Kanin iFokus

Kanin

Etikettbeteende-hälsa-och-skötsel
Läst 1153 ggr
ninaochica
0

EJ SALTSTEN!!

Köp ej saltsten till era kaniner! de bejöver ej det! kolla på detta från agria (djurförsäkringsbolaget)

http://www.agria.se/agria/index.nsf/LinkFrameSet?ReadForm&url=/Agria/qa.nsf/websearch&menu=menuveterinar

för mycket salt kan ge njursten och sådant. så ta bort kaninernas saltsten om de har någon! för deras bästa!

Eazyy
0

åh det visste inte jag! bra att du sa det!
tur också att våra kaniner inte vet hur man använder saltstenen xD
Ska ta bort den!

Romana_12
0

Oh shit! Ja ska ta bort den imorgon!! TÄNKER ALDRIG ANVÄNDA DEN MER!

Romana_12
0

Fast kaniner ska väl ha salt i sig??

Agda
0

Jag tror faktiskt att kaninerna behöver saltsten.
Hade en unghane för något år sedan, han var inte så jättekelig, men en dag så började han att slicka min hand. Det var för att han behövde salt kom jag fram till. För sedan han fick saltsten så slickade han aldrig mer på min hand…
Och honor som nyss fått ungar slickar väldigt mycket på saltstenen, dom behöver salt.

Romana_12
0

Ja . Min pappa säger också att kaniner behöver saltsten!

Tina-A
0

Kaniner får i sig tillräckligt med salt via fodret.

Honor med kull kan dock behöva extra salt och därför kan man ha saltsten, annars behövs det inte.

.: Dance like there is no tomorrow :.

[Lyssna på någon av mina låtar -
”Jag är en liten bajskorv” på Spotify]

lill-jarven
0

Att en kanin till viss del behöver salt är sant men rätt mängd ska finnas i fodret. Om kaninen har en saltsten kan det lätt bli så att den går dit och slickar när den inte har nåt bättre för sig och inte bara när den behöver salt.
Personligen så tror jag att om man har en kanin som sällan slickar på sin saltsten så kan den vara kvar, i det fallet är nog risken inte särskilt stor att den får i sig FÖR mkt.

Hubert använde sin saltsten flitigt och han slickade aldrig på mig innan jag tog bort saltstenen. Jag har inga planer på att sätta tillbaka den. :)

Keligast
0

Har man ett bra foder behöver man ingen saltsten. Därimot om du har en dräcktig hona kan man ha in en saltsten :)

ciss
0

Engla har saltsten för att hon har ungar. Hon provslickade & sedan lät hon den vara.

Bra att ni tar bort era saltstenar iaf :)

/ Cissi, medarbetare på Kanin
    www.frihetenskaniner.se

sputtnick_plexus
0

Jag hade saltstenar till mina kaniner när dom var små, men nu har jag dom inte längre=)

[Zoie]
0

Jag har det :/

Tycker ni jag ska ta bort den ?

ciss
0

#11: Ja.

/ Cissi, medarbetare på Kanin
    www.frihetenskaniner.se

sputtnick_plexus
0

#11: Tycker verkligen det.

[Niike]
0

Jag har saltsten till mina tre kaniner, och har alltid haft det till mina kaniner. Ingen har varit "saltgalen" , utan de har slickat lite ibland. Dock kanske det inte är så speciellt mycket salt i deras mat, eftersom de får havre (:

ninaochica
0

#3 ja, men de får det saltet (den salten?) som de behöver via maten osv. det behövs inte saltsten som salt tillskott

jag fick precis reda på det så jag skrev direkt

ninaochica
0

#11 Ja!!

Clariiz
0

Har ingen. Mina äter ändå inte på den :P

Mvh Clara
Medarbetare på kanin och tonåringar.ifokus.
www.ingespjuta.webs.com

Ellen95
0

Jag har inte saltsten. Men är det någon skilland på en vit eller rosa?

