Kanin iFokus

Kanin

Etikettbeteende-hälsa-och-skötsel
Läst 2647 ggr
Elsaharr
0

Tillitsövningar

Hej! Jag vill ha några tips? för att få min otroligt försiktiga hona att förstå att jag inte är farlig. Hon är rätt nervös av sig, men samtidigt väldigt social och snäll. Hon vill komma fram och undersöka mig, men allt är lixom läskigt. Svar uppskattas!

Zingo ;D

Ravynsfair
0

Ha alltid något gott i närheten av dig som du kan erbjuda när hon närmar sig dig :)

Vänliga hälsningar Sanna. 
Medarbetare på Blandrashundar, HBT & Socialt stöd.ifokus Sol

Quiinne
0

Följer, min hona är likadan… :)

Ljungåsen
0

Om hon får pellets så testa att handmata henne, en pellets i taget. Det har gjort underverk för min reserverade kanin. Jag handmatar allt: pellets, godis, grönsaker.

Elsaharr
1

Tack för alla tips?! Jag kollade lite på youtube idag, och sökte efter fler tips?. Ska sitta lite varje dag nu, och läsa/se på film i hagen och ignorera henne totalt. Hon ska få nosa och klättra hur mycket hon vill utan att jag bryr mig. :-)

Zingo ;D

Irmelinis
0

Låter som en bra plan! 👍

Uppfödning dvärgvädur och velveteen lop: 
www.alrunans.weebly.com/
Medlem i Sveriges Kaninvälfärdsförening

Elsaharr
0

#5 Ja, det verkade funka för de flesta. 🙂

Hon måste ju bara förstå att jag inte är farlig och inte tänker skada henne. Hon är lite modigare när hanen också kommer fram, då hoppar hon oftast också fram och klättrar.

Zingo ;D

Svartsynt
0

Min nya lilla hona är likadan! Hon är både nyfiken och rädd av sig. Hon kommer gärna fram och nosar på mig och kan äta ur handen, men så fort jag försöker klappa henne eller lyfta henne blir hon livrädd… 🤔 Vet inte hur jag ska lösa det där för jag vill ju inte skrämma henne men samtidigt måste jag ju kunna bära/hålla fast henne då jag bär henne till och från buren då hon ska få sin "golvrunda" (d.v.s. då hon får springa lös i köket några timmar om dagen)  eller när jag ska väga henne eller klippa klorna…

Trebit
1

#7 Tipsar om sidan jag fick råd om när jag hade samma problem, hjälpte verkligen jättemycket! http://www.therabbithouse.com/behaviour/problem-picking-rabbit-up.asp

Kaninerna Benjie och Luna

Tumblr - ☆ - Instagram

Medlem i Sveriges Kaninvälfärdsförening

Svartsynt
0

#8 Tack! Många bra tips? på den sidan! Problemet för mig är bara att Ruby aldrig självmant hoppar in i transportburen så att jag kan bära henne i den. Jag har försökt locka henne med något gott men hon är inte speciellt matintresserad och det är tydligen inte motivation nog för henne att hoppa in i transportburen. Därför har jag några gånger varit tvungen att ta tag i henne och bära henne till sin bur eftersom jag haft någon tid att passa och inte kunnat vänta på att hon ska hoppa in själv (för kaninerna måste vara i sina burar när jag inte är hemma),😕