Kanin iFokus

Kanin

Etikettmat-och-utfodring
Läst 2320 ggr
Irmelinis
0

Vilda kaniner äter?

Vad äter vilda kaniner i naturen? Eftersom vi är rekommenderade till att ge våra tamkaniner ungefär 80% med hö, är det vad de smaskar i sig i naturen också? Torrt gräs? Eller får de så mycket fiber i sin föda i det vilda, att hö är det enda vi som ägare kan ge för att komma upp i samma mängd växttråd? Bara en fundering, mina kaniner ute i hagarna väljer alltid färskt gräs och örter framför torkade, men vilda kaniner kanske väljer annorlunda.

Uppfödning dvärgvädur och velveteen lop: 
www.alrunans.weebly.com/
Medlem i Sveriges Kaninvälfärdsförening

tlover
0

Även tama kaniner kan ju äta färskt gräs, det innehåller ju också fibrer, höet är bara mer hygieniskt och lätthanterat för oss kaninägare.

Jag och min man slår tex gräs (långt) på sommaren och ger bara hö om vi är lata.

l'm back

Irmelinis
0

Hur blir det med deras tänder då, om de äter mest gräs? Slipas de ner lika bra? Det verkar ju som om det allmänt rekommenderade för tänder och mage är hö, och inget annat. Annan mat ska bara ges i små mängder, läser jag alltid.

www.alrunans.weebly.com/

Fridaaaa
1

#2 Om det är varierande ja, inte kort kort tunnt gräs.
Mina äter nästan bara gräs sommartid :)

De kan ha fri tillgång till gräs istället för hö.

Medarbetare: Sällskapskaniner, Support.

Irmelinis
0

Det är naturligtvis inte gräsmattegräs du menar, det förstår jag :) Utan, långt, grovt gräs som timotej t.ex

www.alrunans.weebly.com/

Irmelinis
0

#3 aha, det visste jag inte, trodde de alltid skulle ha tillgång till hö, även i hagen. :)

www.alrunans.weebly.com/

Fridaaaa
0

I det vilda äter de rötter, gräs, annat grönt de kommer åt. :)

Medarbetare: Sällskapskaniner, Support.

farvendal
1

Vilda kaniner käkar ju gräs och andra växter (ris, blad, maskrosor, blommor, you name it). Även rötter och bark, har jag för mig.

Vintertid är det ju svårt för dem att få tag i föda. Därav varför vildkaninerna bara lever i södra sverige - mildare klimat (varmare, mindre snö, kortare vintrar osv). Sedan har vi ju vildkaniner även här i Gävle men de härstammar ju från tamkaniner som släppts ut. Det är inte evolutionen som fört hit dem. Stackarna har det extremt svårt under vintern och håller sig mycket kring hus och andra byggnader. Många fryser och svälter ihjäl. När jag bodde i villa la jag alltid ut hö  haha..

Medarbetare på

Kaninmagazinet.se

Irmelinis
0

Så i det vilda blir det mer torrt gräs och ris på vinterhalvåret, gissar jag, och massa färskt på vår-sommaren. Då skulle jag ju kunna göra samma för mina tamkaniner, slå färskt, grovt gräs nu när det finns massor, och ge hö mest på hösten och vintern. Jag tyckte det var konstigt att de alltid bara ska äta hö (så har jag uppfattat råden man fått :) ), och undrade om vilda kaniner verkligen också bara äter hö och grenar.

www.alrunans.weebly.com/

farvendal
1

Så kan du absolut göra. Det är inget krav att kaniner ska ha just hö.

