Jämt magra
Hej
Jag har haft mina kaniner i nu över ett år vilket hart varit väldigt roligt och lärorikt😃. Men jag vet inte riktigt hur jag ska göra med deras mat. Ibörjan gav jag kaninerna ungefär en halv dl pellets om dagen. Sen bytte jag pellets sort och ökade lite till eftersom att de var lite magra. jag ökande lite till eftersom att inget hände och plötsligt fick de typ 1 dl pellets om dagen vilket jag tyckte var alldeles för mycket. Så jag gav dom mindre och mindre pellets, dom vägde fortfarande ungefär lika mycket. För ungefär en och en halv månad sen så vänjde jag av kaninerna helt från pellets och de lever på ungefär en liter bladgrönt var om dagen. o gissa vad, dom väger fortfarande ungefär lika mycket.
Det här stör mig väldigt mycket, kaninerna är ju inte sjukligt magra men man kan känna ryggkotorna lite för bra enligt mig. Jag vill att de ska bli lite fetare.
Höet de får är inte av extremt bra kvalitet, jag köper det av en bonde och det är inte analyserat. Kaninerna gillar det och det är grovt, men just nu får de fjolårets hö vilket inte är optimalt. Dock kan jag inte få tag i annat hö just nu. Men eftersom att kaninerna äter så mycket gräs så kan ju inte hökvaliteten ha så jätte stor betydelse på sommaren?
När jag gav pellets så gav jag först dogmans men bytte snabbt till "favorit maten för kaniner och marsvin".
kaninerna har fri tillgång på hö och vatten. Får en gren varje dag, och grönsaker några gånger i veckan.
jag kan tillägga att den ena är en gotlandskanin (enligt de förra ägarna) och den andra är en korsning mellan gotlandskanin och annat.
Någon som har några tips??
Nu vet jag inte hur bra eller inte bra ryggkotorna ska kännas på en kanin för att den ska anses vara vid en hälsosam vikt. Har läst på andra ställen att man kan ge solrosfrön och hel havre/havregryn till kaniner så att de går upp i vikt.
Varken Dogman eller Carrier (favoritmaten för kanin och marsvin) är speciellt bra pellets, jag har själv Carrier och det funkar okej, men finns många bättre sorter.
Läs mer här: http://kaninmagazinet.se/2012/february/naringsbehov-och-foder.html
Uppfödning dvärgvädur och velveteen lop:
www.alrunans.weebly.com/
Medlem i Sveriges Kaninvälfärdsförening
Skulle råda dig till att testa ett annat foder. Har testat många olika märken men det jag har just nu gillar jag bäst. Har rabbfor till mina nu, är ju egentligen för produktionsdjur men funkar bra på min dvv som alltid varit smal. Det innehåller lite mer protein än annat. Märker att pälsarna blir mycket finare och dom håller sig jämna på det.
Sedan kan du testa blanda i lite havre eller solrosfrön eller liknande i deras diet. Även potatis och lite pasta kan hjälpa till när dom är smala. Banan, äpple osv med.
Är dom smala så är det bättre att dom får lite energirik mat än mycket pellets tillexempel. Magen behöver ju så mycket hö som möjligt. Jag ger hellre mer solrosfrön, potatis eller banan istället för mer pellets. 🙂
1dl för en vuxen gotlänning tycker jag inte låter för mycket dock, vissa kaniner behöver mer än andra.
Har du kollat om dom har mask förresten?
Emma