Kanin iFokus

Kanin

Etikettbur-och-aktivering
Läst 829 ggr
Fridaaaa
0

Annat underlag?

Vad rekommenderar ni för underlag på en yta som är 7-8 kvm?

Är till två kaniner som inte är rumsrena så mattor fungerar inte.Ena av dem verkar reagera på torven och spånen nämligen, så tänkte prova något annat :)

Halm ovanpå blir så varmt nu på sommaren och är svårstädat också :/ 
Hampaströ och lättströ har jag svårt att få tag på.

Medarbetare: Sällskapskaniner, Support.

Irmelinis
0

Är det ren torv du har eller torv-mix? 

Det finns ju sågspån (inte kutterspån alltså, mycket lättare att mocka ut), sandlådesand, halmpellets..

Uppfödning dvärgvädur och velveteen lop: 
www.alrunans.weebly.com/
Medlem i Sveriges Kaninvälfärdsförening

Fridaaaa
0

#1 Haft både och.
Sågspån brukar inte damma mindre tyvärr :( (haft)
Sandlådesand dammar med i regel en hel del :/ Känns inte bra att ha på hela utrymmet :( 
Halmpellets hur ser det ut? är det likvärdigt, toa-lätt, bränslepellets mm, alltså sån utformning mm så är det dessvärre inget alternativ (svårstädat, hårt, luktar)

Irmelinis
3

Om det ska vara dammfritt, inte för varmt, lättstädat, luktfritt, mjukt, lätt att få tag på, inte för dyrt, rätt märke, inte för mörkt… så finns det nog inte så många andra alternativ. Du får nog kompromissa med några av dina krav.

Alspån, Easy-strö (har jag i min kaninbox, det är väldigt lättstädat). 

Eller så kanske kaninen som reagerar på damm osv ska bo i utebur istället.

www.alrunans.weebly.com/

Fridaaaa
1

#3 vet inte vart du fått allt det du skrev nu ifrån? Har jag inte skrivit någonstanns något av det i texterna xD Nja stämmer inte det du skrivit i första stycket 😉

Detta är en rätt sammanfattning:

• Damma mindre än kutterspån och torv eftersom det är det hon reagerar på
  • Måste inte vara luktfritt däremot får det inte stinka när de kissar & bajsar på det
  • Måste vara lättstädat/relativt lättstädat, eftersom det är ute i bod med måste det vara lättstädat på vintern med, så gott det går såklart. Sedan är allting relativt
  • Får inte kosta 400 kr och uppåt varje månad för det finns det inte pengar till
  • Jag har inte så många inköpsställen så kan dessvärre inte välja och vraka bland affärer, nackdelen med att bo här ute.

Detta är den rätta listan 🙂

Easyströ har jag till marsvinen ibland men skulle krävas 3-4 balar minst för att täcka utan vilket innebär över 600 kr med bilresan (12 mil till närmaste inköpsställe) 😕 Ingen bil som får plats med så många åt gången heller 😕 Annars älskar jag easyströ 🙂

Irmelinis
8

Nej det var mest en sammanfattning av vad du brukar skriva när du ber om råd, hehe 😉Det är alltid något som är fel, liksom. Ibland med argumentet att du "inte gillar det märket", eller bara "inte vill" (utan anledning) använda det som vi föreslår, fastän det skulle funka utmärkt egentligen. 😉

Blanda Easyströ med kutterspån, så blir det billigare. Eller kolla om hon mår bättre av att bo utomhus.

www.alrunans.weebly.com/

Fridaaaa
0

#5 Nja håller inte men men. Och är verkligen inte alltid något som är fel, utan skriver enbart vad jag testat eller söker efter, itne samma sak som att något är fel. Men inget jag tänker diskutera i tråden i alla fall för inte det som det handlar om😉 Ang märke förresten: alla tycker vi olika och föredrar olika, det som en gillar gillar itne nästa och tvärtom, fungerar utmärkt för en person men inte nästa menmen. VIll inte ha fortsatt diskussion här 😉 Då får du/man PMa.

Har ingen utebur stor nog åt henne och Zelda dessvärre, de behöver nämligen bra med yta för att komma överrens och den enda utebur jag har är bara knappt 2 kvm 😕

Irmelinis
0

Jag förstår, menar absolut inget illa. Bara så svårt att hjälpa med lösningar… hmm. 

