Klotterplank #272
Nytt klotterplank đ
-' Malin Hultman
_' Snowflake's Kaniner, hoppkaniner i Eslöv, SkÄne
Portfolio | Instagram-kanin | Instagram-katt
#0 SĂ„ himla fin bild đ
Blev sÄ nöjd med de nya fotona pÄ mina smÄ trollungar!
Uppfödning dvÀrgvÀdur och velveteen lop:
www.alrunans.weebly.com/
Medlem i Sveriges KaninvÀlfÀrdsförening
Har röjt ur vÄr lilla bod/altan och ska göra ett rum till mina lejonkaniner dÀrinne. Det Àr trÀvÀggar och mÄlat betonggolv. Kan man lÀgga deras strö direkt pÄ betonggolvet eller kommer deras urin förstöra fÀrgen pÄ betongen?
www.alrunans.weebly.com/
Har betesjouren denna vecka pÄ ridskolans hÀstar som Àr pÄ sommarbete, och blev idag inringd för att en av hÀstarna staplar pÄ tre ben sÄ man mÄste Äka akut till hÀstsjukhuset. HÀsten blev kollad av en hovslagare och det var ingen hovböld, de röntgade henne sÄ lÀnge att hon behövde lugnande tvÄ gÄnger och sen slutligen kollade de benet med hjÀlp av ultraljud. De vet inte vad som Àr felet pÄ henne sÄ hon blev kvarlÀmnad pÄ kliniken nÄgra dagar med antibiotikadropp, men förmodligen har hon blivit sparkad av en annan hÀst och svullnaden gör att man inte kan se frakturer pÄ röntgen. MÄste svida rejÀlt i plÄnboken för ridskolan att betala hela det kalaset. SjÀlv Àr jag glad att jag har kanin, visst kan dem sparkas men inte sÄ de sparkar sönder benen pÄ varandra i alla fall. Hoppas nu att lilla pÄllen blir bÀttre, bara 10 Är gammal och hur go som helst.
sÄ fina bebisarna har blivit malin!! :D
Kramar & tassar frÄn Ida, Toffee & Lakrits 
#5 Det har dem verkligen đ
-' Malin Hultman
Min lilla tik Àr skendrÀktig? och vill vÀldigt gÀrna ligga nÀra, nÀra lill-teddyn. Hon tycker han Àr sÄ söööt och vill ta hand om honom som sin egen⊠*fniss*
www.alrunans.weebly.com/
Neej!!
Ă
ker upp till hjĂ€rtecup natten till lördag och börjar kĂ€nna febern komma krypande! Gah!!! đĄ
Behandla andra sÄsom du sjÀlv vill bli behandlad
Mina kaninselar m.m. | Min blogg | Min uppfödning | Youtube
#8 Tur att man inte ska dit. Var förkyld med feber och allt i över en mÄnad och nÀr man vÀl börjar bli frisk sÄ kom allt skit tillbaka igÄr.. O_o
-' Malin Hultman
tror mitt mÄl kommer lyckas! att tÀvla i kista med en utav de smÄ, galet hur hon förvÄnar mig o klÀttrar! :D
LĂ€ser pĂ„ ett nordamerikanskt kaninforum, kollar deras bilder..och nĂ€stan alla kaniner har astrĂ„kiga smĂ„ burar med nĂ€tgolv utan botten under. Usch! De ligger och sover direkt pĂ„ nĂ€tet. Ingen sitthylla, inget hus, inga leksaker alls. :( Jag som just varit och nattat mina smĂ„kaniner, gjort i ordning alla saker i deras burar och gett dem en extra mjuk fleecefilt⊠KĂ€nns konstigt. Vilken skillnad pĂ„ djurhĂ„llningâŠ
www.alrunans.weebly.com/
TÀvlade för första gÄngen i Kaninhoppning idag med Haren, och det gick vÀl inte speciellt bra xD Men Haren Àr en envis lite kanin som gör det hon vill. I grunden var jag nÄgra sekunder ifrÄn maxtiden, men klarade mig med 4 fel. I finalen förstod hon grejen lite mer och hade lite bÀttre flyt sÄ dÄ fick vi "bara" 2 fel. Men hon Àr inte i bÀsta kondition nu efter att varit sjuk flera mÄnader. Men det som var kul idag var att jag fick ett pris för att ha varit en duktig funktionÀr :D
#11 de Àr hemskt egentligen hur vissa behandlar sina djur. man kan sÀga att vÄra kaniner (de flesta) Àr rejÀlt bortskÀmda ;)
Varför Àr kaniner ett sÄnt stort problem för andra!? Har pÄ sistone letat som en tok efter boende i Uppsala och mejlat en massa om att fÄ bo som inneboende hos dem. Har fÄtt ganska mycket svar, men sÄ fort jag nÀmner att jag har tvÄ smÄ kaniner, dÄ slutar de svara eller sÄ skriver de vill inte ha djur i min lÀgenhet. Det Àr ju bara tvÄ kaniner tÀnker man, men nÀ det Àr alldeles för störande att ha tvÄ kaniner tydligen..