Medarbetare på

Kaninmagazinet.se

Irmelinis
1

Har oroat mig nu i några dagar när kaninerna har varit i hagarna väldigt mycket varje dag och ätit äppelgrenar, gräs, blad, örter och torkade nässlor, att de knappt inte ätit något hö, för hö måste de ju äta varje dag! Trodde jag… Hehe. Men då mår de säkert bra ändå. :)

www.alrunans.weebly.com/

tlover
0

#2 Samma som med hö (om inte det bara är nytt gräsmattegräs) hö är ju bara torkat gräs 🙂

l'm back

Irmelinis
0

#11 Okay :) Trodde kanske fiberhalten var var högre i hö, även om det är torkat gräs, pga att det är torrt och liksom hårt, därmed svårare att tugga och smälta (bättre för mage och tänder?) Precis som skillnaden mellan mjukt bröd och knäcke för oss människor, knäcke ska ju vara något nyttigare ;)

www.alrunans.weebly.com/

tlover
0

#12 fiberhalten blir högre per kilo men inte per kalori. Samma som med knäcke för människor. Ett mjukt bröd som är bakat med samma mängd av samma mjölsort som ett knäcke är lika nyttigt som ett knäcke av samma mängd mjöl.

På ett sätt är det bättre på sommaren då kaninerna får i sig mer vätska i sommarvärmen.

Däremot måste gräs som slås/plockas bytas oftare (hur ofta beror blandannat på insamlingsmetod).

l'm back

Smultrondraken70
1

Våra bor ute på somrarna och äter mycket gräs och färska växter, brukar ändå lägga in en bunt hö i buren dagligen, de verkar helt enkelt gilla att sitta och tugga på det:))

Irmelinis
0

Jag känner mig som en riktig nybörjare ;) #13 Vilka olika insamlingssätt finns det? Och vad ska man tänka på med de olika sätten? Så det är inte "hårdheten" på höet (eller knäckebrödet) som gör skillnad för tänderna, utan enbart fibrer och sättet kaninen tuggar på när den äter gräs och hö?

www.alrunans.weebly.com/

farvendal
0

Delvis. Grövre och hårdare saker tar ju längre tid att tugga (oftast) = tänderna arbetar mer :) Men för magens del är det fibervärdet som är viktigast.

Medarbetare på

Kaninmagazinet.se

tlover
1

#15 Man kan ju tex riva av gräset vilket leder till att cellerna krossas i stor utsträckning vilket i sin tur leder till att gräset jäser ganska snabbt, finfördelas det ännu mer (tex gräsklipp om man nu skulle ge det) så jäser det ännu mer.

Skär man däremot av gräset med tex en kniv eller en lie så blir brottytan mindre = mindre som börjar jäsa = längre hållbarhet.

Vi använder en lie då vi matar och byter 2 ggr/dag.

Om du skulle testa att äta gräs så märker du snart att det är ganska mycket att tugga på även om det inte är lika "hårt" (torkade saker kan ju dessutom bli sköra = mindre att tugga på vissa saker sliter lite mer som torkat men vissa saker mindre alltså)

l'm back

ra-17
1

Jag tar in färskt gräs varje dag till min kanin nu på sommarhalvåret. Långt och tjock gräs tycker han bäst om och det är nyttigast. Bara man vänjer in försiktigt på våren så går gräs bra att ge! Men att gå ut på vintern och gräva i snön och leta gräs, naej….tar hellre hö då!:-)

Irmelinis
0

#17 Tack för jättebra info! Har inte tänkt så mycket på att det kan göra sån skillnad. Hur snabbt jäser rivet gräs? Handlar det om minuter, timmar eller dagar? 

Istället för lie, funkar det lika bra med en större häcksax, eller får det inte samma snittyta då, det kanske måste vara ett knivskär?

www.alrunans.weebly.com/

tlover
0

#19 Hur snabbt det jäser beror på tex väder också men jag skulle möjligen kunna ge rivet gräs 2 ggr/dag men det skulle i vissa väder vara en risk tror jag. Det bästa om man ger rivet gräs är nog att ge 3-5 ggr/dygn och såklart ta bort allt gammalt varje gång man ger nytt.

Det viktiga är att det blir en liten snittyta och att man inte mosar gräset. Det går nog med en (välvässad) häcksax också.

l'm back

Irmelinis
0

Kan man se att gräset har jäst eller känner man det på lukten? 

