Kanin iFokus

Kanin

Etikettbeteende-hälsa-och-skötsel
Läst 7938 ggr
[Tovab]
1

Konstiga ryck

Min kaninunge (Hermelin) gör konstiga ryck och hoppar omkring helt galet så fort jag släpper ut henne ur buren. Hoppar hon bara för att hon är glad eller har hon muskel ryckningar? Ibland ser det även ut som att hon har hicka, hon exakt ut som en människa när den hickar. Ska jag ta henne till veterinären eller vad tror ni att det är för fel? Svara snälla, är jätte orolig för henne  :(

minkaninester
0

Hur gammal är hon?

MVH.
Louise T
Medarbetare på Dvärgkaniner.ifokus.

" Everybody needs inspiration "

Zvintos
1
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Låter på din beskrivning som om det är frågan om glädjeskutt/ryck. =)
Mina kan få såna när de får komma ut i hagen, dvs de är glada.

[Wera]
0

Tycker det låter som glädjeskutt :D tycker det är roligt att se på ^^ då trivs dom ju och är glada :D

pigelina
0

#2 sånna ryck har jag aldrig hörtalas om nej, nej(a) Tequila hoppar nästan upp i taket av uteburen (kompostgae med tak) hah springer som **** haha^^

// Hanna

www.pigelinas.weebly.com - uppfödning av lejonhuvade kaniner

Medarbetare på lejonkaniner.ifokus

[BonnieL]
0

När hon hoppar runt när du tar ut henne, tror jag bara det är vanliga glädje skutt, alltså hon är bara glad över att komma ut. Men det med hickningar har jag aldrig hört talas om. :)

[Tovab]
0

#1  hon är 7 veckor imorgon (:

#2  okej, för hon gör det ju bara när hon får komma ut och springa :)

[BonnieL]
0

ojsan var visst lite sölig :P

[Tovab]
1

okej, men det ser ju ut som att hon sitter och hickar, fast det brukar gå över ganska snabbt. Någon som vet vad "hickningarna" kan vara för något?

[Wera]
1

#6 Så liten ^^ hur länge har du haft hon? :)

Tycker inte det låter som du behöver ta henne till veterinären iaf. :D

[Tovab]
0

ja, när vi åkte och hämtade henne frågade jag ägarna, och då sa dom att hon var 6 veckoc. Jag har haft henne i 1 vecka

bunnycutt
0

Min kanin får faktiskt också hicka ibland, eller vad man ska kalla det. Men det går över snabbt, efter 3-4 hickningar. Jag har lagt märke till att det oftast kommer när han har gäspat, ingen aning om  varför! Han är 1,5 år nu och har hickat till ibland ända sen han var liten.

Hermelina
0

Min hermelin gjorde också så forut, när hon var mindre och jag var jätte orolig att hon hade damp eller nåt.. :O Men som sagt är det glädjeryck :D

minkaninester
0

Okey då är hon inte könsmogen än :) Men antagligen är hon bara glad! :D

MVH.
Louise T
Medarbetare på Dvärgkaniner.ifokus.

" Everybody needs inspiration "

ertan94
0

jag har ungar här hemma fast dem e ju bara 4 veckor men dom hickar…..och det gör dem för att dem e så små…och din hickar nog troligtvis av att den e så ung som 7 veckor, för det gjiorde mina kaninungar förra året ända tills dom blev 8 veckor….men det e nog ingen fara med det=)

[Tovab]
0

okej, då känner jag mig lugn :)

Ungefär hur gammal ska en hona vara innan man parar henne första gången? Är sugen på Att ta en kull på Rosen :)

Inte nu, men tänkte om ett tag :D

Clariiz
0

#15; Jag tycker 8 månader är en lagom ålder :)

Mvh Clara
Medarbetare på kanin och tonåringar.ifokus.
www.ingespjuta.webs.com

[Tovab]
0

är 1 år för gammalt?

då kommer ungarna på vintern. Då är min kanin inomhus, spelar det någon roll? Hon är ute hela somrarna men är inne på vintrarna

[Wera]
0

#17 Det spelar inte någon större roll att få kull på vintern, många får, fast oftast är honor inte lika villiga då och det är svårare att få sålt på ungarna.

Bara honan är i kondition och har bra hull etc. bör det gå bra att para vid 1 års åldern men ju äldre honan är ju söttre risk är det att hon inte klarar kullen, därför är det bra att para runt 8-10 månader.

[Tovab]
0

mm, det var vdet jag tänkte på. det är ju svårare att få iväg ungarna på vintern

moonii
0

Har en unge på 5 dygn just nu, och alldeles nyss så såg det ut som han hade hicka :S Jag vet inte vad jag ska göra :( Han är extremt liten om man jämför med syskonen, han får knappt mat, så jag har sen igår låtit honom dia hos mamma kanin själv. Gjorde det för 3 gången i eftermiddags och nu, halv 11 på kvällen ser det ut som han har hicka.. Fast så mycket att han nästan rör hela kroppen :S Kan han ha fått mat i fel strupe? :'(

BellisBell
0

Min kanin får också såna ryck när han kommer ut ur buren. Han liksom springer snätt och ruskar på huvudet samtidigt. Jag är lite orolig men det är nog inget att ta han till veterinären för 😀

Peak303
0

#21 Glädjeskutt gör kaninen för att visa att den är lycklig. Absolut inget att vara orolig för. :P

-'  Malin Hultman
_' Snowflake's Kaniner, hoppkaniner i Eslöv, Skåne
Portfolio | Instagram-kanin | Instagram-katt 

MsSofieG
1

Tråden har några år på nacken 😉