D-klass frågor
I kaninmagazinets beskrivning står det "Jämnheten gäller båda storlek och färg, endast tecknade honor får ha både enfärgade och tecknade ungar i samma kull." Jag har en white svart hermelin hona, om jag parar henne med en blå hermelin hane och några ungar blir blå och några blå white, är detta OK att ställa ut?
Medans nordisk kaninstandard samt på Stockholm kaf hemsida står det:
D: Avkastningsbedömning
(hona med ungar). Ungarna skall vara minst 42 och högst
56 dagar gamla. Ungarna behöver inte vara märkta i vänster öra.
(det står alltså inget om Vilken färg? ungarna ska ha)
Måste ungarna i kullen ha samma färg när det gäller white?
Eller om jag tex parar min white svarta hona med en otter och får två otter ungar och en white unge, är detta då OK att ställa ut?
https://sites.google.com/site/vargidetskaniner/home
För att ta informationen från källan (Nordisk kaninstandard):
"Alla ungar skall ha samma grund-/teckningsfärg som modern. Enda undantaget är honor med järngrå pälsfärg eller teckning där ungarna får vara både järngrå, viltgrå och viltsvarta i samma kull".
"Endast tecknade honor får ha både enfärgade och tecknade ungar i samma kull"
Min tolkning är att är ungarna viltgrå, järngrå eller viltsvarta får de ställas med en tecknad moder. Du har störst chans att få otter svart i den kombinationen. Du kan får blå om honan bär blått och du kan får white om hanen bär chinchilla.
Jag har fått förklarat för mig att om mamman e White får hon endast ställas med ungar av färgen White, inte otter.
Behandla andra såsom du själv vill bli behandlad
Mina kaninselar m.m. | Min blogg | Min uppfödning | Youtube
#1 Och moder måste också vara viltgrå, viltsvart eller järngrå ska väl tilläggas! 😃
Tack för svar alla! 🙂 Det kommer väl sluta med att hon får fel färgade ungar bara för att naturen ska j*vlas med en 😛