Om man istället lägger slaget gräs för att torka några veckor, försvinner den negativa effekten av jäsningen då?

www.alrunans.weebly.com/

tlover
0

#21 När det jäst ett tag kan man känna det på lukten eller så kan man se att det ändrar färg. Men det började ju jäsa långt innan man märker nått.

Jag vet inte om redan jäst gräs går att torka och sen ge men torkar man gräset direkt så kommer inte riktigt jäsningen igång och då är det ingen fara (det är ju det som hö är. Hö kan torkas på så kort tid som 5-6 dagar om man har bra rutiner och bra väder

Viss jäsning, eller rättare sagt mjölksyrning är också okej (det är ju det som ensilage/höensilage är) men om man inte tillsätter något surt (typ myrsyra) så kan vissa bakterier få fäste.

l'm back

Irmelinis
0

Det här var ju en hel vetenskap, intressant! 😃
Vad är skillnaden på om man lägger in rivet gräs i buren och det torkar efter några timmar (har det redan börjat jäsa då?) eller om man torkar rivet gräs  direkt (vad innebär det? Att man hänger upp det i solen? Jäser det inte alls då?)

Vad exakt är det som får igång jäsningen? Vädret, "mosad" snittyta, och att det ligger ner och torkar för långsamt..? 

(tack snälla för att du svarar ❤️)

www.alrunans.weebly.com/

tlover
0

#23Lägger du gräset i buren först och sen torkar det så hinner det delvis jäsa lite först och delvis så hamnar massa dåliga bakterier på gräset via bajs och liknande.

Att gräset jäser är ganska förenklat egentligen.

Gräset kan oxidera, vilket är samma sak som händer med svart te, oolong och liknande det sker då växtsaften får kontakt med syre tex om gräsbladen krossas, skärs eller liknande. Det är väl inte det värsta som kan hända men känsliga vitaminer, tex C-vitamin är känsliga för sånt och kan därför minskas. (lite mer går att läsa inne på te ifokus).

Gräset kan också mjölksyras/fermenteras/jäsa vilket är en bakterietillväxt. Växer mjölksyrebakterier så mjölksyras gräset, vilket i sig inte är dåligt, det är samma sak som sker med ensilage, (kolla länk nedan), surkål, surströmming m.m. Det dåliga är att är det inte lite kontrollerat kan även andra bakterier växa till sig. Fermentering och jäsning är i princip samma sak men det behöver inte ha nått med just mjölksyrebakterier att göra och det kan vara bra bakterier, dåliga bakterier eller en blandning. Detta sker då det är varmt, fuktigt och gärna mörkt (olika bakterier har olika preferenser) . Det som är dåligt med detta när det gäller gräs är att du har ingen kontroll om det sker i en kaninbur tex.

l'm back

Irmelinis
0

Okej, jag förstår. Vilken bra förklaring, tack! Du är bra på detta 👍
Jag lägger nog in alldeles för små knippen med gräs till mina, för de torkar oftast innan jag ens hinner känna på lukten att det börjat jäsa. Med större högar gräs förstår jag att det blir så, när det är varmt och fuktigt inuti högen (typ samma som händer i en kompost). 

Ska tänka på att inte bara lägga det slagna gräset på marken så det kommer i kontakt med bajs, utan stoppa det i en luftig höhäck istället. 

Brukar dina kaniners bajs bli annorlunda på sommaren när de inte äter hö? Mörkare och lite blötare? Eller håller bajset samma konsistens som på vintern?

www.alrunans.weebly.com/

tlover
0

#25 Det börjar som sagt att jäsa långt innan du känner det på lukten. Du bör också ta ut gammalt gräs minst 2 ggr/dag.

Det är jättebra att ha det i en höhäck istället för på marken.

Bajset blir oftast lite mörkare, möjligen lite blötare men inte så blött som tex blindtarmsbajs.

l'm back