Kanin iFokus

Kanin

Etikettallmänt
Läst 471 ggr
Rafflan
0

Märka själv hemma?

Jag hade för mig att det vart olagligt att öronmärka kaniner själv hemma då dem skulle vara bedövade innan märkningen. Men såg nu en tjej som letade märktång, är det fortfarande okej att öronmärka kaniner hemma numera?

[Hästhoven]
0

Enligt lag är det inte okej, man ska nu för tiden ta kaninen till veterinär & märka. Då ger veterinären en enklare bedövning / salva som de stryker över öronen före märkning. 

Men det är massvis med uppfödare som inte följer detta & istället gör det "svart". Många anser att det inte är skadligt att öronmärka utan bedövning.

Jag tog min ena hona & öronmärkte henne hos veterinären, då fick hon bedövningssalva på öronen, men egentligen inget märkvärdigt. Det kostade 100 kr, vilket var ganska billigt.

Peak303
2

Det är det att du måste ha märktång själv då alla veterinärer inte har detta. Sen så har man även ett uppfödarnummer ex mitt S61, vilket gör att jag måste ha ett S som passar till just den märktången som jag använder. 

Så man äger alltså märktången själv. Men det är veterinären som märker kaninerna.

-'  Malin Hultman
_' Snowflake's Kaniner, hoppkaniner i Eslöv, Skåne
Portfolio | Instagram-kanin | Instagram-katt 

[Hästhoven]
0

#2: Jag behövde inte ta med någon märktång, de hade redan alla siffror.

Men vet att hos många andra veterinärer måste man ta med egen tång.

Peak303
0

#3 Hade de din bokstav med? 
Jag har då inte varit med om att någon haft en märktång.

-'  Malin Hultman
_' Snowflake's Kaniner, hoppkaniner i Eslöv, Skåne
Portfolio | Instagram-kanin | Instagram-katt 

Rafflan
1

#2 aha :)

#3 + #4 man öronmärker ju katter med både siffror och nr så kan ju vara att dem använde den tången :)