#15 Men! Det lĂ„ter konstigt! Ăr folk sĂ„ ovĂ€nligt instĂ€llda mot djur i stĂ€derna? De kan ju ge dig en chans Ă€ndÄ⊠đ€
www.alrunans.weebly.com/
#15 Tycker jag oxÄ :( Tror folk har ganska mycket förutfattade meningar om kaniner som inte stÀmmer. Om folk skulle trÀffa mina kaniner skulle de stÄ i kö om att fÄ ha oss som deras inneboende ;)
Min vecka i england har gÄtt waaayyy too fast
För tvÄ veckor sedan hade jag totalt 27 kaniner hemma hos mig som jag tog hand om, och det var ganska sÄ tidskrÀvande. Nu nÀr jag "bara" har 16 kaniner kÀnns det som rena semestern! Men kommer bli lite trÄkigt nÀr alla kaniner utom mina tvÄ egna har Äkt hem :/
Inte nog med att Zapp mÄtt dÄligt pga att ha trampat fel. SÄ fÄr jag meddelande om att min hund (som bor hos min pappa) mÄr dÄligt och ska in till veterinÀren nÀsta tisdag.. Hon Àr 13 Är och jag Àr sÄ orolig att det Àr nÄgot allvarligt.. :'(
-' Malin Hultman
Ă h, det Ă€r en ganska hög Ă„lder för en hund Ă€ndĂ„.. Hoppas hon har nĂ„gra Ă„r kvar och att det inte Ă€r nĂ„got allvarligt! â€ïž
www.alrunans.weebly.com/
Oh, nej. vad har lilla Zappen gjort? :( Hoppas att bĂ„de han och vovven blir bĂ€ttre snart! :( â€ïž
skitmage!
Medarbetare: SĂ€llskapskaniner, Support.
#21 Tack â€ïž Jo 13 Ă€r gammalt. Hennes mamma blev tyvĂ€rr bara 12 Ă„r..
#22 Vet inte riktigt, svullen tass och han ville inte stödja pĂ„ den. Men svullnaden har lagt sig och han anvĂ€nder tassen. Men inga tĂ€vlingar eller större anstrĂ€ngningar just nu â€ïž
-' Malin Hultman
problem med min hund med.. han har en tumör i rumpan och den har vÀxt.. han Àr 11 Är :/ vi funderar pÄ operation men den Àr vÀldigt svÄr och det Àr stor risk att det inte gÄr bra..
#25 à h, förstÄr att du mÄste vara orolig :/ Vilket jobbigt beslut! *kram*
www.alrunans.weebly.com/
Behöver ett peptalk angĂ„ende bondingen av Benjie och Luna⊠Benjie den lilla brĂ„kstaken försöker ha ihjĂ€l henne sĂ„ fort de ses och dĂ„ fightas hon tillbaka, tussar flyger och det kĂ€nns som om det aldrig kommer bli bĂ€ttređą
Kaninerna Benjie och Luna
Tumblr - â - Instagram
#27 Starta en trĂ„d om det (om du inte redan gjort det) sĂ„ kan vi hjĂ€lpa dig att bolla lite idĂ©er fram och tillbaka. Stackare! đ
www.alrunans.weebly.com/
#27 Ja gör en egen trÄd ^^ Jag hade tvÄ kaniner som brÄkade rÀtt ordentligt men det löste sig tillslut. Tog nÀstan 3 mÄnader att fÄ ihop mina frÄn start tills det att de slutat brÄka helt. Kanske kan det vara lite lÀttare att fÄ flera förslag pÄ vad man kan göra med dem dÄ :)
#28 #29 Jag Àr lite tveksam pÄ om jag ska göra en trÄd, kÀnns lite som om jag skulle bli bombad med all info jag redan lÀst, och fÄ skit för att jag inte följer den ena eller andra metoden. Det Àr egentligen bara första veckan vi bondar "pÄ riktigt" sÄ framsteg kan ju komma, dock hade Benjie redan ryktet om sig att vara en "ensamkanin" redan nÀr vi adopterade honom, dÄ han hade (ökÀnt) svÄrt att komma överens med de kaniner de tidigare försökt bonda honom med. Vet inte varför vi trodde den hÀr gÄngen skulle vara annorlunda faktiskt. Jag kÀnner mig bara rÀtt nedslagen just nu.
Tumblr - â - Instagram
Ja, förstÄr det. Vet att du har lÀst pÄ och redan fÄtt tips? i din fina blogg (som jag följer). En vecka Àr ju inte sÄ lÄng tid, kanske ni fÄr ta det vÀldigt lÄngsamt med honom. Har ni provat att ha dem utomhus i Hage bredvid varandra eller sÄ? Jag upplever att alla mina kaniner blir pÄ mycket bÀttre humör (kanske de kÀnner sig friare och fÄr bÀttre stimulans/distraktion frÄn lukter osv ute) nÀr de Àr utomhus. Inne kan de tjura pÄ varandra lite dÄ och dÄ, men aldrig i hagen.
