Ni som inte ger pellets
Hur gör ni för att de ska få bra med salt?
Vill inte ha saltsten i buren/hagen.
Har en kanin som inte får pellets alls men rädd för saltbrist. äter bra med hö, grenar, grönt ute.
Medarbetare: Sällskapskaniner, Support.
Det finns grönsaker som har mycket salt (natrium) i sig, de som har mest är
Torkade tomater
Selleri
Morötter
Spenat
Broccoli
Sesamfrön
Rödkål
Sparris
Jordgubbar
Uppfödning dvärgvädur och velveteen lop:
www.alrunans.weebly.com/
Medlem i Sveriges Kaninvälfärdsförening
#1 Morötter och broccoli är dock bara godis för mina. Morötter innehåller mycket socker med. Och kål är ju inte så bra så ofta/mycket :/ Tomat är syrligt, risk för munsvamp, är det i alla fall på marsvin så kan gissa att det borde vara likvärdigt på kanin.
Kaninen får inte gå upp i vikt heller :/
Ta reda på hur mycket natrium en kanin behöver få i sig per dag, så kanske det räcker med en liten bit kål eller en morot en gång i veckan för att täcka behovet. Välj en grönsak som har högt natriuminnehåll, så behöver du inte ge den så ofta och inte i stor mängd.
Spenat och selleri går de inte upp i vikt av.
www.alrunans.weebly.com/
#3 Hon gillar inte spenat xD Selleri vet jag däremot inte, inte provat.
Försökt ta reda på det, men inte funnit något svar på det, blir inte klok på det jag läst :/
Här finns en tabell med kaniners näringsbehov per dag:
http://www.ericas.se/kanin/kanin-net/artiklar/foder.html
Och en till:
"Sodium requirements have not been studied in the rabbit, but practical recommendations are 6.5 to 10 g/kg."
http://www.nutrecocanada.com/docs/shur-gain---specialty/nutritional-requirements-of-rabbits.pdf
Här finns en lista över hur mycket natrium (sodium på engelska) alla grönsaker innehåller 🙂
http://www.megaheart.com/sodium_veggies.html
En annan lösning är ju att ge vitamintillskott i vattnet. 🙂
www.alrunans.weebly.com/
#5 Jag har inte läst engelska sidor då jag är urkass på engelska 😉 Kanin-net vet jag inte hur pass källkritisk den är. och blir inte klok på såna tabeller haha
Vitaminer får hon ge genom kosten är just saltbrist jag tänker mer på 🙂
Det finns mineraler i marken som kaninen delvis får i sig genom att äta gräs och växer när de är ute och betar:) komplettera det med nån bit broccoli/morot/annan grönsak med salt i någon gång ibland (inte oftare än vad du gör skulle jag tro)
Medarbetare på
Kaninmagazinet.se
#7 dock är det knappt gräs kvar, och höst & vinter finns det ju inget sånt alls :(
Ger 1-2 ggr/veckan max :)
Mitt tips? är att ge alger från havet. Orkar man inte själv plocka från svenska havet kan man köpa från butik. Mitt bästa tips? är att köpa wakamealger, det är en otrolig växt som är väldigt full med mineraler och antioxidanter. Jag har köpt wakame på en kinabutik, fick en hel säck för ett jättebilligt pris. Wakame är något jag rekommenderar att båda människa och kanin ska äta. Man kan köpa mindre förpackningar på Ica om man vill testa det. Kolla dock på förpackningen att det inte är från Japan, skulle inte vågat köpa därifrån på grund av kärnkraftsolyckan som skedde för några år sedan där.
#9 Bor inte nära ställe med alger. Svårt vintertid med.
Aldrig sett.undra om vårt maxi har det. Vilken avdelning brukar det vara?
Har nämligen inga specialbutiker här tyvärr
#10 Jag skulle nog fråga någon som jobbar där. Men på deras asiatiska avdelning kan man köpa misosoppa i en blå liten kartong. I den får man med wakamealger också. Eller så ger du bara lite misosoppa, det är också otroligt nyttigt. Misosoppa är väldigt salt och mina kaniner älskar det.
#8 Tror nog absolut det är än så länge tillräckligt för att täcka deras saltbehov. De behöver ju så otroligt lite.
Lite värre på vintern, men jag har än så länge inte märkt några som helst tecken på saltbrist hos mina. Och de äter inte pellets. De får näringsrika grönsaker så som spenat, ruccola, rödsallad, persilja, dill, morötter (ibland), broccoli och brysselkål. Allt detta tyckte de inte om från början, men jag har varit envis haha. Kål är inte så farligt heller som vissa verkar tro, speciellt inte broccoli. Man ska ju inte ösa på men en bit på 5x5cm ger jag 2 ggr/vecka utan att oroa mig alls.
Selleri ska tydligen vara nyttigt också men jag har inte provat det till mina.
Medarbetare på
Kaninmagazinet.se
#11 Nja soppa vill jag inte ge henne :) Och speciellt inte med mycket salt :)
Men ska fråga ang algerna och se om de har
#12 Borde göra? Jag som är nojjig haha. Nej hon har inte visat heller men man vet ju aldrig.
Nej kål är inte farligt i små små mängder, bara om man ger större mängder annars är det nyttigt :)
Har läst ganska mycket om det här idag och det verkar som om de flesta veterinärer och uppfödare är överrens om att saltbrist är väldigt ovanligt på kaniner som får gräs, blad, hö och grönsaker. Speciellt barken på trädgrenar och blad (bl.a björk och tall) är rik på mineraler som t.ex natrium, samt blåbärsris och rötter. Bladen är nyttigare på vår och sommar, och barken är mer näringsrik på vintern. (källa Sveriges Lantbruksuniversitet SLU, kan skicka dig länk om du vill)
Grenar och ris finns ju på vintern också. 🙂
www.alrunans.weebly.com/
Enda tillfället jag varit med om en kanin med saltbrist var när min första angorakanin fick vätskedrivande (hon fick vätska i lungorna då hon hade en tumör vid hjärtat) och då åt hon verkligen saltsten!
Min nuvarande får ingen pellets utan hö och groddar och går på bete ute plus att jag plockar in grönt, på vintern får han mycket grenar (oftast klippta vid behov så de inte har torkat utan kommer färskt från träden), ljung och torkat grönt jag plockat (är tyvärr dålig att ha grönsaker hemma och han gillar inte frukt, morot och andra söta saker så blir inte supermycket av det). Han har tillgång till saltsten men har aldrig sätt att han rört den.
Instagram: @theblindbunny
http://www.tizzys.n.nu