Blir så irriterad
Hej
Jag måste bara skriva av mig lite. Häromdagen så la jag upp en del rölleka blad för att torka till kaninerna till i vinter. Sen läste jag på ett ställe att kaniner inte alls mår bra av att äta bladen från rölleka. Det stog inte varför eller vad som kunde hända, bara att de är olämpligt som kaninföda.
Jag brukar ge mina kaniner gräslök som godis nästan varje dag eftersom att de älskar det. Dom tycker att det är lika gott som maskrosblad. Men så igår läste jag att kaniner inte alls ska äta någon form av lökväxter eftersom att det är för starkt för dom.
Det var en kompis till mig som sa att man absolut inte ska ge kaniner kirskål eftersom att det ger väldigt mycket gaser. Fast jag har inte förstått det där. Är kirskål ens en kål?
Och så har vi ju den där isbergssalladen…. Massor av personer och internet sidor säger att man inte ska ge isbergssallad. Men ingen kan förklara varför. Vissa säger att den innehåller för mycket vatten och är onödig och ge. Men det gör väll den inte giftig?
Jag blir så trött på det här. Särskilt när folk inte har några som helst källhänvisningar. Så slutar det med att någon länkar till kaninmagazinet. Men var har dom fått sin information från? Internet antagligen… Folk säger så mycket skit och man kan aldrig veta vem man ska lita på.
Jag vill ha en lista med alla farliga växter där det står VILKET ämne växten innehåller som är farligt och vad som kan hända.
Allt det här kommer bara sluta med att kaninerna inte får äta någon ting "för säkerhets skull" och så sitter dom där med sina pellets skålar och ser JÄTTE glada ut. Trots att hela trädgården är full med ekologisk, gratis, hälsosam, miljövänlig kaninmat.
Bra idé!
Var ska man ta informationen ifrån då? Vilka källor är trovärdiga?
(menar absolut inte att dissa Kaninmagazinets lista, är bara intresserad av att veta varför något är giftigt)
Uppfödning dvärgvädur och velveteen lop:
www.alrunans.weebly.com/
Medlem i Sveriges Kaninvälfärdsförening
#1 ja det var ju just det D; . Jag är ingen forskare och jag har inget labb hemma.
Det här är internet sidor jag tycker är trovärdiga, men såklart kan det stå fel där med.
http://www.giftinformation.se/vaxtregister/
http://www.sva.se/djurhalsa/fodersakerhet/giftiga-vaxter-a-o
Wikipedia har ju ett rykte om sig att inte vara helt trovärdigt, men man kan ju kolla källhänvisningen i deras artiklar 🙂
www.alrunans.weebly.com/
#3 Engelska wikipeida innehåller lika mycket fel som engelska nationalencyklopedin. Dessutom är det som du säger. Man får inte skriva något på wikipedia utan att ha källhänvisningar. Därför kan man ju alltid kolla upp det. Folk säger ju att "vem som helst kan skriva på wikipedia". Men ibland när jag och mina kompisar har haft lite tråkigt på lektionerna har vi gjort mer eller mindre olämpliga grejer som att gå in på wikipedia och skriva skit. Det dröjer inte många sekunder innan deras robotar upptäcker "klottret", raderar det och bannar IP adressen i några timmar.
Kan tillägga att enligt en person här på internet så ska man inte ge kaniner björklöv. ?
O sen hittade jag det här: http://www.sva.se/djurhalsa/fodersakerhet/giftiga-vaxter-a-o/vallort
Jag vet inte om det gäller kaniner, dessutom har jag läst att vallört är det perfekta kaninfodret. Sen kan man ju också undra varför det heter FODERVALLÖRT. Antagligen för att det har använts som foder
Fodervallört Symphytum asperum är inte samma växt som Vallört _Symphytum officinale.
_
Här finns mer info: http://www.vaxteko.nu/html/sll/forb_org_biol_odl/utan_serietitel_fobo/UST78-1/UST78-1AY.HTM
www.alrunans.weebly.com/
Björk ska bara vara farligt att ge på vintern, pga höga halter av björksocker (xylitol) som är vätskebindande och kan orsaka trumsjuka och diarré. Färska löv går bra på vår och sommar. (läste det i en bok en gång, men försöker hitta källa på detta..)
Fast på Wikipedia står det att människor kan äta knoppar från björk under vintern mellan oktober - maj och jag hittar ingen info någonstans om att det skulle vara giftigt för djur som lever i skogen.
www.alrunans.weebly.com/
Skogs- och fälthare
"Skogsharens diet varierar med årstid och landsända. Blåbärsris, gräs och tuvullsknoppar (vår), örter, gräs och löv (sommar), ljung och bärris (höst) och kvistar från björk, sälg, asp och rönn (vinter) är viktig föda."
(VILT och SKOG Information om aktuell forskning vid SLU om vilt och dess påverkan på skogen och skogsbruket, 2002)
www.alrunans.weebly.com/
Kaninmagazinet får för det allra mesta sin fakta ifrån veterinärer, SVA, vetenskapliga artiklar eller andra människor som är utbildade inom det relaterade ämnet. Listan om vad som inte ska ätas vet jag dock inte vad den här för källor… Kan försöka ta reda på det. Men visst är det som du säger. Oftast får man höra ditt och datt men ingen hänvisning om varför. Och nej, kirskål är ingen kål… Vanlig missuppfattning..
Medarbetare på
Kaninmagazinet.se
Mina kaniner älskar Rölleka både blommor och blad. Har jämt fått käka massor, och har aldrig mått dåligt av det. Läser man på nätet så kan man inte ge i stort sett mer än maskrosblad i liiiiten mängd. Satt på skoj och skrev upp en del av vad de inte får äta från olika nätsajter och den listan var bara en bråkdel och ändå galet lång. Hur överlever vildkaniner? Har sett dom käka blad, blommor, Rölleka, ja det mesta betar dom ju i sig…bifogar början på min lista, får nog hålla dom på pellets i fortsättningen för det fina smaskiga hö vi köper från bonde innehåller en massa växter:(( Förstår dig till fullo, TS, är trött på att allt är olämpligt utan motivering…