www.alrunans.weebly.com/
#30 Jo alla vet ju ocksĂ„ (förhoppningsvis) och respekterar att det som fungerar för en person fungerar kanske inte för nĂ€sta :) Annars kan det ju ocksĂ„ vara skönt att bara ventilera lite eller fĂ„ bekrĂ€ftat att man gör rĂ€tt och ska vara mer tĂ„lmodig. Kanske har han helt enkelt inte hittat sin perfect match Ă€nnu. Hursomhelst Ă€r vi nog rĂ€tt mĂ„nga som kĂ€nt oss helt uppgivna nĂ€r vi försökt bonda vĂ„ra kaniner och ibland kan det hjĂ€lpa att dela erfarenheter. Du gör som du vill men det finns alltid nĂ„gon som Ă€r villig att svara pĂ„ frĂ„gor ifall du Ă„ngrar dig đ
#31 #32 Tack för svaren⥠Kanske gör jag ett inlÀgg om nÄgon dag nÀr vi ser ifall det vi gör nu funkar eller inte, just nu behövde jag bara lite stöd, och det fick jag, tack!
Tumblr - â - Instagram
Min syster vill kalla min nya hona för skogsturkenđź Stora frĂ„gan kvarstĂ„r dock, Skogstroll, Bergatroll eller Bustroll?
NÀr Haren fick sina tÀnder bortopererade fick jag hennes tÀnder, men vet inte riktigt vad jag ska göra med dem. Inte tror jag att jag gÄr nÄgon tia av tandfén om jag lÀgger dem under kudden xD
#34, Hahah skogsturken â€ïž
#34 Skogsturken!? Hahaha, varför dĂ„? đ Jag gillar Skogstroll bĂ€st.
www.alrunans.weebly.com/
#37 Hon tyckte de lĂ€t kulđ
Lucy har en sÄn skön ligg-stil sÄ jag vill bara gÄ fram och nypa henne i kinderna hela tiden. Lillgrisen
â€ïž
-' Malin Hultman
Sally VĂ€dur Ă€r sĂ„ otroligt pigg med bus i blicken idag, hon har haft race pĂ„ hallmattan flera gĂ„nger och sen upp i trappan. Hon ville ut i köket med en gĂ„ng nĂ€r vi vaknade i morse och springer runt, runt i cirklar nĂ€r jag kommer med frukost. NĂ€r sambon kommer in sĂ„ lĂ€gger hon sig helt platt, strĂ€cker ut bakbenen bakĂ„t och vill bli masserad pĂ„ ryggen. Hon Ă€r sĂ„ söt đ
www.alrunans.weebly.com/
Vilket hĂ€ftigt slott!! Det ser ut som om de tyckte fönstren var lite för smĂ„ đ
www.alrunans.weebly.com/
#43 Ja de var lite för feta för att ta sig igenom sÄ de fick renovera (:
Hahaha, renoveringsarbetet ser ut att gĂ„ ganska bra⊠bara inte hela vĂ€ggen ramlar ihop. Bra jobbat, kaniner! Ingen rast, ingen vila.. đ
www.alrunans.weebly.com/
Usch. Efter ett tag sÄ sÄg jag hur Melvin bara satt alldeles stilla och fixerade vid nÄgot. DÄ gick jag och kikade vad det var för nÄgot sÄ satt det ju en katt i busken :( Hade gÀrna haft mina kaniner lösa men det Àr pÄ tok för mycket katter hÀromkring. SÄ tycks vÄr trÀdgÄrd vara nÄgot slags kattmekka eller nÄgot för det Àr verkligen kattskit över hela grÀsmattan -.- >:(
#46 Urk, varför mĂ„ste katter gĂ„ och bajsa överallt? Grannens fem katter gör det i vĂ„r trĂ€dgĂ„rd ocksĂ„, fast vĂ„ra hundar Ă€ter gladeligen upp det⊠đ€ź
www.alrunans.weebly.com/
Platt som en pannkaka ju! Sötisen.. đ
www.alrunans.weebly.com/
bĂ€sta vĂ€nnerna som aldrig frivilligt Ă€r utan varandra â€ïž
Batman och Doris
Orolig för mina lejon, bĂ„da tvĂ„ har betett sig skumt de senaste dagarna.. vill inte gĂ„ ut i hagen och verkar nĂ€stan stressade pĂ„ nĂ„t vis⊠đ€ đ
www.alrunans.weebly.com/
Ibland blir man allt bra trött pÄ sina kaniner..
Den ena bet mig sĂ„ det började blöda helt utan anledning xD. Den andra blev skrĂ€md nĂ€r vi var pĂ„ promenad sĂ„ han sprang in i en buske och gjorde sönder sin rosett đ
Det va fanimej lĂ€ngesedan jag va sĂ„hĂ€r rĂ€dd đ°
Jag trÀnade lÀngd med Easy och jag skulle hoppa ner henne efter att hon gjort fina framsteg, hon slog t.o.m. sitt personbÀsta som nu Àr 275cm. NÀr jag som sagt skulle hoppa ner henne fuckade jag upp⊠Mitt i hoppet ramlade jag(dum i huvudet som jag Àr sprang jag i foppatofflor). Easy blev rÀdd och slet kopplet ur handen pÄ mig. Easy Àr en levande raket och for ivÀg i 120 knyck - rakt ut över stupet ner till ladugÄrden. Ett 4m stup som slutar i en betongvÀgg. Jag ser bara att Easy far över kanten med kopplet hÀngade efter sig. Jag hoppar efter henne, dÄ Àr hon 60m lÀngre bort och försvinner runt sidan pÄ betongvÀggen. NÀr jag kommer dit ser jag varken Easy eller det rosa/guldiga kopplet hon hade pÄ slÀp. Jag blir hysterisk och ringer mamma. Hemma springer det mycket rÀv, mink, flyger rovfÄglar och det gÄr Àven ibland lösa hundar. Har Àven sett varg.
