Dött under kastrering !?
Har det hänt dig/nån annan att din/deras kanin dött under kastrering? Vi har ju bokat tid för Oboy och det ska ske under fullständig narkos. Det vill ha honom där hela dan för att se att han verkligen vaknar upp.
Så läste jag för en liten stund sen om en kanin som nån trodde hade bettfel. Då sa nån att (Jag minns inte riktigt) men nåt om att det är risk att kaninen dör av narkosen. Okej, det är ju klart att det finns risk, men HUR STOR!? Jag är väldigt orolig för min lilla hjärtepojke.
Tack på förhand.

kaniner är väldigt känsliga för narkosen, men det går i dom flesta fallen kanonbra! :)

Okej, så bra. jag får hålla tummarna :C

haha, jaa :) det är ingenting att oroa sig för :)

Tack så mycket! Ska dra nue, byee!
Det är ganska liten risk :)
.: Dance like there is no tomorrow :.
[Lyssna på någon av mina låtar -
”Jag är en liten bajskorv” på Spotify]

Mulle ska också kastreras snart :S

Jag har hört att kaninerna blir väldigt tama när man har kastrerat dem, är det så? 

Min kanin dog som tur inte men jag känner en tjej vars kanin dog under naktosen.
#7 Oftast hör man väl att de blivit lugnare efter kastreringen, vilket min lillkille blev. Men han vart också livrädd för mig ett bra tag efter ingreppet =(
Värdinna på Fantasy
Medarbetare på World of Warcraft

Okej :S
Jag har hört att det smartaste är att kaninerna inte är helt "väck". Men jag har aldrig kastrerat ngn kanin, så jag vet inte :P Vet dock folk vars kaniner dött av ingreppet.

wää vad läskigt! :S
Det enda som är viktigt vid kastrering är att man väljer en veterinär som är duktig på smådjur. annars finns det veterinärer som inte är bra på tex narkos och de som inte är bra på lokalbedövning. Så om man väljer en veterinär som vet vad den gör så går det bra hur som helst :)
- Mvh Emma
#11 Blev nyfiken på vad du menar med att de inte ska vara helt väck. Visst går det att "söva" så grunt att man är vaken men inte kan ge sken av det (tänker på alla skräckhistorier man hört om folk som varit utsatta för det). Men det innebär också att djuret känner smärtan.
Narkosen "stänger av kroppen" så man inte känner smärta osv och det är därför som vissa dör av det. De blir för djupt sövda så kroppens vitala organ slås ut
Värdinna på Fantasy
Medarbetare på World of Warcraft
Jag har hört att man kan ge lungnade så dom ligger stilla och så bedövning, Att då är det ännu mindra risk att dom dör.
Det är alltid en risk att söva ett djur, särskilt smådjur. Men oftast går det hur bra som helst!
Efteråt ska man vara uppmärksam på så det inte blir infektion.

Blir kaninen mkt annorlunda om man kanstrerar den??

Det enda jag vet är att de brukar bli lugnare och lite "lata" eller vad man säger när de kastreras. Min kompis kanin blev i alla fall så :)

#17: De blir oftast lugnare när de är kastrerade. Dumle är ganska lugn och min kompis kanin som ockcså är kastrerad är jätte lugn.
O så slutar de markera vilket ju är en fördel.

Men "lugn", menas det som lat då eller inte lika livlig som förut?

Min kanin Tiger har blivit kastrerad och han överlevde. Han blev inte lat eller lugnare än innan. Han jagar fortfarande våra hundar om dom kommer in på "hans" mark. Men han blev faktist mer gosig mot både mig och dom anrda kaninerna. 
Har kastrerat 1 kanin, samt tagit med lillsyrrans kanin för kastration.
Bägge överlevde och mår superbra idag.
Veterinären jag går till är verkligen bäst!
Han använder sig inte av vanlig narkos (inandning), utan genom injektion.
Kaninen "sover" i ungefär 3 timmar efter injektionen och är sedan helt som vanligt, om än lite öm mellan baktassarna. 
"Min" veterinär kastrerar kaniner på löpande band, så han skulle säkert kunna göra det i sömnen.
Därför tvekar jag inte en sekund att göra en till kastration hos honom.
Har även vänner och släkt som kastrerat sina kaniner (hos samma vet.) och det har gått jättebra.

Jag har inte kastrerat en kanin men min hane var kastrerad när han kom till mig och det gick ju bra. Sen har jag kastrerat en råtta som dessutom hade luftvägsproblem och narkosen gick bra dock gick såret upp så han fick sövas ner igen men han överlevde det också. Så jag tror inte att de är så stor chans att de kommer gå dåligt om du väljer en bra veterinär.