Synd att det inte finns en ordentlig utebur. Är det Flizan med sitt dåliga öga du menar som reagerar på damm? Eller är det en annan av kaninerna? 🙂

www.alrunans.weebly.com/

Fridaaaa
0

#7 Nej Milly. Är hon som går med Zelda 🙂
Den uteburen jag har är lagligt för båda och Iza & Ella gick där men Zelda & Milly kräver större yta totalt för att komma bra överrens :/

Tror dessvärre inte det blir mindre damm i den buren heller än i boden :(

Irmelinis
0

Aha, det är Milly. Hur märks problemen? Hostar hon eller svårare med andning av damm? 

Kanske inte mindre damm i en bur, men om det är en utebur med Hage så blir ju tillströmningen av frisk luft bättre, mer ventilation. Förutsatt att Milly då gillar att vara ute och inte sitter inne i sin dammiga bur hela dagarna 😃

www.alrunans.weebly.com/

Fridaaaa
0

#9 Nyser främst. 
Ja hon älskar att vara ute, de är i hagarna på dagarna :)
Men kan inte ha permanent utehage. Och måste flytta hela buren om jag ska kunna bygga Hage till vilket kräver traktor för den är så pass tung :( 
De kan bara vara där på dagarna ändå, så risk att de inte kommer överrens på nätterna :/ 

Nu springer de på stor yta i boden då på 7-8 kvm, och är främst när de gräver, torv dammar ju en del tyvärr, spån delvis också, är därför jag tror att hon reagerar på det :/

[Melbun]
0

Jag har faktiskt inte så stor koll på allt det där med underlag men jag fick ett tips? på carefresh om du ibte har testat? Lite dyrare kanske men skulle räcka länge.. Öko plus är helt underbart i toan men funderar om det är bra som underlag i hela buren.. Men det har du kanske testat?

Fridaaaa
0

#11 Öko plus skulle bli extremt dyrt till 7-8 kvm stor yta dessvärre och bara zooplus som har det var jag vet :(
Carefresh är väl med extremt dyrt? Bara hittat dem i småbal nämligen på nätet ./

[Melbun]
0

#12 Ja jag tror att carefresh är aningen dyrt men väldigt drygt. Fanns i 60l iaf sen om de är större eller inte vet jag inte. Jag köpte en påse öko plus 5kg på två toalådor och det försvinner i princip ingenting för det är väldigt drygt. Animail och zooplus har öko plus men zooplus är billigare om jag inte har helt fel :) Jag gillar själva materialet för det är väldigt likt sand med större korn. Frågan är om du behöver köpa in en del till att börja med och det ändå fungerar bra och du behöver köpa in sällan då det är så drygt. Det är ffa väldigt enkelt att städa om kaninen kissar överallt då blir det små klumpar att plocka upp. Dock tycker jag att 400kr per månad på en sån yta för 2 kaniner blir nog svårt att lösa. För då blir det nog billigast att köpa storpaket som räcker länge typ hampa eller liknande och många påsar är ju tyvärr lite mindre så man får köpa flera. Hoppas du hittar något billigt, ver hur jobbigt det är xD

Fridaaaa
0

#13 är på ett ungefär, men över 500 per månad går ej :/ Ökoplus skulle kosta minst 800 kr i direkt inköp för att täcka hela ytan om jag räknade rätt :(

Fridaaaa
0

Ja 60 liter är största jag hittat, räcker inte långt :( hört både bra och dåligt om det underlaget med. Nu rensar jag inte ut exakt allting varje månad som det ser ut nu, utan dey skitiga och helrens av allt 3-4 ggr per år

[Melbun]
0

#14 xD Det låter lite väl mycket. Tyckte det var väldigt mycket i min lilla 5kg påse även om det bara var i 2 toalådor :D Jag hade tänkt typ 2 x 18kg skulle räcka.. men ja det är ju inte det billigaste alternativet utan det hade väl varit ultimat med att endast ha öko plus i toahörnan. Hampa är inget alternativ då? Kommer ju i rätt stora paket.

Fridaaaa
0

#16 med frakt och tjockt lager hade det behövts :/ går nämligen åt en hel del spån när jag byter ut allt och de väger ju ca 25 kg, så tror inte att 30 kg hade räckt dessvärre :/ kostar runt 250 kr per 15 kg påse. De är som sagt inte rumsrena så de håller sig inte till vissa hörn :/ Svårt att få tag på hampa :( Så sällan i granngårdenstad och sist var det slut :( hittar inget pris mm på deras sida heller :( vet du?