Efter 20min springande över baksidan av ladugÄrden(nÀra en stor sjö, 3 hektar Äkermark & bÀckar/vÄtmark med högt grÀs) sÄ gÄr jag tillbaka till stupet för att se ifall jag kan se ytligare fotspÄr efter Easy. Ingenting. En Madagaskar i grön camouflage-sele, utan ID-bricka i högt gult & grönt grÀs gör mig mer Àn skeptisk om att nÄgonsin fÄ se mitt Àlskade fluff igen.
Hör plötsligt syrran skrika: "Becca, hon e hÀr! Jag har henne!"
Mathilda hade sett kopplet i det höga grÀset dÀr Easy gömde sig, pÄ vallen ovanför stupet, Easy mÄste ha sprungit runt stupet och upp pÄ Äkern igen för att varva tillbaka till hagarna.
Lilla Easy verkar okej, helt klart upprörd och andfĂ„dd, men inga skador vad jag kan hitta. Fan, jag kan inte minnas har inte varit sĂ„hĂ€r rĂ€dd⊠đ„
Ăr Ă€ndĂ„ lite glad att hon hade det 4,5m lĂ„nga rosa kopplet, dĂ„ Easys camo-koppel va för kort att hoppa lĂ€ngd i. Utan det hade syrran aldrig sett henne.
Easy fick hoppa in i buren nu, törstig och trött. DĂ€r fĂ„r hon sitta. Ingen promenad eller joggingtur idag, jag och Easy har haft höjd puls sĂ„ det rĂ€cker för ett tag framöver E sĂ„ tacksam att syrran, som förövrigt Ă€r sjuk, kom ut och hjĂ€lpte mig hitta henne đ
jag har det riktigt gött i varma Spanien 8-)
Det Àr ju jÀtte hemskt att fÄ hem en kanin med centimeter lÄnga klor :(
https://sites.google.com/site/vargidetskaniner/home
#57 Oj vilken bjĂ€sse! Bara 5 mĂ„nader, ungefĂ€r lika stor som min hund đ
-HÀlsning Jossan, medarbetare pÄ bichon ifokus-
#57 Goa killen! :)
Bokade just kastrering för Luna, nÀsta torsdag pÄ Djurkliniken Roslagstull! Usch, jag Àr redan sÄ sjukt nervös.
Tumblr - â - Instagram
#60 Det kommer gĂ„ sĂ„ bra! SĂ„ minskar du risken att hon fĂ„r sjukdomar nĂ€r hon blir Ă€ldre. Hon kommer sĂ€kert tycka det Ă€r skönt att slippa brunsta hela tiden đ
www.alrunans.weebly.com/
#61 Ja risken för cancer Àr ju sÄdÀr obehagligt stor pÄ okastrerade honor, sÄ det Àr ju för det bÀsta liksom! Och bÄde hon och resten av oss hÀr hemma kommer vara glada över att slippa hennes brunst x) Speciellt Benjie. Nu Àr han hur chill som helst kring henne (i buren bredvid dÄ) men Luna ska minsann reta honom jÀmt! Man mÀrker hur lÀttad han Àr nÀr han fÄr komma bort frÄn henne och springa i vardagsrummet en stund.
Tumblr - â - Instagram
Ăr det vĂ€rt att kasterera en 4-Ă„rig hane som inte kan koncentrera sig pĂ„ tĂ€vlingar/promenader och som vill para sig med eller ska man bara lĂ„ta det va?
"och som vill para sig med allt" skulle det stĂ„đ
#63 Japp, det tror jag absolut! Det brukar oftast bli stor skillnad. Det Àr ju en stress för hanen ocksÄ att bara vilja para sig hela tiden.
www.alrunans.weebly.com/
#65 ja det Ă€r bara det att han Ă€r lite vĂ„t om nosen och nyser, vilket har pĂ„gĂ„tt ett tag sĂ„ jag Ă€r orolig att nĂ„got skulle gĂ„ fel nĂ€r han sövs, vill inte förlora min lilla bebis đ
#63 Jag skulle kastrerat
#67 Àven om han Àr 4 Är och Àr vÄt om nosen och sÄ?
#68 Ja. SÄnt vill man inte föra vidare genom Avel. Ska kaninen inte avlas pÄ skulle jag kastrera oavsett.
#69 men finns det en stor chans/chans över huvud taget att han dör under narkosen?
#70 Ja, men risken Àr liten och om du gÄr till en bra kaninveterinÀr sÄ minimeras risken.