Kan väl hålla med de flesta andra, mycket liten risk om man går till en veterinär som kan smådjur och har bra erfarenhet av ingreppet.
Det bästa är lugnande + lokalbedövning på hankast. då det är ett sådant snabbt och "enkelt" ingrepp. De flesta veterinärer använder dock sövning.
Har för mig att gas är bättre än injektion då det är lättare att reglera under narkosens gång.
Sedan är det inte bara narkosen som är farlig, kaninen är ett flykdjur och ett otroligt lättstressat sådant. Hela veterinärresan är ett riskmoment; väntrum, sövning, uppvak, fullt med främmande och "farliga" dofter och ljud. Väldigt viktigt att de får vakna upp i ett tyst, mörkt rum utan hundar, katter odyl.
Upprepar det viktigaste än en gång - om man går till en pålitlig och kunnig veterinär är risken att någonting händer minimal!
Lycka till med killen :)
Jag tycker inte att man ska kastrera en kanin

#26: Varför?
/ Cissi, medarbetare på Kanin
www.frihetenskaniner.se
varför ska man? liksom, det är ju inte som med hästar att dom går tillsammans, alla kaniner har ju en egen bur/hage. Jag kastrerar inte mina kaniner, jag tycker bara det är onödigt att utsätta dom för massa onödigt lidande. :) men det är ju vad jag tycker, ni kanske har lika bra anledning att kastrera?
Jag tycker precis som 26.
28 menar jag :)

Jag tycker att man ska kastrera kaninen om det är för dess eget bästa. T.ex om den gärna springer runt och utforskar nya ställen kan det ju hända att den tillslut blir så nyfiken så den springer ut på vägen/in i skogen. Det är farligt, men efter kastreringen blev han både tamare och försiktigare.
det stämmer inte alltid att den blir tamare och försiktigare, det kan lika gärna bli motsatsen också
vill bara tillägga att när jag bodde mitt ute i skogen kunde jag ha min okastrerade hane helt lös på tomten, han vågade inte gå in i skogen. så jag kunde ligga och sola eller vadsomhelst, han var alltid på tomten.

Onödigt lidande? Nej inte enligt mig.
Min hona är kastrerad (här pratar vi även om ett mycket större och farligare ingrepp än hos hanar). Det var inte jag som ägde henne då men jag brukar ofta föreslå kastration som en lösning på honor som har mycket stark revirinstinkt. Det är varken kul för kaninen eller ägaren när kaninen ständigt måste vara orolig och överbeskyddande över sin bur och betee sig aggresivt. Det slutar ofta bara med att kaninen får sitta där i sin bur efterom ingen vill hålla på med den "elaka kaninen" (eller dumpa dem i en park som de gjorde med min Lina :/)
Min hane lät jag kastrera då han är mycket social och jag anser att jag inte kan ge honom den sociala kontakt han kräver. Dels går jag i skolan många timmar om dagen, dels tycker jag aldrig att en människa kan ersätta en artfrände. Han skulle inte gå i Avel så valet blev enkelt - kastrera och skaffa en flicka.
Ett djur i fångenskap som inte är i Avel får aldrig möjlighet att utföra sina naturliga behov som att para sig och få ungar. Varför ska man då låta dem ha mängder med hormoner i kroppen som "säger" åt dem att de måste få ungar fast man som ägare inte tillåter det? För mig är det ett mer onödigt lidande än att kastrera. (nu pratar jag om kaniner som ex försöker para sig med allt och alla konstant, honor som skendräktar hela tiden och har mkt stark revirinstinkt osv)
Kastration för mig är ett medel för att underlätta/förbättra livet för djuret.
Phjew… tror jag är färdig nu XP
Jag håller med Timotej #34!! Jag ska också kastrera min ena hane, för att han ska kunna sitta med sin hona. De har suttit tillsammans sen de var små (inte hos mig) och sen blev de tyvärr inte skilda åt innan de parat sig men det är en annan historia. Kastreringen görs endast för att förbättra hans liv (och honans också såklart) så att de kan sitta ihop igen!
Min veterinär är också en sån som är "gammal i gamet" och hon har kastrerat otaliga kaniner och marsvin i sina dar! Jag litar till 100% på henne men är såklart medveten om att risken finns, om än liten. Hon ger lugnande och lokalbedövar just för att minska risken för dödsfall.

Jag kastrerade min Albin för en månad sen ungefär och det gick hur bra som helst! Även om han var väldigt lugn innan är han mycket lugnare nu och inte lika sprallig av sig.
min honor är inte alls agressiva på något sätt, jag tycker därför att det är onödigt att kastrera. Jag håller verkligen inte med er. Men men, det är erat eget problem…

Jag har jättesvårt för att bestämma mig för om jag ska kastrera min hane eller inte… Så fort jag släpper ut honom ur buren så springer han runt runt mig och "brummar". Han följer efter mig när jag går någonstans och när jag klappar honom så försöker han att jucka mot handen. Han kan också börja slicka, krafsa på mig eller till och med småbita, i parningssyfte?
Jag vill inte utsätta honom för en risk om det inte är värt det eller om han egentlien inte behöver det… Men samtidigt verkar det jobbigt om han ska gå runt hela livet och vilja para sig men aldrig få… Åsikter?

