Vill inte bli lyft
Sedan Imse och Elza började dela bur så har Imse fått någon slags fobi för att bli lyft.. Han är super social och kommer fram som vanligt för att tigga kel, men när jag ska lyfta ut honom ur buren eller tillbaka in från hagen så sticker han sin kos.
Vad kan det bero på? Även Elza är lite små bitter när det kommer till att bli buren. Dock börjar det släppa nu, gissar på att hennes beteende berodde på att hon tydligen trodde att hon var dräktig.
Jag bryr mig inte så mycket om att jag inte kan kånka rundor på dem men det hade underlättat vid förflyttning från bur till Hage och tillbaka igen. Hur kan jag göra för att han ska "vilja" igen?
//Pernilla
Http://pernillaoscarsson.weebly.com
Instagram: pernillaoscarsson
Min kanin är likadan, hur mysig och social som helst men blir inte lika rolig när man ska lyfta en fransk vädur på 6 kilo. Jag brukar träna han genom att hålla i han några sekunder och släppa sedan ge godis och göra det några gånger om dagen. Jag tycker också att det är enklast att bära honom när hans rygg är mot mig och jag har stöd under hans rumpa/ben. På en annan kanin jag hade förut så hjälpte det genom att hålla för ögonen och bak öronen lite, hon lugnade då ned sig på något vis. Men jag tror att vissa kaniner inte tycker om att bli buren och så är det bara, men sen kan man göra saker för att göra det enklare för en själv och även skönare för kaninen. Min mamma brukar ta transport buren som han glatt hoppar in i. Men jag envisar lite med att han iallafall inte ska splattra den korta sträckan till hagen.
Träning, träning, träning små korta stunder varje dag (2-3 minuter bara) eller använd transportbur tills han förhoppningsvis kommer över sin fobi. Två av mina kaniner utvecklade också rädsla för att bli lyfta och blev rädda för mina händer efter att jag hållt på att bära dem ut och in i hagen varje dag. Då fixade jag en säker utebur som de kunde stanna i över natten, så jag slapp lyfta - medans jag jobbade på att få tillbaks deras förtroende.
Ibland lämnar jag dem inne (frigående) i flera veckor på rad istället, just för att minska antalet gånger jag måste lyfta dem fram och tillbaka.
Uppfödning dvärgvädur och velveteen lop:
www.alrunans.weebly.com/
Medlem i Sveriges Kaninvälfärdsförening
För att få min kanin lugnare när jag bär henne (dvv) brukar jag sätta henne i mitt knä först eller bara nära mig så hon blir trygg, sen tar jag bara ett stadigt tag om rumpan+bröstkorg och lägger henne i famnen. Så småningom kan man lyfta upp de direkt.