Okej men om man bokar en tid, ska man be om att en kanin kunnig vet ska operera? Eller ska veterinÀrerna sjÀlva vÀlja om det ska va en kunnig eller ej?
#72 Gör en trÄd dÀr du skriver var du bor nÄgonstans och frÄga andra pÄ forumet om de kan tipsa dig om en kaninkunnig veterinÀr i nÀrheten. Eller frÄga uppfödaren till din kanin, frÄga pÄ djuraffÀren..
En duktig smÄdjursveterinÀr kan ocksÄ ge dig svar pÄ (efter att ha trÀffat din kanin) ifall narkos skulle vara farligt eller inte.
www.alrunans.weebly.com/
#73 okej ska skapa en trĂ„d med frĂ„gor, fĂ„r jag se om mamma tycker att det Ă€r en bra idĂ© att kastrera đ
Precis varit pÄ trÀning med bebisarna, deras 2e gÄng.
Och nu packar jag ihop de sista för att imorgon Ă„ka upp mot Stockholm och tĂ€vla! đ
Foto taget av Ida Lundahl
-' Malin Hultman
Lycka till pĂ„ tĂ€vlingen! đ Vilka kaniner ska du tĂ€vla med?
www.alrunans.weebly.com/
#63 Ja, det tycker jag. Kastrerade min förra hane nÀr han var 3 Är, och det blev vÀldigt stor förÀndring efter, till det bÀttre!
Nu har jag tagit ner alla nio kaninhagar och byggt en enda stor kaninhage till mina egna tvÄ kaniner. Hagen Àr pÄ 90 kvadratmeter och fylld med leksaker och grÀs. Haren inspekterar hagen i 5 min minuter, sen vill hon ut och gallergnager pÄ gallret⊠Ja om man en gÄng fÄtt kÀnns pÄ friheten som lösgÄende kanin pÄ tomten sÄ duger vÀl inte en Hage :p
#79 Hehehe, hon ska verkligen vara nöjd med den hagen! Kanske hon bara vill testa lite đ Varför hade du nio hagar? Var det till kaninerna du var kaninvakt Ă„t? đ
www.alrunans.weebly.com/
#80 Jaa precis jag passade en hel del kaniner förut sÄ det var deras hagar :) Har alltid vetat att Haren Àr rymningsexpert. TvÄ gÄnger har hon hoppat över kompostgaller, flera gÄnger bÀrt upp gallret med munnen och tryckt sig ut, nÄn gÄng hitta hon ett galler hÄl som var lite större Àn de andra sÄ hon slank igenom dÀr och stÀller man en stol för nÀra gallret dÄ hoppar hon upp pÄ den och ut i friheten :p SÄ antar att det inte dröjer lÀnge tills hon Àr pÄ fri fot igen heheh
KÀnslan nÀr man hör sin kanin smaska pÄ sitt eget bajs⊠:')
Imorgon ska finaste Cliff Àntligen fÄ debutera!
HĂ€r fisar vi inte i mini, tycker han e redo för LĂ€tt sĂ„ vi flĂ€nger pĂ„ med rak lĂ€ttx2 đ
Idag Ă€r stora vĂ€rlden utanför buren inte lika farlig lĂ€ngre⊠Sirius (8 veckor) strĂ€cker pĂ„ sig och kikar ut, han ser lite söt och lustig utđ
www.alrunans.weebly.com/
Det Ă€r inte kul att fĂ„ ett höstrĂ„ rĂ€tt in i fingret, sen att sĂ„ret ska svullna upp ocksĂ„.. đ€
#85 SÄ söt! :)
assĂ„ upplevde vĂ€rldens hemskaste sak idag.. var i en djuraffĂ€r hĂ€r i Spanien och sĂ„ var det asmkt djur dĂ€r, assĂ„ de hade valpar!!! valpar i glasburar med bara tidningspapper i botten och en skĂ„l med typ en halv cm vatten i.. och sĂ„ hade de huuur mkt möss som helst i en liten glasbur, verkligen asmkt möss och mĂ„nga lĂ„g med sĂ„r och de kunde ju inte andas o de trĂ€ngdes i ett gallerhjul och de var flera storlekar! och sen lĂ„g det rĂ„ttor i en glasbur bredvid och sen jĂ€ttemkt hamstrar med.. fyfan mĂ„dde illa. det var typ 20 st guldhamstrar och alla hade pungarna ute dvs könsmogna!! mĂ„nga hamstrar lĂ„g pĂ„ rygg för de inte kunde andas.. och under dom djuren fanns det kaniner och pyttesmĂ„ marsvin i smĂ„ GLASburar med pyttesmĂ„ ventiler!!! assĂ„ de typ andades med munnen đđđmĂ„dde sĂ„ himla dĂ„ligt att se de dĂ€r đđđ
#87 Usch, vad hemskt! Blir grĂ„tfĂ€rdig av att tĂ€nka pĂ„ det.. att de fĂ„r ha det sĂ„.. đ
www.alrunans.weebly.com/
Àr det inte bara typiskt att allt ska hÀnda oss? Vi skulle operera bort Alfons tumör i rumpan för den var stor som ett litet Àpple, men dÄ var den för infekterad för att operera sÄ nu har han gÄtt pÄ tre olika mediciner i en vecka. men sÄ hÀnde en olycka med hÀst 4 dagar sen och nÄgot hÀnde med Alfons tass, men den har vart okej tills idag dÄ han inte ens kan gÄ pÄ foten och den verkar infekterad o sÄdÀr. ugh. sÄ imÄn blir det veterinÀr och sen pÄ torsdag blir det operation av tumören. suck :'(
#87 dottern var i Spanien i vÄras med sitt fotbollslag (i Torrevieja), och tjejerna gick in i en djuraffÀr i ett shoppingcenter och blev helt knÀckta:( hon sÀger att din beskrivning stÀmmer exakt med vad de sÄg dÀr:(( fy tusan!