[Melbun]
0

#17 hu näe jag gillar verkligen inte granngården. Först hittar man saker i deras sortiment och sen är det inte där längre. Jag hittade något som jag var sugen på en gång men det fanns bara i 150l.. Kommer inte ihåg vad det hette och jag kunde inte hitta det nu heller xD

Fridaaaa
0

#18 Är det jag med råkat ut för, brukar vara dyra med så brukar sällan handla där xD

Så är klurligt :( redan kollat med börjes vad de har för utbud :(

Fridaaaa
0

Kollat lite med kattfolk och många tycker att Ökoplus dammar en hel del, då går ju inte det 😕

Saffran.
0

#17 På granngården får man 20 kg hampaströ för 159 kr. Kanske inte låter så mycket men det är en ganska stor bal som är hårt pressad. Du skulle ju kunna bunkra på med ett lager sådana när du är i den där staden där granngården finns? En bal räcker kanske inte till hela ytan om jag har förstått rätt av det du tidigare skrivit, men det är ett väldigt bra strö så kanske värt att satsa på det ändå.

Fridaaaa
0

#21 Nästan lika mycket som kutterspån då, fast bara annat pris. De ligger på ca 25 kg nämligen :)
Jag har frågat efter hampaströ någon gång på vårt närmaste granngården men då hade dem det inte inne :( 
Har inte så mycket plats i bagaget, skulle få plats med max 2 st om de är i storlek med kutterspån :(  Och inte råd med så många på en gång heller,  Max 2 denna månaden i alla fall och nästa.
Två räcker nog tror jag , ska det göra :) Inte farligt pris heller.
Får ringa granngården imorgon och se om de har det inne

[Melbun]
0

#21 Länka gärna. Kollat efter hampaströ men aldrig hittat där :o 

Märker inte att öko plus dammar något.

Fridaaaa
0

#23 flera som hade reagerat på det. Men varit med om det innan med annan kattsand, flertalet som dammar massor men är man inte känslig, (jag är känslig mot damm) så märker man kanske inte det på samma sätt?

[Melbun]
0

#24 Säkert möjligt. Det blir ju alltid en del bös i ALLT. Hö, spån eller vad det nu är så blir det småpartiklar i botten av påsen. Men att det dammar så man märker av det har jag inte varit med om. Vänder du in och ut på allting så ja en del blir det ju men det får man nog av det mesta. Jag är lite känslig mot hö och damm till viss del men märker inte av ökoplus alls. Enda sättet du kan veta säkert är ju att testa själv nån gång ;)

Saffran.
0
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

#22 Ja men gör så! :)

#23 Det finns inte inregistrerat på hemsidan av någon dum anledning, men det ska finnas i butik. Jag har en bild så får ni se hur de ser ut.

Fridaaaa
0

#26 Kanske inte finns på alla granngården`?
Ja 2-3 st max får det plats :/ Men får ringa och fråga imorgon om de har det inne på vårt närmaste.

#25 Ja 100% dammfritt kommer man aldrig ifrån men dammar det så pass som många upplever det är det ju inte lönt att byta, då kan jag ha det som jag har nu. Får köpa hem en liten påse och hälla upp och testa och se hur pass jag reagerar på det, då vet jag om det dammar mycket eller inte xD

Saffran.
0

#27 Nej om det finns på alla kan jag ju inte lova. Ja ring och hör så får vi hoppas på det bästa. :)

[Melbun]
0

#27 Ja men det var ju den påsen jag såg på hemsidan som inte längre finns! Jag tycker iaf inte att jag märker av det så jag är jättenöjd då det suger upp kiss så bra. Har du en 100lapp över nån gång kan du ju beställa en liten testpåse nästa gång du köper från zooplus och se ifall det är något eller ej =) Det är ju det med allergier att det är väldigt individuellt hur mycket man känner av.

Fridaaaa
0

#28 Sist jag var in hade dem inte men fick inte klämp på om de menade att det var slut eller om de inte hade det alls..
Hoppas att de har det värt att testa annars har jag inget ställe nära som säljer det :(

Fridaaaa
0

#29 Var 4,5 kgs jag tänkte på 🙂 Den finns på zooplus 👍
Ja jag ska kolla in hampaströ nu i alla fall, hoppas att den finns inne. 
Ökoplus blir det nog inte ändå, för blir så himla dyrt i längden :/ Men köper oavsett 4,5 kg för att testa om jag reagerar eller inte :) 
Ja så är det ju med allergier, men även de som inte har allergi sa att de märkte hur pass det dammade så det fick mig att reagera lite.