Kanin iFokus

Kanin

Etikettbeteende-hälsa-och-skötsel
Läst 979 ggr
CamillaS
0

Behöver lite råd om toaträning

Min lilla holländar-bebis blir 8 veckor i morgon. Och han är min första kanin på c:a 20 år så jag har liksom inget att jämföra med, så nu till mina funderingar. Hur tidigt börjar ni toaträna era kaniner som bebisar? Har ni varit med om denna situation och kunnat lösa det? Jag har satt in en kattunge sandlåda till honom med tidningspapper i botten och hampaströ ovanpå det. I resten av buren går han på fleecefilt. Har läst att oftast så väljer kaninen ut ett hörn i buren att kissa och bajsa i och då ska man ställa lådan där. Problemet med min gosse är att han inte valt ut något hörn, han bajsar och kissar lite var stans i buren. Jag plockar upp hans bollar och slänger dom i hans toalåda men ja han verkar inte fatta vinken av det så han fortsätter på som vanligt att sprida ut allt! Jag flyttade då på lådan dit han hade kissat men då kissade han bara framför den. Jag förstår självklart att det kan ta tid att toaträna en kiss och skit spridare ;) Men tror ni att det finns hopp att få bukt med problemet? Jag funderar i tankarna om jag kanske har börjat för tidigt och begär för mycket av honom? Min plan B är att fixa spån som underlag istället för fleece om jag inte får det att fungera efter lång träning. Han har även kissat en gång utanför buren när han var ute och skuttade på golvet. Har ni några kloka tankar så delge mig gärna med dom. :)

aliiciaj
0

När jag köpte en kaninunge i år så hade jag fleece i buren och toalättströ i lådan. Jag satt och plockade ner hennes pluttar i i lådan och tvättade filten om hon kissade på den. Tog några dagar sen gjorde hon allt på lådan. Är de riktigt envisa skulle jag haft spån i hela buren, och om de kissar utanför skulle jag ta det kissiga spånet till lådan så lådan luktar kiss. En del kaniner tar det flera månader för att bli rumsrena, så det gäller att ha tålamod! Men kaninungar brukar vara lättare att lära gå på lådan än vuxna kaniner.

Happy-Bunny
0

#0 har du provat att flytta på typ hans hus eller nåt i buren? Min kanin var exakt lika dan, fast i tre år. Sen så kom jag på att det kanske är så att han vill kissa i just det hörnet som huset stod i, sen när jag flyttade på huset började ha kissa och bajsa i det hörnet och inte i resten av buren, så nu har han en toalett i buren som han går på :) Så om du redan inte har provat och om du inte känner att det kan bli stressigt att möblera om i buren när han e så liten så skulle jag rekommendera det. Inte för jag vet om det funkar för andra.. ;)

Irmelinis
0

Eftersom allt är nytt för honom så kanske han "bajsar" in sitt område nu i  början, markerar med sin egen lukt. Eller så bryr han sig inte vart det hamnar helt enkelt 😃 Mina honor har blivit rumsrena snabbare än hanarna, för den ena hanen tog det ca 6 månader att sluta skräpa ner (blev mycket bättre efter kastration också). Min lille dvärgteddy hane är nu ca 4 månader gammal, okastrerad, och nej, han har inte fattat detta med rumsrenhet riktigt ännu… Fast det är mest i sin egen bur han är skräpig, har jag honom ute i rummet så kissar han inte på mattor och annat, utan håller sig till tidningarna jag har lagt ut i de hörn där jag vet att de gillar att sitta. 

I hans bur försöker jag flytta grejerna så att han "måste" gå på toalådan, men han verkar inte ens gilla att sitta i den när han äter hö (då som de bajsar mest).

Uppfödning dvärgvädur och velveteen lop: 
www.alrunans.weebly.com/
Medlem i Sveriges Kaninvälfärdsförening

Humus
0

Hur är det då kanin som får toalåda men anser den ska man spela basket med då jag sätter den i en hörnan av buren han kissar o bajar på, trots att jag lägger kiss o baj från han i den. Flåt camilla kapade lite av din tråd.

[SisselaJ]
0

Har du höet vid toan? :)

CamillaS
0

#1 Hur ofta böt du ut filten? Kommer nog behöva ett stort lager med filtar om jag ska byta den varje dag. :P Just nu sätter jag ut lite tidningar runt om i buren får se om det ger någon effekt. ^^

#2 Nej det har jag inte gjort, men det verkar som att han väljer att kissa mer på den sidan där huset inte står. Satte in en låda i huset idag med så att om han går in där så måste han gå i lådan. Men han brukar väldigt sällan gå in i huset. Han ligger ovanpå det istället. :) (Vilket jag ser som positivt då han inte verkar känna behovet att gömma sig i huset)

#3 Jo precis har också försökt att möblera lite mer åt hållet "måste" gå på lådan, fast skulle behöva köpa fler lådor som han kan gå på.
Men vi kämpar på! :)

#5 Nja jag har läst om det också att det är bra att ha toan under höhäcken och har provat det men ska prova igen fast med en större låda tror jag. :)

#4 Byt ut den där hörntoan mot en låda istället så kan han inte spela basket med den.

Tack för alla tips?, vi kämpar vidare! 🤗

CamillaS
1

Någon mer här som har problem med att få kaninen rumsren?

Smultrondraken70
0

Jadå. Har en hane som vi kämpat mycket med. Kastrering hjälpte en del också. Men det handlar om tid och tålamod. Han bor ihop med en rumsren hona. Vi har gjort så att vi har strö i toan och fleece i resten av " hagen" . Dom har ingen bur utan bor i ett hägn av galler på 1.20*2.40 i vårt vardagsrum. Vi tycker att han lyckas bättre om det verkligen är skillnad på bottenmaterialet och toan, därav fleecen, trots mycket tvätt. När någon är hemma har dom tillgång till köket också, och då har dom även en toa i köket. Eftersom någon oftast är i köket har vi jämt extra koll på Bosse som han heter, och lyfter honom på toan med jämna mellanrum, och han luktar då runt och passar ofta på att kissa. Sen har vi lärt oss se när han är kissnödig, har ett speciellt sätt att lukta runt på:) då lyfter vi raskt på toa och han kissar. Det här har fått honom att även på eget initiativ uppsöka toan när han är kissnödig:) så man ser honom även skutta dit själv numera. I hägnet där dom bor när ingen är hemma och kan ha koll har han blivit riktigt duktig, skuttar till toan 9 av 10 gånger nu. Pluttar gör han överallt med det är ju bara att sopa upp. Nu har det gått ett par dar med bara nån enstaka kissfläck, och då är vi nöjda. Vi har liksom fått nöta in beteendet att han ska kissa på toa. Sen har dom höet så att dom alltid måste sitta i toan och äta och det underlättar också. Hans tjejkompis däremot blev rumsren av sig själv från dag ett. Dom är 1,5 år gamla. 100% blir Bosse nog aldrig, men det har blivit mycket mycket bättre.

CamillaS
0

#8 Det är iaf lite skönt att läsa att man inte är ensam om problemet. ;)
Vi tränar varje dag, men försöker att undvika att lyfta honom då det känns för tidigt att hålla på med det redan nu. Han har bara varit här i 5 dagar. Har lyft upp honom 2 gånger och då var det för att gosa lite i famnen. Inser dock att jag måste skaffa fler toalådor. 😛