Kanin iFokus

Kanin

Etikettbeteende-hälsa-och-skötsel
Läst 696 ggr
Max858
0

går inte att få rumsren!!

Hej jag får inte min kanin rumsren han bajsar o kisar ute o inte i sin toa

ra-17
0

Hur länge har du haft den hos dig?

Max858
0

1 dag

Max858
0

Toan har jag haft i en dag

crystalguurl
0

Kaninen brukar inte lära sig helt poff att den ska kissa och bajsa i toan. Ligger toan där den annars pinkar? Prova att lägg alla pluttar i toan och försök få kaninen att förstå att det är där avföringen ska vara :)

Max858
0

Ok men han bajsar ute så de blir lite problem

Max858
0

Han biter på den också

Fridaaaa
0

Man måste ge det mer tid innan man säger att det inte går

Medarbetare: Sällskapskaniner, Support.

Irmelinis
0

Det kan ta flera veckor eller månader att få en kanin rumsren. Det är lättast om det är en inne-kanin som sitter på samma ställe och äter hö varje gång (med toan under höet), när de äter så bajsar de mycket och då brukar det mesta hamna i toan automatiskt. Om du har ute-kanin kan det nog bli svårare om den springer runt i hagen, då bajsar den ju mest lite överallt när den äter gräs, antar jag 🙂

Uppfödning dvärgvädur och velveteen lop: 
www.alrunans.weebly.com/
Medlem i Sveriges Kaninvälfärdsförening

Max858
0
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Har lagt matskålen där med plus vårtecken under

Max858
0

Puff

ra-17
0

Tror du får låta det gå ett tag. Men försök att lägga iallafall en del pluttar och kiss blött strö i lådan.

Max858
0

Han kissar bara ute. Han har bajsat en gång där själv

Happy-Bunny
0

#12 vad menar du med ute? Menar du "utanför toan", utanför buren(om han har någon), eller menar du utomhus på t ex en gräsmatta??

Max858
0

Han brukar bajsa i sin Hage ute

Happy-Bunny
0

Okej så utomhus i sin Hage då… Kan det inte vara att han först t ex äter gräs så han bajsar samtidigt. Även att han kanske vill markera revis på nåt sätt också. Min hane, som näsan alltid använder sin toa, kissar/bajsar i gräset och så r han är i sin Hage, så jag tror inte att det är så konstigt.

emms
0

Skulle testat följande grejer.

Skaffa en fyrkantig låda. Sitter den och äter hö får den knappt plats med hela sig i lådan om du har höet som du har det. Den ser lite liten ut.

Ta bort matskålen och ställ precis utanför eller någon annan stans istället. Stor risk att det hamnar kiss och bajs i maten om den står i hörnet på toan. Toan blir även mindre då.

Byt material i toan. Kan vara lättare för dom att se skillnad på toa och bur om det är olika material.

Samla in allt strö med kiss på och allt bajs du ser i buren och lägg det i toan. Luktar det kiss förstår kaninen att det är där kisset ska hamna.

Testa att byta hörn på toan om kaninen inte vill kissa i den ändå. 

(Och ta bort godispinnen. Bryt av och ge småbitar av den istället någon gång i veckan. En kaninmage tål inte så mycket godis på samma gång.)

Hoppas något hjälper! 🙂

Emma

Max858
0

Vi tar bort den helt han välter på den hela tiden

Smultrondraken70
0

Vi använder Ikea lådor (dom där gröna på barnavdelningen ) till toalådor:)

ra-17
0

#17 pröva med en större, de brukar inte vara lika lätt att välta.