Släppa ihop efter resa
Imorgon ska vi för första gången ta med kaninerna ut på mina föräldrars landställe i några dagar. Bilresan tar ca 1 tim och en kvart och de reser såklart i transportburar.
Mitt dilemma är att vi är mitt uppe i att få dem bondade (mer precist: vi jobbar på att få Benjie att sluta attackera Luna, det går lite lagom långsamt). Vi tänkte att detta totala miljöombyte kunde vara bra för dem, komma ut på helt neutral mark och bli distraherade av att känna gräset under tassarna istället för att försöka starta bråk.
Är det en bra idé att släppa ihop dem direkt efter den stressande bilresan? Eller ska de få vila upp sig i egna burar innan de får komma ut?
(Jag vet att vissa anser att man inte ska hålla på och sätta ihop och sära på kaniner, och istället låta dem bo tillsammans direkt, men det har inte varit aktuellt i vårt fall av säkerhetsskäl. Just nu bor de i burar bredvid varandra här hemma och vi kommer ta med båda inneburarna på resan. På sikt vill vi att de ska bo lösa i lägenheten så som Benjie brukade bo, men för tillfället funkar ju inte det.)
Hemsk tacksam om någon har någon erfarenhet av något liknande!
Kaninerna Benjie och Luna
Tumblr - ☆ - Instagram
Medlem i Sveriges Kaninvälfärdsförening
Jag har erfarenhet av att bonda en sur attackerande hona med en supersnäll hane. Jag skulle i ditt läge utnyttja situationen och testa att släppa ihop dem direkt på den helt neutrala marken som det ju blir för dom - naturligtvis under strikt övervakning, redo med handskar, vattenspruta och allt…ja du vet:/ Kan ju inte blir mer än bråk och då är det ju bara att om nödvändigt dela. Dock är detta ett bra tillfälle att testa i en helt ny miljö. Direkt efter transporten finns det ju heller inga lukter och är garanterat revirfritt. Jag skulle bara köra på och utnyttja situationen att dom kommer att vara lite stressade, då tyr dom ju sig till varandra om du har tur:) Lycka till!
Tack för svar! Då kommer vi nog köra på det, känns ju dumt att inte utnyttja situationen liksom. Får se hur vi gör med logistiken över natten sen, beroende på hur det går under dagen i hagen. (Hoppas lite på ett mirakel just nu)
Tumblr - ☆ - Instagram
Ja, testa att släppa ihop dem med en gång. Och låt oss få veta hur det går! Lycka till, ni jobbar på så himla bra med både Benji och Luna!
Uppfödning dvärgvädur och velveteen lop:
www.alrunans.weebly.com/
När jag bondade vår surtant till hona med vår kastrerade hane så körde vi flera veckor med att jag släppte in henne på hans revir och så fick hon vara där hela dan och kvällen ända tills vi gick och lade oss (dom slogs alltid på efternatten, konsekvent och bara då), på dan och kvällen aldrig bråk, men på natten uj uj, dom blodiga tussarna bara rök:((( så på kvällen som sagt var fick ilskepinnen gå hem till sig. Och så samma sak nästa dag, in i hanens revir på morgonen, och sen på kvällen bye bye, och hem till sig. Ja, jag vet, alla säger att man inte ska dela dom hela tiden…men då hade vi gjort flera försök som slutat med att hanen åkte på rejält stryk på efternatten/morgonkvisten. Tillslut efter kanske 3-4 veckor lät vi surtanten vara kvar över natten hos hanen ( bära eller brista) och sambon som är mest lättväckt fick sova bredvid på en madrass en hel helg. Man kan säga att vi lät dom flytta ihop i hans revir först. Dom bodde så ytterligare en vecka, och sen så öppnade vi upp hela buren efter att ha möblerat om och skurat hennes del ( vi har en stor bur med Hage som går att dela i två delar:) nu har hon accepterat honom dygnet runt utan bråk. Men det tog ett år för oss, så ge inte upp! Och jo, känner ni er osäkra på att låta dom vara tillsammans hela natten utan koll, så ta isär dom och börja om på morgonen i Lunas revir. För oss funkade det iallafall att bonda genom att ta isär och släppa ihop trots att det ska vara helt fel sätt…;)
#4 Jag gjorde likadant. Det var inget annat som fungerade de kunde helt enkelt inte gå ihop dygnet runt. Efter ett tag så försökte jag och då började det gå bättre. Problemet med min ena var att han ville liksom inte acceptera kanin 2. Transportlådan hjälpte nåt så oerhört mycket men det är nog inget jag rekommenderar om du inte vet ifall de kommer bråka eller ej.