Jag skulle inte få tanken att kastrera någon av mina hanar. Expo både skvätter och är lite överdrivet snuskig, men iaf ;P Sålänge han är glad så är det lugnt (:
Flame har ju inte kommit in i tonåren ännu så jag vet inte riktigt hur han utvecklas, men hitills har han varit världens goaste!

Okej! :) Jag kanske ska vänta och se, han är 6 månader drygt nästan 7 = tonåren, så en del beteenden kanke beror på det också…

vad kostar det ungefär att kastrera?
#41: Helt olika beroende på ställe.. Allt från 300-800 kan det säkert kosta.
Vi kastrerade Molle och det gick fint! Personligen tror jag det var skönt för honom att göra det, då slipper han gå runt och vara superkåt hela tiden och inte kunna göra något. Måste vara sjukt frustrerande!
.: Dance like there is no tomorrow :.
[Lyssna på någon av mina låtar -
”Jag är en liten bajskorv” på Spotify]

Fråga veterenären hur stor risk det och om detb du e orolig för. Lycka till det blir säkert bra:)
Usch, min grabb ska in om två veckor, jag är verkligen nervös! Bra tråd dock att läsa igenom lite ^^

#37: Vadå problem? "det är erat eget problem"?? Är det ett problem att vi tycker att kastrering är ett bra val för våra kaniner?
#39: Du menar kanske inte såhär, men du sa att "så länge han är glad så." Jag menar, min kanin är ju glad, även om han nu är kastrerad! Notera: Du menar kanske inte såhär :P
#41: Som Tina sa, det är olika, men för oss kostade det 550 kr. Jag betalade mer än min brorsa. Dålig stil av honom tycker jag. Det är lika mycket hans kanin, även om det är Jag som tar hand om honom typ. Han tar ut honom då och då. >:P
För Pelle gick det bra. Men han dog sen pga en mink nåra månader senare.
om man inte vet om kaninen har något fel då? kan man kastrera den då eller är det för stor risk?

Det beror ju på om kaninen är frisk eller ej. Kaniner som har hjärtfel t ex kan ju avlida under kastreringen.
#41 För oss kostade det 600.
#28 "alla kaniner har ju en egen bur/hage" Det är ju inte sant! Oftast kasterar man ju sina kaniner för att man vill ha dem ihop. Hane-hane bråkar om de inte är kastrerade och hona-hane=bebisar. Hona-hona vet jag inte, men jag tror det kan funka om de växer upp ihop.
Jag tänker kastrera min grabb när han är 6 månader, ifall jag längre fram vill ha en kaninkompis till honom. De ska ju helst vara mellan 6 månader och 1 år när de ska kastreras. Som jag har sett så verkar de liiite lyckligare när de har en kompis, någon som talar samma språk och som de kan gosa/leka med.
Ja, just nu har mina kaniner varsin bur men eftersom hälften är killar och hälften tjejer så föredrar jag kastrering av killarna så att de kan få njuta sällskapet av varann!!

#34 skrev jättebra. Precis så förklarade min vet varför kaniner mår bra av att bli kastrerade. Min hona var aggressiv och revirvaktande men det försvann efter kastreringen och hon är superkelig nu.
Och som flera har sagt redan så är ju en fördel att man kan ha dom ihop, hona-hane. Mina sover jämt tätt ihop och putsar varandras päls och öron grundligt varje dag. Så söta =)

Hur mkt kostar det att kastrera?

Putt… är det ingen som vet??
#53: Beror helt på vart du bor. Kan kosta allt ifrån 400-1500kr (säkert mer ibland) beroende på vart och om det är en Hona eller hane?.

Det är en hane och jag bor i utkanten av stockholm..
#57: Ring och hör med veterinärerna där, så lär du få svar.
Min kaninhane gick det jättebra för. Jag var ganska rädd innan eftersom jag älsar honom så mkt o ville inte förlora honom.
När jag hämtade honom va han som helt död, han var så himla trött efter operationen, men nu är han väldigt snäll o kommer aldrig bli rädd för någon människa, det kan man lova xD
Jag kastrerar inte mina hanar så nej det har aldrig hänt mig.
Gammalt inlägg men men .. nu har det puttats upp så.. XD - Det har aldrig hänt mig, men jag såg på blocket.se att deras belgiska jätte hade avlidit p.g.a narkosen under kastrering, så jag tror isåfall det är så att de störra raserna har de svårare än de mindre XD Menjag vet inte.. ;)
Min kanin Tobbe dog på grund av sövnings medelet när vi skulle kastrera honom😢😢😢😢😢
#62 vad tråkigt.. :( PS. Inlägget e från 2008 om du inte redan visste det ;)
#62 Vad tråkigt. Hoppas han har det bra i himlen på de gröna ängarna 🌺
#63 Från 2007 till och med ;)
#62 beklagar! Sövning är alltid en risk :(
Men är tur att det sker så väldigt sällan idag att någon kanin går bort vid kastrering
Medarbetare: Sällskapskaniner, Support.
Jag har kastrerat båda mina(hane och hona)och det har gått bra. men jag har en kompis vars hane avled under kastrering :-/