Kanin iFokus

Kanin

Etikettbeteende-hälsa-och-skötsel
Läst 9119 ggr
[Linneamattiasson95]
0

Varför stampar hon!?

Min nyaste kanin stampar i buren varje natt…. På dagen är hon tyst ! Och vi har en jätte elak granne som kommer upp och svär och skriker vid minsta ljud ! Min andra kanin är helt tyst både natt och dag , kommer inte kunna ha kvar henne om hon inte slutar stampa !

Cahira
0

Fixa nåt ljuddämpande under buren? Liggunderlag eller nåt?

Sajtvärd för Vallhundar, Pälsvård & Klickerträning
Medarbetare hos Hundar & Lantdjur. 

[Linneamattiasson95]
0

vi har en tjock madrass under hennes bur, men de väcker ju oss:/

Kan kaniner vara mörkrädda?? hon stampar ju inte på dagen eller när det är ljust i sovrumet…

[Linneamattiasson95]
0

vi har antagligen möss i lägenheten… kan det vara de hon reagera på??

Cahira
0

#3 Kan vara… svårt att säga. Möss är ju mer nattaktiva.

Sajtvärd för Vallhundar, Pälsvård & Klickerträning
Medarbetare hos Hundar & Lantdjur. 

Emmetem
0

Jag har också haft kaniner som stampar mitt i natten! Jag själv ska testa att sätta in pinnar i buren som de kan gnaga på :)

/ Medarbetare på Hermelinkanin iFokus och Lejonkaniner iFokus.

Svado
8

Stampandet har ju inget o göra med att kaninen är rastlös. Den är orolig över någonting, kaniner stampar för att de vill varna för fara.

Att sätta in pinnar, ljudisolera eller ha sig hjälper ju inte, man måste ta tag i själva problemet och inte bara försöka dämpa symptomen så att säga.

Kaninen är alltså orolig, det är alltså någonting i hennes omgivning som skrämmer henne om natten, det kan vara precis vad som helst. Står buren brevid ett fönster kan det ju vara en kvist eller en fågel som gör nattliga turer fram o tillbaka precis utanför fönstret. Det kan vara en sak som i dagsljus ser ofarlig ut men som under mörker formar sig till ett rovdjursliknande föremål. 

Man måste ju alltså se till att kaninen i fråga är TRYGG i sin bur, inte bara tyst så pass att hon inte stör någon för det är ju inge bra om stackarn ska sitta där o va rädd om nätterna.

Prova lägg en filt över större delen av buren så du avskärmar synintryck, sen ser du över rummet hon står i så att ingenting står o lyser, tickar eller piper o har sig. 
Helt enkelt gör en genomgång av rummet o ta bort sådant som kan vara skrämmande. Kolla så att det inte är kvistar eller så utanför fönstret som kan röra sig hastigt och isåfall klipp ner dom eller häng en gardin framför som inte släpper igenom ljus.

Det kan också vara så att kaninen hör den andra kaninen, men ser den inte och kan därför inte veta om det är en kanin eller ett annat djur som "smyger omkring". Kaniner är extremt mycket bytesdjur och därför kommer kaninen att bli orolig och nervös för saker o ting den inte kan se, känna, lukta på, osv.

Lycka till

Linnea Adler
Hemmansägarens smådjur - uppfödning av kaniner & marsvin i hemmiljö.
Västerbottens Län - Storuman

Svado
0

PS. Är det så att du har kaninen i rummet där du eller någon annan sover kan det vara så att du/den som sover där skrämmer henne genom era rörelser, snarkningar, ljud osv osv.

Linnea Adler

[vanilla skye]
0

Jobbiga grannar, vet hur de kan vara 😡 

Har också haft en kanin som stampat oavbrutet hela nätterna, vi gissade på att det var någonting som störde som gjorde kaninen irriterad/upprörd.Så vi flyttade på buren och då blev det tyst..

Herr kanin
0

Skulle kunna vara något ljud hon reagerar på.

Jag har gjort om hela vårt förråd ute till kaninhus, och en av mina kaniner tokstampar så fort t.ex en skällande hund eller moped kommer förbi på vägen utanför vårt hus.