Romana_12
0

Ja tror att den rosa har vitaminer??

sputtnick_plexus
0

Jag tror också det, jag testade köpa det en gång, och dom verkade gilla den bättre, :)

Ellen95
0

#19 okej:P

sputtnick_plexus
0

21: Japp, men jag har inte det längre. :)

Sotis
0

Jag har inte saltsen har aldrig haft dte till millan och lillan.

sputtnick_plexus
0

Okej. hade det förut, men inte nu.

Jossan86
0

Djur är ju så finurliga att dom vet vad dom behöver och inte..
Har man en saltsten och kaninen inte slickar på den så får den antagligen i sig allt salt den behöver för att må bra genom fodret, och om kaninen använder sin saltsten så är det för att den får i sig för lite salt och då bör man kanske tänka på att byta foder…

Tina-A
0

#25: Det stämmer till stor del. Dock slickar många kaniner alldeles för mycket på sin saltsten trots att dom inte behöver, och då blir det inge bra.

Så det bästa är att plocka bort den iaf.

.: Dance like there is no tomorrow :.

[Lyssna på någon av mina låtar -
”Jag är en liten bajskorv” på Spotify]

Jossan86
0

#26: Jo det var ju som så jag menade..
Märker man att kaninen får i sej för lite vitaminer eller mineraler som bla. salt; så är det bättre att byta foder eller ge vitaminer i vattnet istället för att sätta in en saltsten..

Många djuraffärer säger ju att man ska ge saltsten så djuret får "göra som den vill" om den vill ha den eller inte.

Sotis
0

Men man ska väll ha det när kaninen har fått ungar?

KvirrZ
0

#28 Ja, när honan har ungar kan hon få ha en saltsten :)

- Mvh Emma

soten
0

Ser inte vart det står. Kan någon kopiera texten till mig?

[Zoie]
0

EJ SALTSTEN!!

Köp ej saltsten till era kaniner! de bejöver ej det! kolla på detta från agria (djurförsäkringsbolaget)

http://www.agria.se/agria/index.nsf/LinkFrameSet?ReadForm&url=/Agria/qa.nsf/websearch&menu=menuveterinar src="../Images/Buttons/linkArrow.png" alt="Länken öppnas i nytt fönster" />

för mycket salt kan ge njursten och sådant. så ta bort kaninernas saltsten om de har någon! för deras bästa!

sputtnick_plexus
0

EJ SALTSTEN!!

http://www.agria.se/agria/index.nsf/LinkFrameSet?ReadForm&url=/Agria/qa.nsf/websearch&menu=menuveterinar src="../Images/Buttons/linkArrow.png" alt="Länken öppnas i nytt fönster" />

[Kommentera inlägget](javascript:void GotoComment())

[Kommentera inlägget](javascript:void GotoComment())

soten
0

Det är inte så jag menade >_<. Kopiera från hemsidan.

[Niike]
0

Vissa kaniner som är uttråkade slickar på saltstenen för att de inte har något bättre för sig. Det är det som inte är bra, för då får de i sig för mycket.

Jag har koll på mina kaniners saltstenar, och ser jag att det försvinner mycket tar jag bort den ett tag helt enkelt :)

sputtnick_plexus
0

så bra ^^

33: jag kan inte heller se, :/

Underbarastebaby
0

Men kalksten då?

aliciia
0

man skall inte ha saltsten, vitaminsten kalmsten m.m för det är salt som orsakar urinsten , det är då vanligare hos hanar
(vet ej varför)
men hos dräktiga honor kan det skada ungarna..
(vet ej hur där heller)

Aliciia

ninaochica
0

det synd inte där för den är inte länkad dit jag ville, men man söker på kanin+saltsten o går in på frågan "saltsten, kanin"
där ståt det en fråga ang. det och här är svaret från en veterinär från agria:

"Ärligt talat behöver kaniner inte saltsten. Det är tyvärr en myt att kaniner inte får i sig de salter och mineraler de behöver via kosten. Äter de en bra kost (läs mer om detta på Agrias hemsida där du hittar skötselråd) behöver men inte ge några tillskott alls.
Det kan t.o.m. vara så att en kanin slickar för mycket på saltstenen för att den tycker att det är gott och det kan på lång sikt leda till sjukdomar."

så här är det kopierat in :)