Flugor
Har märkt att det har börjat samlats massa flugor i kaninburen, på taket, vilket är väldigt störande. Det är inte bara en heller utan flera. Vad kan det bero på tro? Fukt och värmen? Finns det något sätt att få bort de? Kommer de försvinna, om någon vet då? :/ Det kanske inte låter så hemskt men tycker det är så ofräscht att ha massa flugor i buren..
Ja, flugor är inte så kul i buren..
Hade fullt med små knott ( liknade iaf) ingosad i halmen i bodlådan i vintras, det var ju inte så kul :/
Men, prova att göra rent med ättika i hela buren, håll rent så dom inte dras dit. Vet inte exakt vad man kan göra. Men prova?🙂
Tack, ska prova :) Alltså flugorna kom direkt efter att vi gjort rent, förut innan vi storstädade var det aldrig några flugor.
Är det vanliga husflugor?
Flugor gillar inte torv så du kan testa att byta underlag till det. Äggen kan ju kläckas på bara några timmar och det är ju så vidrigt 😭 Så gör man det lite mindre trevligt för dom kanske dom tappar intresset. 😃
Emma
Ja jag tror det är husflugor :/ Använder faktiskt torv till toadelen :) och där är de inte utan de sitter på taket.
Har exakt samma problem.
Har en stor fackbur & där brukar det samlas en hel del flugor just nu.
De älskar ju fukt & värme, så det jag har gjort är att helt enkelt städa oftare ( städar annars 1-2 ggr i veckan,men mina kaniner går i hägn på dagarna & sedan i burarna på natten)
De kan också sitta på taket pgr av att det är varmt, många flugor gillar ju t.ex. att sitta på husväggar.
Jo, antog ju att det var pga fukt och värme. Men antar att de kommer försvinna när det blir kallare?