Kanin iFokus

Kanin

Etikettbur-och-aktivering
Läst 656 ggr
Jojsan
0

Stuga till kaninerna..

Har ju just nu mina kaniner i en lada men det är ungefär samma temperatur där som ute så de får alltså vinterpäls.. Skulle jättegärna vilja bygga eller köpa en färdig "stuga" som man kan ha på tomten.
Det ska finnas el och det ska vara isolerat och så, så att det blir samma temperatur som inne på vintern.

Nu undrar jag ifall någon har någon erfarenhet av liknande? Vad det kostar att köpa, måste man bygga hela från "scratch" eller kan man köpa halvfärdigt? Vad skulle det kosta? Finns det någon hemsida jag skulle kunna kika på m.m.?

Det är inte heller så säkert jag får skaffa det, beror nog på vad det kostar och  så..  Ännu en fråga, hur stort får man bygga på gården utan att man måste fråga om bygglov ( har hört att man måste det i vissa fall..) Hoppas på svar ;)

[Niike]
0

Verkar som en bra idé :) Hoppas du hittar något, tyvärr vet jag icke .. Lycka till (=

Jojsan
0

tycker jag me ;) hoppas nån annan vet :)

[Niike]
0

japp (:

SaraB
0

En lekstuga kanske? :)

Dotti_
0

Ja en lekstuga vore väll parfekt ? Det måste ju inte var jätte varmt där inne men nära så varm det går :D

ciss
0

Lekstugor är perfekt! :)

/ Cissi, medarbetare på Kanin
    www.frihetenskaniner.se

Jojsan
0

men i en vanlig lekstuga är det väl inte innetemperatur? :P inte i våran iaf ^^

Det är så att jag ska kanske börja på ett naturbruksgymnasium nästa år och då vill jag gärna bo där. Då ska naturligtvis kaninerna med och då måste de bo inne där. eftersom de bor inne där måste de även bo inne när jag komme hem på vintern (jullovet t.ex.). Men pappa är allergisk, så då tänkte jag att om jag skaffar en sån "stuga" med rumstemperatur så blir det perfekt :)

Om inte det går får jag bo kvar här och ta  bussen… det tar ett tag, fast inte jättelänge… :P ajja, det blev lite långt men hoppas ni fattar :)

twinnie
0

Min pappa byggde själv ett stort förråd på vårt landställe där vi kommer ha kaninerna på sommaren. Tror att det kostade 3 000 och det är inte isolerat, samt att pappa byggde upp det själv (från en ritning)

lill-jarven
0

#7 Men det går väl att fixa värme? Isolera lite och ha igång ett varmluftselement då du är där med kaninerna :) eller nåt sånt..

Jojsan
0

#8 hur varmt ungefär är det där inne på vintern? :)

#9 hmm… kanske det.. har inte tänkt på det… humm..

twinnie
0

#10 precis som ute antar jag ^^

Jojsan
0

#11 aha, ok, men då går det ju inte ;P

twinnie
0

#12 Nej, men då är den inte isolerad, det skrev jag ju också. Så isolera får man ju göra själv. Tänkte bara ge lite prisinfo utan isolering.

Jojsan
0

#13 ok. Men tänkte bara hur kallt det är i den utan isolering, men då vet jag.

Vet bara inte vars man kan få tag på en "Lekstuga, boda" eller vad som nu passar. Kanske kan bygga själv (pappa oxå då (A)) men det kanske inte blir så bra… vi får se.

Lizzan
0

Haha lekstuga låter jättesmart :)

ciss
0

I våran lekstuga går det att fixa varmare än inne på vintern om man vill det. Bara att köra igång med den elektriska spisen, woho! Har en sådan här typ;

Kostade bara ett par hundra och är jättesöt. Värmer upp fort & bra! Den är elektrisk, det är ingen riktig eld :)

Våran stuga är isolerad. Kan fråga mamma senare vad det kostade att bygga den.

www.frihetenskaniner.se

Lizzan
0

#16 Haha råsöt värmepanna :)

ciss
0

#17: Haha jaao, har nästan en sådan, inte exakt men väldigt lika. Den är skitsöt ^^

www.frihetenskaniner.se

Jojsan
0

#16 Kan kaninerna springa kring elspisen eller kan de typ bränna sig på den eller liknande? Verkar vara en jättebra idé.

Måste stugan vara isolerad och ha den eller går det att bara ha elspisen så blir det nog varmt? :)

ciss
0

#19: Nejdå, tror inte dom bränner sig. Man kan hålla handen där & så :)

Annars går det ju att ställa för kompostgaller där eller liknande så de inte är i närheten av den. Är nog säkrast.

Tror det behöver vara isolerat, ialla fall lite, annars försvinner ju värmen ut genom väggarna direkt.

www.frihetenskaniner.se

Jojsan
0

#20 ok va bra, ja det är nog säkrast att ställa något för. Skulle  gärna vilja heta vad den kallas och vars den är köpt :) tack för tipset iaf :D

ciss
0

#21: Vet inte vad det kallas, men sök på "Elektrisk eld spis" på Google och surfa runt. Vet inte vars våran är köpt, pappa köpte den & han är borta på kurs till på fredag.

www.frihetenskaniner.se

Jojsan
0

#22 ok, kan försöka leta. :)