen. Annars brukar ju pälsen maskera en del.
Nu har jag börjat hoppa lite smått med henne, och hon är jätteduktig. Hon måste bara lära sig att hoppa upp sig lite mer så hon inte river. Men med lite mer träning kanske vi kan starta en mini snart :)
#40 Men oj, vad duktig hon är. Och söt! 😍
Det är så kul att få se hela hennes resa från börjar och se hur hon utvecklas 😍
Men måste säga att en hermelin rex inte är en jättelätt ras, det är verkligen inte som en typisk lugn och snäll ras som t.ex dvärgvädur. I alla fall Humlan är väldigt envis, sprattlig, hal som en tvål och väldigt aktiv. Man måste kämpa och lägga ner lite mer tid på henne, men det är det värt för man ser då tydligt vilka framsteg hon gör hela tiden då :)
#45 Verkar som du fått en liten utmaning… Vad fint att du lägger ner extra tid på henne för att få det att fungera ❤️ Humlan är så vacker, hennes kloka ögon och de små rynkorna i pannan 😍
Har hon varit aktiv ända sen hon var liten?
www.alrunans.weebly.com/
#45 Jaa, men det är bara kul! :) Hahah nej först undrar jag om jag verkligen köpt en hermelin rex, såg henne aldrig springa. Hon var inte rädd, det var bara att hon prioriterade att äta före att springa. Så att gå i sele med henne gick inte, hon satt bara stilla. Men det är de senaste veckorna som hon turligt nog fått upp aktiviteten. Hon har verkligen eget driv nu och springer på som en galning, vilket jag gillar! Haren var likadan innan hon kastrerades. Så jag kommer nog vänta ett litet tag med att kastrera Humlan ifall hon inte verkar påverkas av brunst tydligt. Vill ha en lite aktivare kanin om jag ska tävla i hoppning :)