#89 Vilken otur! Hoppas operationen gÄr bra. Min familjs ena hund vi hade fick med sÄn tumör och operationen gick bra :) De kastrerade han med dÄ för de sa att det var hormonellt :)
#90 ja de var nog samma djuraffĂ€r, hemskt att det Ă€r sĂ„dĂ€r đ hur kan folk ens köpa dĂ€rifrĂ„n sĂ„ att affĂ€ren gĂ„r runt?! #91 Alfons Ă€r kastrerad och har opererar jĂ€ttemĂ„nga tumörer, flera stycken bara i Ă„r dessutom. jag hoppas ocksĂ„ operationen gĂ„r bra :(
#91 hÄller tummarna att operationen gÄr bra:)
#92 Aa okej :/ Hoppas verkigen det och att han slpper fÄ fler sen :/
Jahopp, skola snart. NY skola och NYA mÀnniskor. Hur ska detta gÄ?
Kaniner i hagarna. Idag flyttar troligtivs Iza
#96 Lycka till i ditt nya hem, lilla Iza! đș
www.alrunans.weebly.com/
#97 Hoppas att det kÀnns lika bra nÀr de kommer som det gör nu :) Dottern var stormförtjust nÀr jag skickat film och bilder och de har kaniner sedan innan :)
Personen i frÄga dök inte ens upp. Skulle varit hÀr för nÀstan 2 timmar sedan och inte hört av sig.
Meh⊠vilken dĂ„lig stil đ SĂ„ gör man ju inteâŠ
www.alrunans.weebly.com/
#100 Nej verkligen inte :/ Och fortfarande inte hört av sig.
det hade spruckit mellan Alfons gÄr sÄ det har blivit sytt sÄ nu har han drenage och bandage. pÄ torsdag ska han operera bort tumören :) hade tassen vart bruten hade inte operationen genomförts
tÄr*
InbÀddat innehÄll kan anvÀnda tredjepartscookies och spÄrningsskript.
Denna kaninen Ă€r helt otrolig đâ€ïž
Han plockade 2 pinnar denna helg. Innan det var det 13 mĂ„nader sedan han tog pinne đź
-' Malin Hultman
#104 men sĂ„ fort det gĂ„r đ SĂ„ söt!
#105 Han Ă€r galet snabb đź
-' Malin Hultman
#104 Herregud vad snabb han Àr, han bara flyger fram och dansar över hindrerna! Hur kommer det sig att han inte tagit nÄgon pinne pÄ 13 mÄnader? Han var ju otroligt duktig!
#107 Han har haft en liten svacka dÀr han bara rusat genom banorna utan fokus. Jag tror att jag och han Àntligen har hittat varandra och jag vet hur jag ska hantera hans "stress"/galenskap pÄ banan. Som jag förstÄr pÄ honom sÄ Àr han rÀdd att jag ska stressa upp honom Ànnu mer pÄ sÄ vis att han inte vill bli rörd dÄ vi tÀvlar, eller hur man ska förklara det. Som du sÄg nÀr jag tar upp honom i filmen sÄ försöker jag gÄ ner till hans nivÄ för att han inte ska bli rÀdd nÀr jag ska korra honom. För att han inte ska kÀnna att han mÄste komma frÄn platsen. SvÄrt att förklara i text!
Men han ska kastreras nĂ€sta Ă„r efter att han fĂ„tt trĂ€ffa en hona sĂ„ hoppas att han kan komma mer i balans dĂ„. đ
-' Malin Hultman
Ska sluta lĂ€sa om sjukdomar och parasiter hos kaniner, snart vĂ„gar jag inte ens ha dem utomhus! Knappt man vĂ„gar ha dem i sin egen bur.. đ€ đ
www.alrunans.weebly.com/
#109 Samma hÀr, man vÄgar inte ta ut dem om man lÀser om dödliga sjukdomar!
En dvÀrgvÀdur som kan lyfta ena örat (sÄ att det blir helt uppÄtstÄende) nÀr den lyssnar efter nÄgot, anses den kaninen ha "för lÀtta öron" om man gÄr efter rasstandarden?
www.alrunans.weebly.com/
Mio har numera lĂ€rt sig hoppa upp pĂ„ stolar haha. Snart Ă€r vĂ€l inte borden heller sĂ€kra misstĂ€nker jag đ Tur för honom att han Ă€r sĂ„ söt och gosig!
