Skrämd kaninunge
När jag kom in i lekrummet i morse, där tre av kaninerna bor, märkte jag att den nya lilla 8 veckors-hanen verkade rädd för något. Han rycker till vid olika ljud (det blåser mycket ute just nu) och ser väldigt vaksam ut när vi kommer in i rummet. Ibland gömmer han sig bakom huset. Ingen av de andra två kaninerna verkar rädda utan är som vanligt.
Vad kan ha hänt under natten? Kan lukten eller ljuden av de andra (okastrerade) två kaninerna göra honom rädd? Finns det något jag kan göra för att han ska känna sig tryggare, eller är det bäst att låta honom vara ifred just nu så han får komma över det? *orolig*
Uppfödning dvärgvädur och velveteen lop:
www.alrunans.weebly.com/
Medlem i Sveriges Kaninvälfärdsförening
Skulle ge honom tid bara! Jag tror absolut han vänjer sig vid allt det "vanliga" som nu kan vara skrämmande. Du har ju inte haft honom så länge heller?
Nä, precis, han har bara varit här i 3 dagar, förstår om han tycker det är jobbigt att skiljas från syskon och allting är nytt. Jag flyttade hans bur en bit bort från de andra kaninerna, så de inte sitter och "smyg-terroriserar" honom genom väggen 😛Sally Vädur kan vara väldigt retsam med de som är yngre än henne… Har hållt extra koll på honom idag, och han har ialla fall ätit, druckit, kurat ihop sig i limp-form när han vilar (någorlunda avslappnat), och nosat på min hand! Fast han rycker till när man kommer in i rummet och är lite misstänksam… men som du säger, han behöver nog bara lite tid…
www.alrunans.weebly.com/
Första reaktionen är ju att man vill ta upp honom i famnen och ge honom kel så han ska lugna sig, men har en känsla av att det för en Rädd kanin som inte känner mig bara hade gjort det värre…
www.alrunans.weebly.com/
Bara han får bo in sig hos dig blir det nog bra. Min tjej var lika i sisådär 4-5 dagar, sen började jag med att hon fick nosa på min hand. Jag handmatade varje gång hon skulle få pellets. 🙂
Nu får jag klappa och gos på marken, men att bli lyft är fortfarande läskigt. Dock känner jag inget behov att lyfta henne då hon är väldigt lätt att klippa klorna på osv 🙂
Zingo ;D
Skönt att höra att det brukar bli bättre med tiden! Man blir ju så orolig, vill ju att hans första veckor här ska vara lugna och positiva… och han ser så liten och ensam ut, så jag vill bara krama honom! Men det går ju inte😍
www.alrunans.weebly.com/
Det blir bra ska du se:) skynda långsamt med lillen❤️men jag vet, man vill egentligen bara gosa och trösta när dom ser ensamma och rädda ut…
Success! Fjärde dagen hos mig och äntligen beter han sig som en normal (orädd) kaninunge! 🥳 🤗
Igår bytte jag bur så att han fick bo längst upp istället för i mittenvåningen, så han kom bort från de äldre kaninerna lite och kunde få bättre utsikt över oss människor. Och idag släppte verkligen all rädsla hos honom, bara helt plötsligt… jag stack in handen och skulle städa i hans bur, han började undra vad som pågick och sen när jag tagit ut nästan allt från buren så började han få små mini-ryck och glädje-spritt i kroppen, det såg så roligt ut! Så skuttade han runt och runt, alldeles nyfiken och glad 😃 😍
Nu får jag starta en bildtråd till lillen (jag älskar själv att kolla bild-trådar, så ni får stå ut med mina också! ;) )
www.alrunans.weebly.com/
Vad skönt att det går åt rätt håll med lillkillen:))
Skönt att det verkar ha löst sig. Han är verkligen jättesöt!
Vi har visst haft våra kaninungar lika länge, fjärde dagen för mig med idag. 😉