Kanin iFokus

Kanin

Etikettfärger-teckningar-och-raser
Läst 1473 ggr
Irmelinis
0

Uppfödare Satin?

Letar efter en uppfödare av rasen Satin (alltså inte dvärgvädur), helst i Sverige eller Danmark. Har googlat runt, men svårt att hitta. Finns det någon alls? Tacksam för svar!

Uppfödning dvärgvädur och velveteen lop: 
www.alrunans.weebly.com/
Medlem i Sveriges Kaninvälfärdsförening

Peak303
1

http://www.tallmonskaniner.se/ föder upp satin i elfenben, ryss och tror att hon ibland har viltgrå. :)

-'  Malin Hultman
_' Snowflake's Kaniner, hoppkaniner i Eslöv, Skåne
Portfolio | Instagram-kanin | Instagram-katt 

Irmelinis
1

Tack för svar! 👍

Vill hålla möjligheten öppen att om några år skapa en "egen" linje av dvv satin (ja, jag har många planer, hehe), så som vi skrev om, så jag vill gärna informera mig om vilka uppfödare och individer av rasen som finns då Satin verkar vara rätt ovanlig. Hoppas det finns fler än en uppfödare i landet…

www.alrunans.weebly.com/

Peak303
0

Har för mig att det finns några i Danmark. Skulle kunna kolla med en uppfödare där. :)

-'  Malin Hultman

Irmelinis
0

Tack snälla ❤️
Är Satin den enda/bästa rasen man kan använda till ett sådant projekt?  Satinpälsen finns väl bara på Angora och Hermelin (?) annars, vad jag vet.

www.alrunans.weebly.com/

Rubinola
0

Påbokaninen i ulricehamn har raserna satin och liten satin.

pabokaninen.se

Irmelinis
0

#5 Åh tack, det är ju perfekt, väldigt nära där jag bor 🙂
Känner du till deras Satiner något? Vad de har för temperament osv..

www.alrunans.weebly.com/

Irmelinis
0

En liten bonusfråga: Finns det någon standard eller beskrivning på hur en bra satinpäls ska kännas eller hur den ska se ut? Pälskvalité, längd, täthet och sådant.. eller är det bara att gå efter Dvärgvädurens standard för normalpälsat?

www.alrunans.weebly.com/

Peak303
0

Finns säkert i nordisk kaninstandarn. Skulle kunna kolla lite senare då jag har en hemma. :)

-'  Malin Hultman

Rubinola
0

Jag vet tyvärr inte så mycket om de olika raserna.

Om du går till http://kanin.ifokus.se/discussions/4f4a81e5d4ebea0699024b7e-satinkanin hittar du en lista över satin-uppfödare i #27 (där finns dock inte påbokaninen med).

Lycka till!

Irmelinis
0

#9 Tack snälla du! Ska kolla vilka som fortfarande är aktiva.

www.alrunans.weebly.com/

Agda
0

Här i Jämtland så finns det några uppfödare av satin i olika färger (Ingela Engenström har också Liten satin som blir godkänd från 1/10 tror jag).

Jag själv (Nirs'Ors kaniner) har slutat med satinerna, de jag hade var svåra att fånga i buren och supersprättiga i famnen. Så jag ledsnade till slut … 😛

Irmelinis
0

#11 Tack för listan! Jättesnällt. 

Vad synd att du har dålig erfarenhet av rasen. Jag antar att Liten Satin har ungefär samma temperament? Vilken ras? har man korsat in i den för att få den mindre storleken? Eller har man bara avlat på små individer?

www.alrunans.weebly.com/

Agda
0

#12: Jag vet inte vilka raser som man korsat in, men jag vet att Ingela importerade ett par av rasen från England. Hon hade också en hermelin satin, vet dock inte om hon använt den i sin Avel.

Parar man satin med andra raser så får man liknande temperament som rasen man korsat med (sedan tror jag också att de vit rödögda satinerna, elfenben, är lugnare än andra), mina satinangoror har liknande temperament som mina angoror.

Irmelinis
0

Men jag tänker som så, att om man parar en Satin med en Dvärgvädur, så kan ju lika gärna Satinens sprättiga temperament ärvas till ungarna. Inte säkert att det blir Dvärgvädurens temperament som går i arv, även om det kan bli en blandning av de båda, så klart. Men sprättigheten kanske går att "avla bort" med tiden.

www.alrunans.weebly.com/

emms
0

#14 Du kan ju avla vidare på de ungar med lugnast temperament. De andra kanske skulle bli bra hoppare tillexempel? 🙂

Emma