Kanin iFokus

Kanin

Etikettbeteende-hälsa-och-skötsel
Läst 966 ggr
[AnimalLover1]
0

Krypen är kvar, efter ett år

För nästan ett år sen (13/8-2014) skrev jag ett inlägg om de där larverna i pälsen på mina kaniner (om någon kommer ihåg?), de är kvar… Kammade och tog bort massa löst hår på Pix innan och det var en massa såna kryp (vita med röda huvuden typ, pyttepyttesmå) överallt i pälstussen. Tvivlade för länge sen att det var pälskvalster, som veterinären sa. Men jag är inte direkt orolig längre de de liksom vart där i ett år och kaninerna har alltid vart lika normala. Men vill bara kolla med er om ni har någon aning om varför de inte försvann efter de där tre sprutorna, eller om ni har någon aning om vad det egentligen är?

RebeccaG
0

Åk in och be om en annan behandling.

Behandla andra såsom du själv vill bli behandlad
Mina kaninselar m.m. | Min blogg | Min uppfödning 
| Youtube

[AnimalLover1]
0

Ska göra det

RebeccaG
1

#2 Sånt skulle gjorts direkt när tidigare behandlingen hade avlsutats och du inte sett att ohyran försvunnit. Kaninen ska inte behöva gå ett helt år med ohyra.

Behandla andra såsom du själv vill bli behandlad
Mina kaninselar m.m. | Min blogg | Min uppfödning 
| Youtube

farvendal
0

Instämmer med #3

Har du bild på dessa  kryp? Pälskvalster är det ju garanterat inte om de är vita med röda huvuden… Sa vet verkligen det?

Medarbetare på

Kaninmagazinet.se

[AnimalLover1]
0
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Jo det kanske jag borde ha gjort men jag visste inte hur länge det skulle ta för de att försvinna. Sen efter ett tag brukade jag inte hålla koll på pälsen sådär, hade inte märkt de. Syns inte så tydligt men ser ni de röda/bruna prickarna? Och ja veterinären sa att de avgört att det var pälskvalster efter att de skickat provsaken till slöinges veterinärklinik. Men tänk om de får samma tre sprutor denna gång också? Och det inte hjälper

[AnimalLover1]
0
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Också undrar jag hur länge det måste gå mellan varje vaccinering, för om det inte måste gå 12 månader kan jag be att få vaccinera de samtidigt så slipper vi hålla på och åka fram och tillbaka flera gånger. Sist vi vaccinerade var i oktober förra året.

[AnimalLover1]
0

Vi fick Stronghold utskrivet som vi skulle hämta på apoteket. Och undrar också när jag kan börja sanera/skrubba ur buren? För att de fäller ju och då kan ju pälsen med krypen sätta sig på väggarna igen.