Kanin iFokus

Kanin

Etikettallmänt
Läst 812 ggr
Ratgirlygirl
0

skaffa kanin.

hej! :) nu i augusti flyttar vi hela familjen till ett stort hus, med detta hus följer det med en isolerad lekstuga med gummigolv osv. och jag har alltid gillat kaniner (& alltid velat ha.) men har vart petig med att jag vill att dem ska ha mycket yta & mycket spring ställe. och med denna lekstuga så kan man ha dem där. & sedan ha stor Hage (då huset har extremt stor trädgård.) då är man just nu extremt kanin sugen. MEN , det finns några {hmmm} frågor. jag är en sån person som inte vill att djuren ska bo ensamma och att dem ska ha en kompis. kan man ha 2 hanar tsm? kan man ha 2 honor tsm? - jag "gillar" (bryr mig inte riktigt , men ändå) . inte hur - bara sätt honor. att dem går in i tonårsperioden. min kompis har en som är i tonårsperioden just nu, och jag gillar inte alls hur den beter sig. & mam vill ju gärna inte att dem ska bli så. (om ni förstår såklart.) hoppas ni kan besvara mina frågor och mvh. (ursäkta för ett sent inlägg - nattuggla ;) )

Kaninernaa
0

Det går att ha två hanar som är kullsyskon ihop (jag hade det) men det är ofta dem börjar bråka. Men honor går oftast när de är kull syskon eller att man sätter ihop dem som små. Vill du inte ha dem i tonårs åldern så kan du ju skaffa vuxna? Det låter jätte bra att ha dem i en stor Hage o lekerstuga bara du ser till att dem inte fryser för mycket på vintern

CorneliaAndersson
1

Det som jag tror är mest rekommenderat är:
Kastrerad Hane + Hona Gärna även hon kastrerad)
Hona + Hona

Hane + Hane kan gå i vissa fall, jag själv hade det när hanarna anlände. De levde gott och fridfullt tills det en dag vände om. De hade då bott ihop ett par år.
Nu bör man ju alltid ha tillgång till en bur för var kanin (ifall de börjar bråka och man måste sära på dem).

Om du vill slippa ''tonårsperioden'' så kan du ju alltid skaffa vuxna kaniner!
Visst är kaninungar mycket söta, och man får chansen att forma kaninen själv, men det kan också vara skönt att skaffa vuxna individer. Då ''vet'' man redan hur djuret är, efter tonåren, man vet också hur djuret ser ut och kommer att se ut (om det nu har någon betydelse).

Finns kanske ett kaninpar som redan bor ihop, som behöver omplaceras? Då gör man ju även en god gärning! :)

Lycka till! :)

/ Cornelia Andersson,
Innehavare av Borgargatans Kaninuppfödning
Medarbetare på Hermelinkanin.ifokus och Diabetes.ifokus

zezagena
0

Håller med #2 men skulle aldrig chansa på två okastrerade hanar, kastrerade kan gå om de växer upp tsm.  Lite Ot men har två bästisar om ni finns i närheten av Sthlm ;) 

http://omplacering.ifokus.se/discussions/554890588e0e74545c000fe2-tva-dvargvadur-honor?discussions-1