Siames, en färg?
Jag kan inte riktigt förstå mig på "siames" har trott att det är en typ utav teckning/mask? Men nu har jag fått hem en kanin som är siames/blå japantecknad. Är siames alltså en typ utav färg? Vit med gul nyans? Har en annan kanin som ska vara viltsiames (heter det inte Viltzobelsiames egentligen?) men på henne skulle jag vilja lägga till en färg :S Typ, Viltsiames blå eller viltsiames brun (kan inte riktigt avgöra om hon är blå eller brun) Eller säger man bara viltsiames? Är siames alltså "färgen"?
// Teddytussens kaninuppfödning
http://teddytussen.weebly.com/
~Kaniner är inte en hobby, det är en livsstil~
Siames används i sammanhang med zobel. Då siames är en gul zobel. Dvs en kanin är inte bara "siames blå" utan "zobelsiames blå". Men när det handlar om att de är viltfärgade så heter de bara "viltsiames".
Siames i sig talar om att kaninen är gul och zobel.
-' Malin Hultman
_' Snowflake's Kaniner, hoppkaniner i Eslöv, Skåne
Portfolio | Instagram-kanin | Instagram-katt
#1 Så antingen är de Zobelsiames eller Viltsiames? Hur blir det då med min siames/blå japantecknade, är hon egentligen zobelsiames/blå japantecknad? Jag kan ju se att hon är blå, men sen siames är inte en färg för mig, så det känns skitskumt! Svart/blå japantecknad är ju två färger. Men här känns det ungefär som att säga vilt/blå japantecknad, ser bara en färg, och japantecknade ska ju vara tvåfärgade D:
Har du bild på henne? :)
-' Malin Hultman
Förutsatt att siames fungerar på samma sätt på kaniner som på alla andra djur jag känner till där färgen kan uppkomma så är siames egentligen ingetdera. Det bör väl dock räknas som färg då teckning kan förekomma på siamese. Som antytt däruppe så är jag inte alls expert på siames på kaniner, men jag förutsätter att det funkar på samma sätt som på råttor och möss, där jag jobbat en del med blekgener såsom siames. Siames orsakas av blekgener, och således borde Vilken färg? som helst som inte är baserad på blekgener kunna vara siames. Det som händer är att generna orsakar ett slagsmål fel i "färgfabriken" på djuret. Så själva färgen som djuret ska ha bleks liksom boet på dom varmare områdena på djuret medan dom kallare områdena behåller orginalfärgen. Det är den oerhört förenklade förklaringen om man inte vill ägna timmar, dagar, veckor att studera genetik och varför vissa gener gör vad. Vad gäller tecknade djur så är det egentligen samma sak. Fel i "förgfabriken". Dessa gener sitter dock på ett helt annat lokus och fungerar annorlunda. Men slut resultatet är detsamma, dvs att färgen inte kommer fram på vissa områden. Eftersom dom sitter på olika lokus kan blekgener och teckningsgener förekomma på samma djur, vilket t.ex. kan ge en tecknad siames.
//Lamina
Before we work on artificial intelligence, why don't we do something about natural stupidity?
#4 Vi har Zobel som blekgen, sen blir en kanin siames om den både har zobelgenen och gulgen synligt. Just siames används inte i "ensam" benämning på kaniner på de viset.
-' Malin Hultman
Har aldrig riktigt lyckats förstå mig på det här med siames.
Spännande att följa denna tråd!
Visa gärna bild kanin, TS:)
/ Cornelia Andersson,
Innehavare av Borgargatans Kaninuppfödning
Medarbetare på Hermelinkanin.ifokus och Diabetes.ifokus
Här är min siames/blå japantecknade
Men alltså så är hon egentligen typ vit/blå, men eftersom det kommer från chinchilla och chinchilla inte finns i teddyaveln alls så är hon isåfall falsk chinchilla. Och den "riktiga" färgen/teckningen blir siames/blå japantecknad? Hennes pappa är siames blå så det låter mest möjligt. (Siames blå heter egentligen zobelsiames blå va?) Finns fler siameser bak i stammen, men det står så konstigt.. typ "japan siames wienertecknad" Kan inte riktigt se hur en sådan ser ut.
#7 Ja det heter antingen viltzobel blå eller zobelsiames. Jag skulle vilja säga att din är vit/blå zobeljapan.
-' Malin Hultman
#8 Men uppkommer inte det endast om det finns chinchilla i stammen?
#9 en som är achi_ bj_ CC DD G_/g_ heter bara vit/svart japantecknad. En som är am_ bj_ CC DD G_/g_ heter vit/svart zobeljapan. Dvs man talar om att den är zobel. Men den är ju fortfarande vit/svart. :) Det är därför zobeljapaner ibland kallas för "faik japan" :)
-' Malin Hultman
Hon kan inte vara vit/blå eller vit/svart då chinchilla anlaget inte finns hos teddyvädurar.
Ännu en fråga, finns det en färg som heter Siames/blå japantecknad? Eller heter det siames blå?
#11 Hon kan vara vit/blå zobeljapan och vit/svart zobeljapan. Jag skulle inte kalla det siames japan. Då en japan redan i sig är gul vilket siames säger.
-' Malin Hultman
Står såhär på kaninfarg.se
Kan förväxlas med:
Siames/svart japantecknad, detta är en variant där det istället är zobelanlaget som reducerar den gula färgen och kaninen är egentligen inte äkta vit/svart japan. En siamesjapan kan man känna igen på att den har viss siamesteckning, se bild nedan. Dock kan kanske även en enfärgad vit/svart japan se ut så då det ju genetiskt är en japantecknad sallander. Siamesjapaner kallas ibland för zobeljapan, detta är ett lite missvisande namn då det inte är en zobel med japanränder utan en siames.
Medarbetare på
Kaninmagazinet.se
Det är som jag fått lära mig. Men låter konstigt med siames.
-' Malin Hultman