Orolig!! Lite bajs?
Min lilla kille på dryga 10 veckor bajsar jättelite under natten känns det som, sedan blir det normalt under dagen igen. Men mamma tror att det inte är något att oroa sig för men då jag är lite överbeskyddande så bekymrar detta mig oerhört! Så, är det normalt att dom bajsar/kissar mindre under natten? Känns ju som om dom borde göra ifrån sig mer då eftersom dom är nattaktiva men kanske fått en udda kille som sover på natten istället… :P Tacksam för svar! (Kan även tillägga att han får hälften av sina pellets på morgonen respektive kvällen så det kan inte påverka)
De brukar sitta still lite mer under natten, de äter mindre då och kan tänka mig att de bajsar mindre också. Sen brukar de äta upp mest blindtarmsavföring på natten, därför man kallar det nattavföring ibland. Så mycket av det han bajsar på natten kanske han äter upp. Mina kaniner bajsar mer fasta pluttar på dagen än på natten :)
Mina bajar av bara h****** under natten. Har också extremt mycket "nattavföring" på dagen så mina är helt tvärtom (dock sover de mest då, äter inget och skiter inget heller) 😂 Vet inte riktigt vad som är standard då mina alltid varit såna men din kanin är fortfarande ganska liten så det lär inte komma så mycket från den ännu. Men jag märker definitivt att det är mindre baj på dagen än natten så ja det är väl inte omöjligt =)
Okej tack för era svar! #1 #2 Då kan jag pusta ut, i övrigt verkar han ju må prima så då är det nog lugnt! :D En annan fråga också, han har nyst kanske två gånger vad jag hört (kanske inte supermycket på 2 veckor..?) sen jag fick honom och har funderat på om han kanske är allergisk mot dammet från spånet? Vad tror ni? Är det normalt att kaniner kan nysa någon gång ibland precis som vi människor?
#3 Ja de nyser också. Mina nyser ibland när de grävt runt en del men så länge det inte är ofta eller att du ser snor i näsan är det ingen fara. Tror du är bara lite orolig för att du precis fått hem honom =)
Min bajsar mest på kvällen morgonen, men även en del på natten.
#4 Ja blir förmodligen bättre när jag haft honom ett tag, men man vill ju inte att något ska hända, han är ju mitt allt
Kaniner är inte nattaktiva. Så skiter den mindre på nätterna beror de väl på att den sover ;)
Medarbetare på
Kaninmagazinet.se