Varning Kaninpest!
Hej! Tänkte bara varna alla i Kalmar/Öland området då kaninpest är igång här. Har varit väldigt många döda kaniner pågrund av kaninpest vid min mammas jobb men med tanke på att det sprids snabbt via fåglar, kaniner, mm så varnar jag alla i dessa områden. Hoppas alla kan försöka skydda sina kaniner mot denna hemska sjukdom.. :(
Vet du mer exakt var på Öland det sprids?
Nej egentligen mer i Kalmar men skrev Öland eftersom att det sprids lätt plus att alla inte vet var Kalmar ligger :)
Ok, galet mycket vildkaniner där vi har land på Öland:) är nog lika bra att räkna med att pest finns där också:( tack för informationen!
Absolut, hade själv blivit glad om jag fick informationen så är bara kul att få hjälpa andra :)
Tänkte tillägga att harpest sprids i Norrbotten
https://sites.google.com/site/vargidetskaniner/home
Var är i Kalmar har ni sett döda kaniner?
/Sofia
"Remember don´t do drugs kids, get high on Life."
- Bradley Will Simpson
I närheten av skälby typ… En bit därifrån.
Finns pest i Växjö med. Själv blivit av med min älskling genom pesten nyligen 😭
Sprids även genom luften eller om man bara plockar gräs där det har varit kaniner med pest. Lätt att kaninerna blir smittade så jag rekommenderar att vaccinera + hålla dom borta från platser där det är mycket vildkaniner. Kanske en lösning att ta in dom inomhus?
Är så fruktansvärt hemskt med pesten - så mycket det ställer till! 😕
Vänliga hälsningar Ellen 

Tänk på att ni är skyldiga till att rapportera till SVA. Är detta helt säkert?
//Hälsningar Kringlans Kaninuppfödning!
Hemsidan: www.Kringlanskaniner.weebly.com you know my name, not my story
Jag själv har inte varit där så det är min mamma som hqr berättat att det är fullt av döda kaniner runt hennes jobb så många tror att det är kaninpest, men jag vet inte helt säkert. Tänkte varna i fall att så att alla kan skydda sig från kaninpest om det nu är det.
#11 Kan du be henne kolla om de är svullna runt ögonen och nosen nästa gång hon går förbi? :)
/Sofia
"Remember don´t do drugs kids, get high on Life."
- Bradley Will Simpson
#9 Alla kan dock inte ta in inomhus, jag kan t.ex inte ha 6 kaniner inne.
Sprids genom att man tar in gräs mm utifrån också.
Bor i Blekinge, men 6 mil till Växjö men ingen rapport här i alla fall kring det.
Medarbetare: Sällskapskaniner, Support.
#13 Nej, men för dom som kan.👍Jag vet att gräset smittar oavsett inne eller ute, man får helt enkelt låta bli att plocka gräset om det springer runt mycket vildkaniner. Vad skönt, håller vi tummarna för att det inte sprids. 🙂
Vänliga hälsningar Ellen