Betfor
Kan man ge kaniner betfor? Alltså sån mat hästar får som ligger i vatten och sväller i 5 h innan matdax. Har en kanin som dricker så dåligt med kastar i sig pelletsen. Tänkte att man kan få i han mer vatten om man får maten blöt. Har kollat på värdet i det och det är varken för höga eller för låga värden som är rekommenderade. Men säg vad ni tycker. Skulle isåfall ge 2 msk och blöta upp.
Uppfödare av Hoppkaniner i Dalarna :)
Läs mer på min hemsida.
Lundens Hoppkaniner.
Du tror inte du kan blöta upp pelletsen med vatten istället? Betfor är för sött för att ge varje dag, innehåller mycket socker. Så bästa är nog att blöta upp pelletsen :)
Hästknepet är att ge vattnen som betfor legat i och inte själva betforen. Brukar vara väldigt gott med betforvatten tycker hästarna i alla fall.
Äter kaninen mycket gräs?
#2 Inte så smart om man är ute efter att minska sockret - blötläggningen gör att sockret fälls ut och hamnar i vattnet. Ska du minska sockret (vilket de flesta hästägare också vill) så blötlägger du betforen med mycket vatten, och när det svällt klart så häller man bort det nu bruna vattnet, sköljer betbitarna i rikligt med nytt klart vatten och kramar ur dem. Sedan serverar du betflisorna, ej vattnet.
Du kan ge betor till kaninen, men det är inte säkert att den gillar det. Ingen av kaninerna hos oss har någonsin velat äta betor. Vill du få i din kanin mera vätska så plocka gräs och annat grönt ute istället, passa på nu när det är säsong.
#3 Grejen är ju den att du vill ha i hästen vattnet, detta används mest när du inte får i hästen vatten, inte som daglig standard med andra ord. Blötlagt befor ger ju inte så mycket vätska till ett 500 kgs djur…
Allra bäst är ju att bara slänga hela säcken med betfor och fodra med ett bra hö istället, då har du inga problem. Har inte gett mina hästar annat än hö och mineraler på flera år.
#3 Fast tråden handlar väl om kaniner och betfor, inte hästar.
#5 Gäller väl dig med.
Vad jag vill ha ut av det hela är hursomhelst att jag hellre ser till att kaninen får i sig vätska i ren form än genom kraftfoder om den får i sig för lite vatten för att må bra. Därför jag frågar om gräs, fodras den mycket från naturen får man räkna med att de dricker mindre än annars.
Kaninerna går ute i Hage varje dag. Alla dricker bra med vatten utom en! Han är 6 årigt lejon och ganska tanig. Tänkte att sockret kan hjälpa han få upp hullet.?! + att han då får i sig vatten. Nej som sagt jag vet inte vad som kan hjälpa?!
Läs mer på min hemsida.
Lundens Hoppkaniner.
Och vad jag beskriver är en metod där man kan få bort en betydande del av sockret i betforen, så att man kan ge betfor även till djur, oavsett djurslag, som behöver reducerat sockerintag. Jag tror vi är många som strävar efter att våra kaniner inte ska få alltför mycket socker i sig.
Ts vill ju få i sin kanin mera vätska, och då är mitt råd samma som jag skrev i mitt tidigare inlägg "Vill du få i din kanin mera vätska så plocka gräs och annat grönt ute istället, passa på nu när det är säsong."
#8 ska alltså ge mer gräs. Även fast dom går ute mellan 07-18.00. Ja jag kan absolut testa! :)
Läs mer på min hemsida.
Lundens Hoppkaniner.
Mer gräs, då behöver dom inte alls lika mycket vatten. Tror du fortfarande att kaninen får i sig för lite vatten kan du testa att ge gurka.
l'm back
#7 Min erfarenhet är att ett bättre hö/bättre intag av hö beroende på vilket av dem som är problemet får kaninerna att gå upp i vikt och bygga på sig. Har sett väldigt mycket av vad kost med mycket socker gör med kaninerna. Även om det inte syns utanpå så är inte insidan så vacker, men då pratar vi en längre tids sockerintag i hög koncentration och inte tillfälligt som utfällning i vattnet.
#11 det är ju sant. Det är bara att han är dålig på att äta hö oxå. Och struntar jag i kraftfoder där jag rädd att han tinar bort… :0
Läs mer på min hemsida.
Lundens Hoppkaniner.
#12 Suttit i den sitsen också, jag var så radikal att jag tog bort pelletsen. Första dagarna trodde jag kaninen skulle svälta ihjäl sig med den minimala mängd hö som hon fick i sig. Senare och ända fram till sin död var hon den som var bäst på att äta hö hemma hos mig. Även min jätte vägrade hö när han kom. Han var endast 8 veckor då och rätt tanig sedan förut så jag tvekade länge innan jag tog bort pelletsen, bästa jag gjort för honom skulle jag säga ganska handlöst. Han återfick dock en mindre pelletsgiva efter ett par veckor, men fortsatte tack och lov äta bra med hö.
#13 kanske måste sluta ge pellets då :| åh… Å i med mycke gräs iställe för pelletsen…??
Läs mer på min hemsida.
Lundens Hoppkaniner.
#14 Det går alltid att prova, går det absolut inte så börja ge pellets igen, han ska ju inte svälta ihjäl sig. Jag brukar inte propsa hög fiberhalt i pelletsen om kaninen äter bra med hö men det kan vara ett alternativ om det inte går att få honom att äta mer hö, alltså att köpa ett pellets med hög fiberhalt. Dessa är ofta gjorda för kaniner som i princip inte fodras med hö alls.
#15 typ oxbow? :)
Läs mer på min hemsida.
Lundens Hoppkaniner.
#16 Ja, men jag skulle som sagt i första hand få i kaninen hö, bättre för både kaninen och plånboken, men funkar inte det så testa det istället.