JIPPIE!
Hejsan! Jag ska få skaffa en kanin, och behöver lite tips? osv! 1. är det lätt att klippa klor själv? 2.kan man bygga en bur av gran/tall 3. Måste buren vara isolerad?
Jag vet inte så mycket om burar men jag kan svara på ettan:) 1. Jag tycker det är lättast om man är två så ena kan hålla i och den andra fokusera på att klippa rätt längd :)
Grattis, vad roligt!
1. Det brukar gå snabbt och lätt och behöver bara göras ca 1 gång/månad. Det beror på kaninen, vissa individer och raser är lättare än andra. Men bäst ifall man är två personer som hjälps åt.
2. Ja, det kan man.
3. Nej, det måste den inte. Kaniner klarar kyla väldigt bra. Har du ett bra kaninhus med ordentligt tak inuti buren, som är vindtätt och fyllt med halm så kommer din kanin att hålla sig varm.
Uppfödning dvärgvädur och velveteen lop:
www.alrunans.weebly.com/
Medlem i Sveriges Kaninvälfärdsförening
#2 Tack så mycket för svaret på tvåan! Har suttit och grubblat på den i nästan en vecka! Haha! Tänkte eftersom att dom helst inte ska gnaga på det :) #1 tack så mycket för ditt svar!:)
#3 Om kaninen gnager på buren, kan man smörja in med blandannat citron! :-)
Zingo ;D
Kan svara på ettan: Jag och min pappa brukar hjälpas åt att klippa. Men det går bra. Har aldrig behövt veterinärhjälp. 😊
http://nouw.com/smattochgott
Välkommen! <3
Pappa brukar hjälpa mig med, vår förra kanin kunde dock inte ens veterinären klippa klorna på (inte ens med hjälp av pappa). Hon var dock lite speciell 😉 men våra dvv har fungerat super med, båda två👍🏻
En fråga! Om kaninen ska bo ute året om, måste man ha isolerad bur då? Och isåfall vad ska man isolera med?:)
Som jag sa förut: 🙂 Nej, det måste den inte. Kaniner klarar kyla väldigt bra. Har du ett bra kaninhus inuti buren med ordentligt tak, som är vindtätt och huset fyllt med halm så kommer din kanin att hålla sig varm.
www.alrunans.weebly.com/
Mina föräldrar tror ändå att det kommer bli för kallt för kaninen så dom tycker den ska bo inne på vintern..[ bor i Norrland så snön kan bli väldigt hög, och över 25- grader.. Är det för kallt? Dom tror iallafall det :)
#9 har för mig att kaniner klarar -20, kanske kan du hade kaninen inne under vintern?
R.I.P. Anton 💔
Be dina föräldrar läsa här:
http://kaninmagazinet.se/2012/march/att-ha-utekanin.html
Ska man ha en året-runt-bur ska den vara en bra bit upp ifrån marken, på höga ben, och vara helt vindtät - det är fukt och kalla vindar som gör att kaninen kan börja frysa. När det är extra kallt isolerar man själv med tidningspapper i botten på buren så att det suger upp fukt, sen ett tjockt lager spån och hela buren full med halm ända till taket. (detta kan tas bort vid mildare väder, så det inte blir för varmt i buren) Kaniner får snabbt vinterpäls och är bra på att hålla sig varma på vintern!
Om det blir riktigt kallt och ni ändå är oroliga, kan ni ha en extra inne-bur (120 cm) och ha kaninen i garaget eller källaren en kortare tid.
www.alrunans.weebly.com/
Okej då förstår jag :) tack för svaren !:)
Varsågod 🙂 Om de ändå vill isolera buren (det kan vara rätt komplicerat och dyrt) googla på "isolerat hönshus", så borde det komma upp billigare förslag. Man kan isolera med frigolit, t.ex..
www.alrunans.weebly.com/