Kanin iFokus

Kanin

Etikettbeteende-hälsa-och-skötsel
Läst 600 ggr
Smilla Kanin
0

Kan det funka?

Hej!

Antagligen hamnade denna i fel kategori.. Ni får ursäkta mig.

Jo, jag ska troligen skaffa en till kanin för att jag vill hålla på lite mer med hoppningen. Men problemet är att jag inte riktigt vet om jag ska ha en hane eller en hona!

Jag har en okastrerad hona som är väldigt tjurig ibland. Men när hon inte brunstar (hon är tjurig då) så är hon världens snällaste.

Jag har även en kastrerad hane. Tanken var att dem skulle gå ihop men det går inte så jättebra. Ända sedan dem har bott tillsammans har hon brunstat heeeela tiden! I ungefär ett halvår -_-. Jag har gett henne kamomillte men har kommit fram till att hon blir stressad av en kompis och trivs bästa själv (när hon inte är med hanen så är hon inte lika ilsk, hon vill gärna ha all uppmärksamhet för sig själv).

Men hanen vill gärna ha sällskap. Han trivs allra bäst med sällskap. Han är hur snäll som helst och skulle acceptera vad som helst som kom in i hans bur känns det som. 

Så jag har funderat lite fram och tillbaka. Min första tanke är en hona så att den kan bo med hanen så blir allt frid och fröjd. Men min mamma vill helst inte ha en hona för hon tycker att min hona är lite störig och det tycker jag med. Så hon tror att alla honor har sådant häftigt humör. För jag vill helst att den ska vara lika lätt att hantera som hanen.

Men sedan har min mamma kommit på iden med en kastrerad hane… Det hade ju varit bra att ha sällskap till min hane men min fråga är KAN det funka med två kastrerade hanar? Jag vet redan att det kanske inte är den bästa iden, men min mamma vill att jag frågar här. Eller ska alla bo för sig? Det känns lite dumt..

En fråga till bara: Kan en hoppkanin (hane) tappa hopplusten om man kastrerar honom?

Tack till er som orkat läsa detta <3 Tacksam för svar ;)

Ninwe
0

Man bör inte ens försöka ha två hanar ihop, även om de är kastrerade. Det kan i mycket få fall fungera, men gör det inte det så brukar skadorna som kan orsakas vara värre än mellan en hane och en hona. Hanar kan slåss till döden. Jag tycker att det är lättast att hoppa med honor. Givetvis är detta individuellt, men jag tycker att honor har lättare för att koncentrera sig. Hanar blir lätt distraherade av alla lukter. Det kan bli bättre om hanen kastreras, men ibland hjälper inte ens det. Lycka till! :-)

Hälsningar,
Ninni :-)

Irmelinis
0

Alla honor är absolut inte tjuriga och störiga! Kolla om du hittar en vuxen hona, som redan kommit över tonårperioden och så.. Skaffar du en unge är det svårt att veta hur den kommer bli som vuxen :)

Uppfödning dvärgvädur och velveteen lop: 
www.alrunans.weebly.com/
Medlem i Sveriges Kaninvälfärdsförening

Irmelinis
0

Eller kastrera din hona, det låter väldigt slitsamt för henne att hålla på att brunsta så ofta.

Uppfödning dvärgvädur och velveteen lop: 
www.alrunans.weebly.com/
Medlem i Sveriges Kaninvälfärdsförening

Smilla Kanin
0

#3 Ja, jag har tjatat på min mamma men hon total vägrar. :/

Ravynsfair
0

Haft kastrerade hanar ihop med andra kastrerade hanar och honor, inga problem! 
Beror lite på individ och hur tidigt de kastrerades. 

Tänk på att hon kan få livmoderinflammation och cancer av att brunsta så mycket, ett bra skäl till att kastrera :)

Vänliga hälsningar Sanna. 
Medarbetare på Blandrashundar, HBT & Socialt stöd.ifokus Sol

Kaniq
0

Honan kan bara lite sur o så men de brukar dom vara 4 gånger om året för att dom vill ha ungar men hanar brukar kissa överallt för de vet jag inte men jag tycker en hona ial;))

[Sockertoppens_kaniner]
0

#6 Det är individuellt. Vissa honor brunstar ofta medan andra inte brunstar alls. Precis som med hanar, inte alla som "kissar överallt".