Kastrera kanin?
Vid vilken ålder kan man kastrera en hankanin?
Hur riskfyllt är kastreringen?
Hur stor är risken att han inte funkar med en vuxen hona efter kastreringen?
Ni som har kastrerat vad har det kostat för er?
Annat som kan vara viktigt att tänka på om/innan man ska kastrera en kanin?
Så fort kulorna har trillat ner kan man kastrera. Men de flesta rekommenderar vid 5-6 månader.
Sövs kaninen med gas (vilket den ska, annars bör man hitta en annan klinik) så går de allra flesta kastreringar bra. Är ett litet och snabbt ingrepp. Läker oftast på under en vecka.
Det beror på kaninerna. Har man en hane som är hög i rang får man hitta en hona som är lägre. Och tvärt om. Min äldsta hane är väldigt hög i rang och har alltid varit det. Så han gick inte ihop med honan jag skaffade till en början. Hon var väldigt låg i rang men han var alldeles för på. Efter ett tag så hoppade han dock över till henne en dag när jag var bortrest och sedan fungerade dom ihop. Man får testa olika metoder för att se om de går ihop. Det bästa är om man kan låna honan av en uppfödare eller omplaceringshem så att man kanske kan byta om just de individerna inte passar ihop.
Runt 1000 lappen brukar det gå på. +-300 kr ungefär.
Det som är viktigt är väl att kaninen är i bra form. Pigg och frisk och sådär. Och sen när man får hem den efteråt är att se till att den börjar äta som den ska. Det är väl det största riskmomentet. Oftast honor som brukar vara lite segare med det och kan behöva lite mer hjälp.
Sen så kan det vara bra att ha dom inomhus första dygnet iaf. Man har svårt att hålla värmen efter man varit sövd så det kan dom behöva lite hjälp med.
Och att försöka få kaninen att ta det lite lugnt första veckan. Inte hoppa upp på grejer och sånt. Och byta underlag i buren till en matta eller filt, minskar infektionsrisken.
🙂
Emma