Halt golv?
Undrar om jag är den ända som har en kanin som i princip aldrig går på golv (t ex laminat, parkett, plastmatta)? Ibland sätter han ut framtassarna men hoppar snabbt tillbaka. Han går bara på mattor/ filtar eller dyl. Jag har haft han drygt 1 år och har bara sett han med alla tassar utanför typ två gånger. Då är han rädd och hoppar tillbaks in på mattan. Någon som känner igen detta, eller är min kanin unik? :-)
Nejdå, han är inte unik. Jag har två flickor, snart sex år gamla, som ytterst ogärna går på golvet. Tycker att det är rätt så praktiskt. De är frigående inomhus, och vill jag att de inte ska vara någonstans så är det bara att se till att det inte finns en matta i närheten.
Mina lejonhuvade ogillar verkligen golvet, de gör bara språng och skutt på mattor, eller annat halkfritt underlag och vill knappt ens gå på trägolven. Sally Vädur tränade snabbt upp sin hala-golv-förmåga dock och har inget emot att skutta omkring på våra trägolv och den ganska hala trappan till övervåningen, men bus-race och sånt kör hon enbart på mattor. Ibland hamnar hon utanför mattan och glider lite snyggt i full fart en bit på parketten 😃
Uppfödning dvärgvädur och velveteen lop:
www.alrunans.weebly.com/
Medlem i Sveriges Kaninvälfärdsförening
Tack! Låter som min kanin ja. Håller med dig #1 det är praktiskt. Min kaninär frigående i mitt rum (har matta som täcker rätt mycket, hall (vi har en lång matta där), vardagsrummet (där är två lite större mattor). Sen jobbar min pappa där de säljer mattor, så han tar hem små mattstumpar/ prover som ligger emellan mattorna. Om han då t ex inte får vara vardagsrummet så är det bara att ta bort mattanstumpen emellan mattorna… Väldigt smidigt tycker vi!
#2 Lite lustigt, mina kaniner är också lejonhuvade. Undrar om det är något typiskt för den rasen. Vilken ras? har du #0?
#4 Hermelin lejonhuvad. Lite skumt att alla är lejonhuvade/lejonhuvade korsningar.
De kanske har mer päls på fötter och ben så det blir halare för dem? Eller så ser de lite dåligt med all päls framför ögonen 😛
www.alrunans.weebly.com/
# 6 fast jag tycker inte att min har varken mer päls på fötterna eller framför ögonen. Han har lejonhuvad i sig, det syns. Dock är det inte så att det skymmer sikten….
#6 Det där med päls på fötterna stämmer på mina i alla fall. De är väldigt lurviga om tassarna. Päls framför ögonen har de inte.
#6 #8 Kan ni ta bilder på tassarna tror ni? Hade varit kul att jämföra! ;-) Om ni inte kan får det vara….
Vet inte hur stor skillnad det gör i halkighet, men jag tycker absolut att både dvärgteddyn och lejonens tassar är fluffigare och har mer av den där flygiga, mjuka pälsen, som antagligen inte ger så bra grepp på golvet. Min dvärgteddy gillar inte heller att springa på golv, utan håller sig på mattorna.
Dvärgteddy + min lejonhuvade: (3 bilder)
www.alrunans.weebly.com/
Sally Vädur, kanske hon får bättre grepp med sina klor också, inte massa päls i vägen. Dessutom har hon mycket kraftigare klor än dvärgteddyn och lejonen, speciellt på bakbenen.
www.alrunans.weebly.com/