Lugnaste rasen
Vilken är den lugnaste dvärgkaninrasen?
Dvärgvädur eller lejonhuvad dvärgvädur
Överlag tycker jag dessa två raserna är lugnast av dvärgkaniner :)
Medarbetare: Sällskapskaniner, Support.
Efter att ha samlat på mig lite mer erfarenhet av olika raser nu, så får jag också säga dvärgvädur (normalpälsad eller teddypälsad, inte rex-varianten). Har träffat flera olika dvärgvädurar och de har varit så lugna och trygga allihopa. Helt underbart!
Uppfödning dvärgvädur och velveteen lop:
www.alrunans.weebly.com/
Medlem i Sveriges Kaninvälfärdsförening
Varför jag undrar är att jag är helt nybörjare på kaniner. Den uppfödaren som hag köpte av sa att hermelin var så lugna. Kaninen går knappt ur boet fast jag sitter Vc d buren. Ta i fen får jag inte göra för det är som en sprättbåge.
#3 Många hermeliner är dessvärre rätt spralliga och är en livlig ras överlag.
hur gammal är den och hur länge har du haft den?
Det beror på vad man jämför med. Uppfödaren jag köpte mina lejonhuvade kaniner (ej dvärgvädur) av sa samma sak, att de är så lugna och goa. Jämfört med pigga, aktiva raser så, ja det är sant. Men jämfört med dvärgväduren, så är de inte lugna och goa alls.
Hur länge har du haft henne? Det viktigaste att tänka på med kaniner är att det tar TID, massor med tid (upp till flera veckor för vissa), för dem att komma till ro i ett nytt hem och våga sig ut på lite äventyr. Dessutom är det inte många kaniner som gillar att bli tagna i, gillar inte att man bär dem eller har dem i knät. De är inte den sortens djur, helt enkelt. Man får klappa och gosa med dem när de sitter på golvet bredvid en själv 🙂
www.alrunans.weebly.com/
Läs t.ex den här tråden, andra berättar om hur de umgås med sina kaniner:
www.alrunans.weebly.com/