[SisselaJ]
0

Vad gör ni när hon stampar? Har hört av någon som hört av någon (som hört av någon… ni vet hur det är ) om personer som hade exakt samma problem..
Då sa den personen som svarade att "Eftersom ni går ner till kaninen varje gång den stampar så förstår den att hon får sällskap om den stampar. Därför fortsätter den." 🤓
Men sen kanske inte ni bryr er när hon gör det.. vad vet jag! 
Bara ett tips?, tror risken  är större att hon blir osäker och rädd tyvärr! 
Lyckatill! 😃

[Linneamattiasson95]
0

Hon sover hos oss , innan var dem i vardagsrummet , men hon stampar ändå , så det är inte att vi stör henne när vi sover , så att säga. Jag vill att hon är trygg därför frågar jag här , men bag måste även tänka på grannarna annars kommer den ilskna mannen upp och skäller . Vi bor på högsta våningen så det kan inte vara träden som stör henne…. Min andra kanin är precis bredvid henne, så dem kan se varandra utan problem… Jag har försökt med filt men eftersom hon verkar vara mörkrädd så är de ju rent av elakt… När hon stampar så gör vi ingeting så hon lär sig att hon inte får uppmärksamhet genom att stampa…. Det behöver faktiskt inte handla om fara! Läst i kanin magasinet att de absolut också Kan vara så att kaninen vill ha sällskap ( känner sig ensam) eller att honan är brunstig m.m men inget passar ihop med min kanin… Förstår inte vad som bekymrar henne :/

[zendaimimon]
0

Jag har aldrig hört talas om en kanin som är mörkrädd, i de vilda bor de ju i hålor till exempel. Det är troligare i så fall att det är rörliga skuggor eller något som skrämmer så lägg på en filt så som nån annan sa. Om det inte fungerar så testa att ha en madrass i buren så att ljudet i alla fall dämpas för grannen :)

Svado
0

Kaniner stampar i marken för att tala om för andra kaniner att det är fara å färde.

Det har INGET o göra med att "hon vill ha uppmärksamhet". Kaniner är inte logiskt tänkande, en kanin kan aldrig lägga ihop 2+2 så att säga. En kanin kan inte föra denna tankekedja i huvudet "om jag stampar tillräckligt mycket så kommer någon att komma och hålla mig sällskap".

Tyvärr, hur mycket man än vill tro att ens kanin tänker o har "mänskliga" känslor så har den inte det, inte ens barn i 3års ålder kan lägga ihop ett så enkelt logiskt resonemang.
Det krävs hög intelligens för att klara av att tänka på det viset och så vitt jag förstått det är vi människor rätt ensamma om att klara av den typen av händelseförloppstänkande.

Kaniner stampar för att varna andra, så länge den stampar är det på grund av att något i hennes omgivning stör. 

Jag hoppas ni hittar en lösning, i värsta fall kan du ju prova ställa upp kaninens bur på ett bord eller så, så hörs iallafall inte dunsandet ner till grannen :)

Linnea Adler

[SisselaJ]
0

#13 Lära sig trix är väl också att lägga ihop saker? Handling ger belöning- på samma sätt som stampa och gnaga galler kan ge uppmärksamhet? Så till viss grad tror jag faktiskt de kan fatta det! 🙂

Men nog OT, hoppas det löser sig, annars får TS byta granne? ;)

juliafrojd
0

En kanin kan stampa för att den är rädd, orolig, missnöjd, arg eller sur. Min ena hona börjar alltid stampa när jag kommer ut, hon slutar inte förrän jag kommer och myser med henne.

ALEVIUSS
0

#13  Faktist stampar kaniner inte enbart när dem är skrämda :)

Min kan ibland stampa och knorra till när jag lägger honom i hans bur och han märker att jag inte lagt pellets i hans matskål. Eller när han faktiskt INTE vill  bli instängd i buren utan skutta runt i hagen (men han måste in i buren inför natten. Utekanin)

Tror knappast att han gör detta av rädsla ;)  Jag har honom tex i famnen och gosar, eller tar upp honom från hagen, om jag ställer honom i buren kan han surna till och stampa hårt några gånger och knorra. Han skärper sig så fort jag lägger in pellets eller tar ut honom igen. Detta beteende är dock väldigt sällan som han tar till. Kanske 3-5 gr på ett år.  

Ville bara klargöra att det enbart inte är av rädsla som dem stampar. Kan förstås inte veta varför TS kanin stampar. Rädsla eller irritation?

Carol76
0

Min kanin är mörkrädd. Han blir rädd och stampar ifall det blir mörkt vid hans bur. Löser det med att lägga en filt över nästan hela buren, och ha en nattlampa tänd. Det slår aldrig fel om jag glömmer detta. Stampandet kommer som ett brev på posten. Högt som tusan. Så fort jag fixat med filt och lampa slutar han. :-)