Emma
#112 SĂ„nt Ă€r sĂ„ himla roligt och sĂ„ himla jobbigt pĂ„ samma gĂ„ng! Det Ă€r sĂ„ kul att se dem hitta pĂ„ nya grejer, men snabbt, snabbt blir de för smarta och kommer pĂ„ saker de absolut inte borde göra (ja, jag tittar pĂ„ dig Sally VĂ€dur)⊠sen blir de modigare och modigare⊠Sally, fem mĂ„nader gammal hon öppnar barngrindar, hoppar upp pĂ„ fönsterbrĂ€dor, hĂ€mtar pĂ„sar med torkade fikon frĂ„n sambons skrivbord, hoppar upp i bokhyllor, tuggar ett hĂ„l bakom soffan, grĂ€ver i mina soffkuddar⊠đ€Ș Hon har nog fĂ„tt springa lös för mycket, hahaha.
www.alrunans.weebly.com/
#113 Verkligen! JĂ€ttegulligt att se dom utforska allt nytt men inte lika roligt nĂ€r dom sen hoppar över kompostgaller som man har av en anledning đ, hoppar upp pĂ„ bord och river ner allt eller rymmer mitt i nattenâŠ
Haha! Hur lyckas hon med att öppna barngrindar? Hade ju tÀnkt byta ut de fula kompostgallret mot de, men kanske fÄr avstÄ dÄ. ;)
Emma
#114 Jo, barngrindar funkar om man lĂ„ser dem och trycker ner dem ordentligt som man ska.. vi Ă€r lite dĂ„liga pĂ„ det och liksom bara stĂ€nger till den lite slarvigt och dĂ„ vet hon hur man gör för att fĂ„ upp den, hon grĂ€ver med tassarna pĂ„ grinden och trycker hĂ„rt med nosen tills den "hakar av" sig dĂ€ruppe, sĂ„ springer hon ut. Eller sĂ„ klĂ€mmer hon sig igenom spjĂ€lorna, men hon börjar bli lite för stor för det nu (dvĂ€rgvĂ€durar har tjock rumpa đ)
www.alrunans.weebly.com/
Nu har vi hÀmtat hem lilla Luna efter hennes kastrering, allt har gÄtt bra men hon Àr tydligt medtagen. Hur stÄr man ut nÀr ens smÄ vÀnner inte mÄr bra? Det skÀr ju i hjÀrtat.
Tumblr - â - Instagram
Ăr sĂ„ himla trött efter snart en skolvecka. Men ska upp halv 6 pĂ„ lördag för ska pĂ„ tĂ€vling tjoho! Bebis ska debba i krok;D BTW: Hörde grannbarnet (5) skrika :Han peka Fack Yuu (Hans utal XD)
#116 Vad skönt att det gÄtt bra ÀndÄ, hoppas hon piggnar till snart, det Àr jobbigt att se dem dÄsiga sÄdÀr..
www.alrunans.weebly.com/
#118 Ja jag hoppas att hon kommer igĂ„ng med att Ă€ta snart, annars blir det critical care till middag. Vi har bjudit pĂ„ allt gott hon brukar sluka med glĂ€dje men inget dugerâŠ
Tumblr - â - Instagram
NÀsta lördag flyttar jag till studentlÀgenhet (flyttar dÄ ivÀg frÄn mina kaniner :() och hÄller nu pÄ för fullt att tvÀtta alla klÀder jag ska ha med mig till nya boendet. DÄ passar kaninhagen vÀldigt bra till att vara en klÀdtorkare ;) Ser lite fÀrggladare ut pÄ vÄr tomt nu hehe.
#120 Ingen liten Hage det dĂ€r đ
#119 LĂ€ser pĂ„ din blogg att det gĂ„r framĂ„t med Luna, hon Ă€ter och bajsar lite ialla fall! Skönt att veta! â€ïž (har inte kommit pĂ„ hur man kommenterar pĂ„ bloggen, hihiâŠ)
www.alrunans.weebly.com/
#122 Tror inte att det Àr helt möjligt att kommentera som vanligt pÄ tumblr faktiskt! Det Àr ju bÄde en bloggplatform och ett socialt forum, sÄ man mÄste ha en egen blogg som man liksom kan "blogga vidare" (reblog) andras inlÀgg. VÀljer du att skaffa en egen tumblr och följa mig sÄ lÄt mig veta! (Har man följt nÄgon i mer Àn tvÄ veckor kan man skriva smÄ svar direkt pÄ deras inlÀgg, annars inte).
