Botten material till kanin?
Hej allihopa! Detta är då mitt första inlägg och det är en väldigt simpel men viktig fråga. I september ska jag nämligen få en liten kanin (inne kanin) och jag undrar vad ni använder för bottenmaterial för era kaniner och vad ni tycker funkar bäst… Tacksam för svar :)
Kutterspån eller torv :)
Bor den inne är dock inte torv att rekommendera
Easyströ
Medarbetare: Sällskapskaniner, Support.
#1 Tack för ditt svar :) jag ska ha inne kanin så då ska jag alltså inte ha torv
Ska nämligen också få flytta in min kanin och eftersom hon tidigare varit stallkanin så valde jag att köpa stols skydd som egentligen ska vara till kontoret alltså ett stjockare underlag som är till för att stolen inte ska råpa golvet (finns att köpa på jysk eller ika). Sen ska jag använda kompostgaller runt om. Jag valde att inte köpa en kaninbur eftersom dom sällan håller måtten och för att min kanin hatar trånga utrymmen och en kompostbur är mer öppen. Så jag valde att inte ha något strö eftersom stols underlaget inte är ett halkigt material och skyddar golvet från att ta skada ifall hon skulle göra behöven utanför toalådan. Tänkte bara säga ett tips? på ett mycket billigt sätt. Vet dock inte riktigt än hur väl det fungerar eftersom jag inte satt in henne än men tror att det skulle funka. Då behöver du bara material för toalådan och med tiden kan man sätta dit en filt. Ifall du ska göra så måste man sätta fast kompostgallret till väggen så att om kaninen ställer sig upp mot buren välter den inte. Tänkte bara ge ett tips? ifall du skulle vara intresserad :))
Jag har filt i buren över skummgummi så att det blir mjukt. Dock fungerar detta inte så bra om kaninen inte kissar på toa. Utanför buren har jag mattor/lakan. Detta för att han inte går på golvet (han tycker det är halt)
Jag använder spån, men det är mest för att vi hämtar det gratis på sågen :-)
Zingo ;D
Jag hade även spån förut men bytte snabbt av två anledningar: -1 spån överallt kändes det som ( när han rörde sig i buren for det ut -2 Han bökade undan allt spånet innan han satt/låg där (och då satt han på plasten, inte så bra för tassarna…
Spån med Halm över, speciellt om det är en hårig kanin :)
Har Easyströ (typ halm hackad i småbitar) till mina långhåriga ute i boxen, det är väldigt drygt och funkar bra. Inomhus i burarna har jag tidningspapper + filt eller matta och Toa-lätt papperspellets i kaninernas toalådor.
Uppfödning dvärgvädur och velveteen lop:
www.alrunans.weebly.com/
Medlem i Sveriges Kaninvälfärdsförening
Toalätt tycker jag är skitbra. Bra uppsugningsförmåga, fastnar inte överallt (det gör kutterspån), komposterbart och det fastnar inte i pälsen på långhåriga kaniner!🙂
Jag hade spån dom första dagarna tillsammans med en toahörna där jag har TOA-Lätt. Jag bytte ut spånet på bottren i buren mot en vanlig dörrmatta. Sedan satte jag även.in typ kattlåda med spån för att gräva i.