Tack för alla svar! Jag ska hålla hoppet uppe så får vi se hur det går idag! Vi tror att Luna kommer bli den dominanta (trots att vi skaffade henne för att hon var rejält undergiven med honan hon bott med innan) men att Benjie helt enkelt vägrar att underordna sig. Att släppa in honom på hennes revir är nog ingen bra idé dock, då det är enda gången hon visar lite vakttendenser åt hans håll. På neutral mark är hon lugn som en filbunke och lägger sig gärna och vilar medan Benjie den knasen är tydligt upprörd över hennes närvaro. Får se hur dagen artar sig, vi har aldrig rest med någon av dem förut så vi får se hur de acklimatiserar till den nya miljön. Håller alla tummar och tassar!
Tumblr - ☆ - Instagram
Låter nästan precis som mina x) men det gick. Han är snäppet under henne oxh de verkar rätt okej med läget så jag hoppas på det bästa :)
Framgång! Efter ett tag fick vi lite bråk, men det första som hände var att Benjie red på Luna! Det har aldrig hänt förut, vi trodde nästan att han inte visste hur man gjorde… En fråga, att den som blir riden på brummar och grymtar, är det vanligt? Luna tolererar honom i ett litet tag men sen säger hon ifrån och vi får sära på dem för att undvika bråk. Eller kanske är hon brunstig? Hon låg och brummade igår på mattan också, helt avslappnad. Låter annorlunda än när de grymtar och är sura.
Tumblr - ☆ - Instagram
Skönt att du märker framsteg! Bra jobbat!
Brummandet kan absolut vara brunst, kanske är det därför Benji blir lite extra "på" också (vår kastrerade hane brukar försöka rida på vår hona vid brunst), det är ju ändå något som förhoppningsvis gör Benji lite mer positivt inställd till Luna 🙂
Hur har det gått resten av dagen?
www.alrunans.weebly.com/
Troligtvis är hon då brunstig just nu, vilken intressant tillfällighet. Hon har varit lite småvaktig mot Benjie de senaste dagarna men inget negativt mot oss alls, skönt att veta att hon inte är en sån som blir bråkig vid brunst, även om vi tänker kastrera henne i höst. Resten av dagen har gått bra! De fick ha hagar bredvid varandra och betade snällt för det mesta. Vi flyttade ihop dem lite då och då och då blev det lite mer ridande. Vi får se hur morgondagen går! De är i alla fall väldigt chill trots resan, så det är skönt!
Tumblr - ☆ - Instagram
Ser på din blogg att det faktiskt går väldigt bra med bondingen! Vilken fin bild du la upp, de ser så avslappnade ut! *klappar händerna*
www.alrunans.weebly.com/
Ja vi har gjort stora framsteg här! Dessutom har båda två fått vara ute och skuttat i sele för första gången, mycket uppskattat och inga protester mot att ha koppel på heller. Det kommer upp en hel del fina bilder i lite bättre kvalité efter helgen, så håll utkik på bloggen ;)
Tumblr - ☆ - Instagram
#12 Vad heter bloggen? Vill gärna läsa om framstegen! :)
#13 Benjiethebunny.tumblr.com :)
Tumblr - ☆ - Instagram