Kanin iFokus

Kanin

Etikettbeteende-hälsa-och-skötsel
Läst 1539 ggr
Elsaharr
0

Korsspindel

Såg nyss en Korsspindel i kaninburen. Har sett minst 5 såna på vår tomt i sommar. Spindlarna är ju giftiga, men inte farliga för människor. Men on en kanin blir biten? Är det värre för dom?

Zingo ;D

Marsvinsmamman
2

Jag tror absolut inte att en korsspindel kommer att vålla din kanin några problem. Den kommer sannolikt inte att bita kaninen, utan istället fånga en massa andra småkryp. Så se spindeln som ett nyttodjur som minskar antalet insekter i buren, och oroa dig inte för lilla ninen.

aliiciaj
0

Jag tror du kan vara lugn. Det är ytterst ytterst sällan en korsspindel biter så stora djur som kaniner och människor. Korsspindeln är en av de få spindelarter som har så pass starka käkar att de kan bita igenom människohud. Och vi har ju ändå ganska ömtålig hud om man jämför med kaninens hud som har en ordentligt tät päls som skyddar den. Så tror inte korsspindeln är någon som helst fara mot kaniner så länge det inte är en nakenkanin :p

Elsaharr
0

Tack för svar! Ja hahah det är inte så lätt för mig som är livrädd för spindlar… Usch!

Zingo ;D

Fridaaaa
0

Vi har inga spindlar i Sverige som är farliga för oss eller våra husdjur :)

Medarbetare: Sällskapskaniner, Support.

Irmelinis
0

Om man blir biten så är det som ett myggbett, det går över väldigt snabbt. Även för din kanin, så oroa dig inte 🙂

Uppfödning dvärgvädur och velveteen lop: 
www.alrunans.weebly.com/
Medlem i Sveriges Kaninvälfärdsförening

aliiciaj
0

#4 De finner dock några antal svarta änkan i Sverie varje år som kommer med importerade bilar från t.ex Kalifornien. Det hände oss en gång, vi köpa en bil från Kalifornien och en dag när vi skulle köra den sprang en svart änka ut ur bilen :o Men de är inte så vanliga i Sverige, och kan väl inte påstå att de ingår i vårt ekosystem direkt. Men det händer ganska ofta att spindlar råkas importeras in i landet.

Fridaaaa
0

#6 De överlever inte här. Och ingen i Sverige som blivit biten :) Inte speciellt vanligt om man säger så att de syns här :)

aliiciaj
0

#7 Vår spindel överlevde vinter, men tror inte det är så vanligt :p

Fridaaaa
0

#8 Inte speciellt vanligt :)