Kaninhonor ihop?
Hur funkar det med att sätta ihop två honor? Har en hona strax under året & funderingar finns på ännu en som sällskap till henne. De kommer isf dela bur inomhus. Kommer det bli bråk eller är det lätt att sammanföra kaniner? Har inte så stor erfarenheter av att sammanföra kaniner mest möss, råttor osv ;)
Behöver mer plats än en bur.
Bråk om rang i början men har de tillräcklig plats brukar det gå bra. (bett o pelstussar i början, inge alvarlit)
finns alltid undantag
Ja de kommer ju få vara ute medan vi är hemma, i buren när vi inte är hemma :) kanske bättre att para henne & spara en dotter?
En bur är för liten även om det bara är delar av dan de är i den.
kan gå bra men oftast inte, stort utrymme går det oftast bra. även om de inte är slekt.
När vi släppte ihop våra honor 2 systrar som gått ihop hela livet strax under ett år. Med en 9 månaders hona så släppte vi ihop henne med den lugnaste först o det vart lite bråk men inget allvarligt. Samma när vi släppte ihop dem andra. Det vart värre när det var alla tre. Då hade vi inte jätte stort utrymme men ingens revir. Den nya honan vart ner släppt först. När vi tog ner alla tre tillsammans så började dem två systrarna äta (det var i en gräs hage) och den andra satt i hörnet. Sen började dem bråka lite mer men det gick bra sen hade vi dem ihop sen på sommaren fick dem gå i kompostgaller och liten uteblir på nätterna. Då släppte inte systrarna in henne i buren på dagarna men efter en natt i buren (lite tjafs) så bodde hon i hus delen o dem andra i ute delen. Efter 2 natten satt alla tre ihopkurade hus delen när det regna. Bär vi sen släppte in dem i "inne" buren (en liten bur i stallet. Vart det lite tjafs men det gick bra. Sen på dagarna fick dem gå i boxen. Sen när vi hade kaninboxen klart så fick dem gå där tillsammans och det hick jätte bra. Derämot var hon lite utanför. Men rekommenderar att sätta ihop hon kanin på 8-12 veckor med vuxen kanin går enklast (Förlåt för lång text)
När vi släppte ihop våra honor 2 systrar som gått ihop hela livet strax under ett år. Med en 9 månaders hona så släppte vi ihop henne med den lugnaste först o det vart lite bråk men inget allvarligt. Samma när vi släppte ihop dem andra. Det vart värre när det var alla tre. Då hade vi inte jätte stort utrymme men ingens revir. Den nya honan vart ner släppt först. När vi tog ner alla tre tillsammans så började dem två systrarna äta (det var i en gräs hage) och den andra satt i hörnet. Sen började dem bråka lite mer men det gick bra sen hade vi dem ihop sen på sommaren fick dem gå i kompostgaller och liten uteblir på nätterna. Då släppte inte systrarna in henne i buren på dagarna men efter en natt i buren (lite tjafs) så bodde hon i hus delen o dem andra i ute delen. Efter 2 natten satt alla tre ihopkurade hus delen när det regna. Bär vi sen släppte in dem i "inne" buren (en liten bur i stallet. Vart det lite tjafs men det gick bra. Sen på dagarna fick dem gå i boxen. Sen när vi hade kaninboxen klart så fick dem gå där tillsammans och det hick jätte bra. Derämot var hon lite utanför. Men rekommenderar att sätta ihop hon kanin på 8-12 veckor med vuxen kanin går enklast (Förlåt för lång text)
Undrar ungefär samma sak.
Vänliga hälsningar Ellen 

#5 man ska inte sätta ihop en vuxen med en unge, den lilla har inte en chans mot den stora vid bråk ;)
Lydia & Tindra 
#8 det är större chans att den stora tar hand om den för att dem inte är lika revirs benägna då och själv klart ska man byta burar låta dem lukta på varnadra genom gallret o sätta in den vuxna till ungen. Sen beror det såklart på hur den vuxna är.
Jag satte ihop min 4 år gamla hon kanin med en tre månaders kanin, men den äldre kaninen har inga framtänder så hon kunde ändå inte göra speciellt stor skada och jag visste sedan innan att hon är en fredlig kanin. Det är den bästa kombon jag någonsin sett, den äldre kaninen tog den yngre under sina vingar och är som en mamma till den yngre. Förut gick den äldre kaninen med en kastrerad hankanin, men hon var lite rädd för honom trots att han var snäll. Därför ville jag skaffa en unge till henne som hon kände att hon inte behövde vara rädd för.
Ett tips? om man vill ha två honor tillsammans, kastrera dem båda. Annars kan de bli lite dumma mot varandra under brunst har jag läst.
Jag har två okastrerade flickor tillsammans. De är nu snart sex år gamla, och har bott ihop i ett drygt halvår. På det stora hela går det bra, men de är frigående inomhus. Det hade inte fungerat att ha dem i en bur tillsammans. Innan jag satte ihop dem läste jag här. http://cottontails-rescue.org.uk/information/bonding-bunnies/ Där finns en massa information. Om jag jämför med marsvin, där jag har satt ihop ett antal hanar med varandra genom åren, så tycker jag att kaniner både är lättare och svårare. Lättare för att deras kroppsspråk är lättare att läsa av, men svårare för att de kräver mer. Mer yta, mer aktivering.