Problem med vikt
Min belgiska jätte är nu 5,5 månader och väger bara 3,5 kg. Han får fräscht hö från bonde samt 1.5 dl selective blandat med Stampe. Han har haft öronskabb och nyss fått behandling och vi håller på att utreda för ev annan bakterie som orsakar nysningar med snor. Jag förstår att detta antagligen tar mycket energi och därför växer han ej som han ska. Det största problemet är dock att han äter väldigt lite. Han är ständigt hungrig, men om han får mer pellets skippar han höet. Nu är han smal som en hare i kroppen :/ Någon som vet hur jag ska lösa detta?
Medarbetare på Jättekanin.
Följer
Ge mycket grönt (gräs, ris, kvistar osv) mina får bara det och hö på sommaren och dom är mycket bättre i hullet än när de äter pellets/havre :) men vänj honom långsamt med det så att magen hänger med!
Lydia & Tindra 
Havre, solroskärnor, pasta, potatis är jättebra för att få upp honom i hullet lite.
Min franska vädur får lite sånt utöver pelletsen varje dag. Men skulle råda dig att testa Rabbfor till honom.
Sedan jag gick över till de så har Mio vuxit i rekordfart och hans päls som var lite klen, ullig och kort innan har fått väldigt fin kvalité. Känns som om jättarna behöver lite mer protein vilket rabbfor har.
Sen kan du testa honom för mask. Finns små kit till hund/katt på apoteket.
Hoppas han blir frisk snart 🙂
Emma
Ge mycket grönt utifrån samt blanda i lite solrosfrön i pelletsen :) eventuellt byta till någon lite kraftigare pelletssort.. rabbfor kanske.
#3 pasta? 🤔
Medarbetare på
Kaninmagazinet.se
#4 Självklart pasta med bra ingredienser och inte kokat i salt. Pasta man köper består ofta bara av vete/durumvete osv. Mycket energi i liten mängd och dom flesta gillar det.
Emma
#2 Ger du inga grönsaker?
#5 Känner mig ändå tveksam..
#6 varför ska man göra det när man ger grönt från naturen?^^
Medarbetare på
Kaninmagazinet.se
Tack för alla tips?! Jag ska pröva så fort jag kommer hem. Kan tyvärr inte byta foder då jag just gjort det. Kanske finns något annat proteinrikt att ge?
Medarbetare på Jättekanin.
#7 Mycket att lära sig som ny kaninägare. 😉 Trodde inte att det räckte att bara ge grönt ut ifrån. Men va bra då vet jag det. Då kan jag kanske fortsätta att bara ge min sånt också? 🙂
#9 Absolut :) Man behöver inte ens ge dom hö sommartid om de får tillräckligt med grönt utifrån.
Medarbetare på
Kaninmagazinet.se