Hage?
Suuuck!!! Elza bara rymmer och rymmer. Antagligen hoppar hon över kompostgallerna. Så fort man vänder ryggen till så är hon borta. Jag lämnar självklart dem aldrig längre stunder själva i hagarna men ibland måste jag springa in för att göra några snabba grejor och har ingen lust att plocka in dem i buren för att sedan plocka ut dem igen 5 minuter senare.
Jag behöver därför tips? på bra hagar med både tak och botten då Elza blivit en Kinagrävare. Jag funderar på de gallerhagarna som finns på zooplus.se men kan inte kommer överens med mig själv om vilken som verkar bäst? Jag vill ju såklart ha en så stor Hage som möjlig. Dock verkar det ju bara finnas hagar med enbart tak och inte botten? har ni tips? på andra sidor/ställen?
//Pernilla
Http://pernillaoscarsson.weebly.com
Instagram: pernillaoscarsson
Du kan inte köpa denna : http://www.zooplus.se/shop/gnagare_smadjur/utomhusburar/metallhagar/8_kantig/279158?rrec=true
och lägga en stor filt i botten som liksom ligger under som botten, som du liksom sätter fast med gallret. Alltså du lägger ut en stor filt, sedan sätter du på den hagen och ser till så att filten täcker hela botten så att säga.
Men om du vill ha nät i botten kanske du kan ta kompostgaller och lägga i botten?
Jag byggde kompostgallerhagar med både botten och tak av kompostgaller när jag hade kaniner ute.
Annars kan man ha kompostgaller i bottnen och bärnät över. Lite billigare men inte rovdjurssäkert, men funkar ju om man är i närheten.
Kompostgaller är ju ganska billigt jämfört med att köpa en färdig Hage. 🙂
Emma
#1 Njae, grejen med att de är ute i Hage är ju för att de ska käka gräs (självklart för att springa av sig också) så filt är inget alternativ. Vill ju ha nät.
#2 Jag har ju en hel del kompostgaller redan men tycker inte att jag får ihop någon stabil Hage då jag försöker mig på en sådan med både tak och botten. Bärnät har jag provat att ha över men gillar det inte. Så krångligt att ta av och på hela tiden :P
//Pernilla
#3 Ja det blir lite tungt som tak. Jag satte en pinne i mitten på min största. Då blev det lite mer stabilt. 🙂
Emma
Busfrö! Är glad att Messi inte gjort så, än. Han har grävt sig ur en gång och innan jag hittade hålet xD
Reglar med fyrkantsnät, och göra lucka med gångjärn ovanifrån eller från sidan vilket som :) Eller sätta fast kompostgallret på reglar :)
Medarbetare: Sällskapskaniner, Support.
Hmm.. Okej. Det finns en Hage på teddytassen som har en rymningssäkerkant, den är inget för dig? Tak och en ca 10 cm lång kant med luckor och ett stabilt tak. Kan Tyvär inte länka just nu men den finns på teddytassen.se dock kostar den en hel den och är svår att montera men med lite hjälp så lyckas man;)
Vi byggde en rymningssäker Hage för att kunna lämna dem ute utan uppsikt ibland, kostar ca 800-1000kr (beroende på om man redan har material liggande som man kan använda). Man skulle likagärna kunna satt kompostgaller runt istället för fyrkantsnät, då blir det ju ännu billigare.
Uppfödning dvärgvädur och velveteen lop:
www.alrunans.weebly.com/
Medlem i Sveriges Kaninvälfärdsförening
Beställde en ifrån zooplus i veckan så den kommer nog på måndag :) Så länge har jag gjort en kompostgallerhage med tak och botten. Inte stabil någonstans, men kaninerna kommer i alla fall inte ut. Ännu..
//Pernilla
Ja, en del är superbra på att rymma… hoppas den nya hagen funkar för dig!
Kan man inte lägga något tungt ovanpå kompostgallerhagen så den blir mer stabil? Eller ställa något på sidorna som håller ihop den, två tunga stolar på varje sida eller nåt..
Uppfödning dvärgvädur och velveteen lop:
www.alrunans.weebly.com/
Medlem i Sveriges Kaninvälfärdsförening

Min Hage, varje ram är 2,5x1 meter. Nu har ju inte min galler i botten eller som tak, men enkelt att lägga ex kompostgaller på backen och spänna bärnät över eller liknande
#9 Nja, något tungt ovanpå skulle nog resultera i att kaninerna har taket på sig :P Har bara satt fast gallerna med de där gröna spännena man får med en viss typ av kompostgaller. Jag lämnar ju som sagt aldrig dem ensamma längre stunder, sitter jag vid datorn inomhus så har jag uppsyn över hem hela tiden genom fönstret så skulle det börja se allt för ostabilt ut så hinner jag ut och rättar till det. Tror inte den kommer kollapsa utan det är mer bara att den är lite sne pga spännena :)
Synd bara att de ska vara så jäkla bra på att rymma, hade varit så härligt för dem att kunna springa i hela trädgården som förr. Men inte då. Elza är ju inte heller den lättaste att få fatt i, varken i hagen eller då hon rymt. Inte alls kul att behöva springa in i grannarnas trädgårdar och försöka få fatt på henne.. haha
#10 Det är en liknande Hage jag egentligen vill ha, samma med den i #7. Ska dock flytta nu i höst och vet inte riktigt hur jag får ha det där. Jag ska dela trädgård med den andra hyresgästen i huset. Visserligen gigantisk trädgård, men vet inte alls hur de är vana vid att ha det i vanliga fall. Tänker då att en gallerhage är smidig att plocka ner då den inte används.
//Pernilla