Men ja! Det gÄr framÄt, höet har fortfarande fÄtt stordissen men pellets och lite grönt gÄr ner. SÄret pÄ magen ser ut att lÀka fint ocksÄ :)
Tumblr - â - Instagram
#123 Aha, Ă€r det sĂ„ Tumblr funkar! FĂ„r se om jag fixar eget konto snart đ
Lilla Luna, vilken tur att det gÄr bra!
www.alrunans.weebly.com/
That moment nĂ€r man inser att de taniga unghanarna som vĂ€ger 890 g/kanin Ă€r 12,5 veckor⊠Skiljdes frĂ„n PMS mamma vid 5,5 veckor och deras halvsyskon vĂ€gde kring 1,2 kg vid samma Ă„lder. FörstĂ„r inte att Jordbruksverket tycker det Ă€r OK att skilja vid 6 veckor utan speciella skĂ€lđ€
Nu har jag anmÀlt Haren till tvÄ rak lÀttklasser pÄ lördag, för hon har kÀnts sÄ himla duktig pÄ sistone. Och sÄ anmÀlde jag Àven Humlan till en mini utom tÀvlan, mest för att hon ska fÄ lite miljötrÀning. Ska bli jÀttekul! :D
Bokade precis kastrering för Mio. SĂ„ pĂ„ torsdag blir det, lite nervöst. Ska bli kul att vĂ€ga honom dock. Har ingen vĂ„g hĂ€r hemma sĂ„ man fĂ„r gissa. đ
FĂ„r hoppas allt gĂ„r bra đ
Emma
#126 Lycka till đ
--
#127 Ă h stackare som mĂ„ste kastreras đ hoppas allt gĂ„r bra
https://sites.google.com/site/vargidetskaniner/home
Ă h typiskt, idag hittade Sally hundarnas matskĂ„l och det var nĂ„gon enstaka torrfoderkula kvar och den smaska hon sĂ„ klart i sig! Och sen ville hon ha mer! Lilla Sally VĂ€dur, nog vet jag att Ă€r du matgalen, men hundarnas mat kan du vĂ€l lĂ„ta bli đMina hundar lĂ€mnar alltid lite mat i sina skĂ„lar, sĂ„ jag fĂ„r nog passa sĂ„ att inte Sally gĂ„r och smygĂ€ter nĂ€r hon springer lös i köketâŠ
www.alrunans.weebly.com/
#129 Hahaha ibland Àr vÄra kaniner bra nyfikna att se vad som gÄr att Àta. Hundmat innehÄller ju en del spannmÄlsprodukter, sÄ jag kan förstÄ varför en del kaniner tycker om det. SjÀlv kan jag inte ha godis framme i en skÄl, för Haren Àter dÄ glupskt upp allt mÀnniskogodis :O
#130 Oj jösses, vilken glupsk liten varelse! MisstĂ€nker att Sally Ă€r pĂ„ vĂ€g att bli likadan, hon har lĂ€rt sig att prasslet av brödpĂ„sen betyder att jag ska Ă€ta, och dĂ„ vill hon ocksĂ„ ha, lilla tokan. (det fĂ„r hon sĂ„ klart inte, men det stoppar henne inte frĂ„n att tiggaâŠ)
"Allt som smakar gott Ă€r mitt" Ă€r nog deras motto đ
www.alrunans.weebly.com/
fyllde Är igÄr :))
#132 Ă h grattis i efterskott!! :-)
#133 tack :)
ĂNTLIGEN har jag en dator!!!! min mac gick sönder i början av sommarn sĂ„ har vart utan dator hela sommarlovet, men nu har jag fĂ„tt en ny!! Ă„h sĂ„ underbart! dock Ă€r ALLT jag hade pĂ„ datorn borta nu eftersom det var hĂ„rddisken som gick sönder :(
#134 Usch dÄ! Vet hur det kÀnns, bÄde min stationÀra och bÀrbara dator jag hade förut dog i princip samma dag! Som tur Àr börja den stationÀra lÄta konstigt innan och den bÀrbara krÄngla sÄ kunde spara undan de viktigaste sakerna pÄ en extern hÄrddisk innan! Helt klart bra att ha backup pÄ viktiga grejer (trots mitt sparande sÄ försvann ÀndÄ en del saker för mig) och det Àr ju sÄ jobbigt att börja om!
Imorgon flyttar Sixten in, han Àr en av mina tidigare skrattduvor jag fött upp för nÄgra Är sedan. Ska bli sÄ skoj att se honom! Speciellt dÄ hans förÀldrar var mina absoluta favoritduvor, hoppas bara han och Idun ska komma överens.
Instagram: @theblindbunny
http://www.tizzys.n.nu
#135 jaa, de Àr jÀttetrÄkigt. Det var efter one direction konserten den gick sönder och jag hade redan hunnit ta bort en stor del av bilderna och videorna frÄn en telefon sÄ nu Àr dom borta vilket Àr jÀttetrÄkigt :( det var det enda jag ville spara. Skulle lÀgga över allt pÄ en extern hÄrddisk men precis dÄ gick den sönder. suck.
Nu har jag lÀmnat Mio pÄ djursjukhuset. Personalen var trevlig och verkade jÀttebra, den ena hade en egen frasse sÄ det var lite kul.
Han vÀgde 4,8 kg sÄ men Àn jag trodde. KÀnns som om han kommer bli stor!
FÄr hoppas allt gÄr bra nu
Emma
Idag fyller denna fine killen hela 3 Ă„r â€ïž
Shit vad tiden gĂ„r fort. Snart har han bott hĂ€r i 2 hela Ă„r ocksĂ„ đ
-' Malin Hultman
Vad duktig han Ă€r! Hoppas det gĂ„r fint i fortsĂ€ttningen ocksĂ„ för Mio â€ïž
www.alrunans.weebly.com/