Antibiotika
Nu har vi äntligen fått komma in till veterinären med Alvin. Han hade både öronskabb och påbörjad mildare lunginflammation (enligt veterinärens gissning, han var inte helt säker på lunginflammationen).
Iallafall fick vi recept på Stronghold och Bactrim. Antibiotikan skulle vi ge 2 gånger om dagen i en vecka.
Min fråga är hur dom blir i magen under behandlingen? Har hört att dom kan få lite problem med tarmfloran och att man därför kan stötta med tex A-fil? Stämmer detta?
Medarbetare på Jättekanin.
De kan bli rätt dåliga i magen. veterinären sa till mig att de helst inte ville sätta in det på kaniner om det absolut inte krävdes just för magarnas skull.
Medarbetare: Sällskapskaniner, Support.
#1 Ojdå, okej. Anledningen att vi fick det var för att han varit förkyld så himla länge nu, så han ville inte riskera att det blev värre.
Vad kan jag göra för att hjälpa honom så han inte blir så dålig?
Om han blir lös i magen kanske jag bör ta in honom, med tanke på fluglarver och sånt?
Jag hade nog tagit in kaninen nu när det börjar bli "sommar" igen, men det är nog mest för att vara på den säkra sidan.
"Kaniner har väldigt känsliga magar, så medicinering kan lätt rubba tarmfloran. Därför är det viktigt att ge t. ex Critical Care, Fiberplex, Zoolac eller a-fil som hjälper till att bibehålla balansen i tarmen."
http://kaninmagazinet.se/2013/november/medicinera-sin-kanin.html
Jag har gett mina kaniner en hel del antibiotika genom åren. En av dem hade otur med det mesta, men jag har aldrig märkt att de blivit dåliga i magen men kanske har jag haft tur. Avföringen har väl blivit lite svartare och sett lite skrumpen ut men nästintill normal.
#3 Tack för länken!
Vilken tur att det funkat bar för dina kaniner :)
Min kanin har fått på tre olika antibiotikor under en månads tid en gång, hon klarade två av dem utan problem, men just Bactrim blev hon dålig i magen av. Det går ju att ge A-fil med mera men det är många bakterier som dör av den sura miljön i magsäcken. När min kanin blev dålig i magen av Bactrim sa min veterinär att jag endast skulle ge hö och vatten, och det fungerade faktiskt. Om de blir så dåliga att de får diarré måste man lägga in dem på dropp. Om man väl vill ge något så tycker jag man ska ge critical care, det innehåller typ allt. Innehåller även probiotika som är bra, så skulle hellre ge critical care än A-fil :)
#5 Okej, tack för svaret! Har tyvärr inte cc hemma, finns det i vanliga djuraffärer? Kan isåfall skynda mig ner nu innan det stänger.
#6 Vissa djuraffärer har annars veterinären. Grizzly zoo brukar ha
#7 Tack så mycket!
Då kollar jag hos djuraffären med en gång!
Kommer med en väldigt dum fråga nu, men är jätteglada om ni svarar ärligt. Det är så att jag och killen ska fira ettårsdag på torsdag samt hans födelsedag. Vi bor långt ifrån varandra så jag ska åka dit.
Men min mamma klarar inte av att ge Alvin antibiotikan. Det innebär att antingen kan vi inte träffas, eller så måste jag vänta med antibiotikan i tre dagar ungefär. Hans tillstånd nu är att han är en aning tröttare än vanligt och nyser. Annars inget konstigt.
Vet inte om jag vågar vänta, kan ju fort gå utför. Hade ni väntat eller kört på med medicinen? :(
Hade inte väntat. :/ Jag antar att han är en sån som inte tar sin medicin frivilligt? Min älskar det så jag har väl tur där med men njae.. Kan du inte visa henne hur man gör ett kaninpaket?
#10 Skulle inte tro att han tar den frivilligt. Jo, det kan jag ju, grejen är den att hon är så långt ifrån djurmänniska man kan komma. Hon vågar inte ens lyfta honom.
Men tack för tipset med kaninpaketet! Kan kanske fråga min bror istället om han klarar av det
#11 Ja annars kanske det finns någon kaninvän som kan komma och hjälpa till? Min mamma är förresten likadan så jag vet precis hur det är.. x) Jag hade dock utan tvekan offrat min pojkvän för mina kaniner ❤️😂 hehe. Antingen så tar han sin medicin frivilligt och då blir det enkelt eller så får ni göra kaninpaket av honom. Du kan ju testa att låta honom lukta på den och se ifall han springer åt motsatt riktning ifall ni inte har gett honom ännu.
#12 Tyvärr är ingen av dom som faktiskt kan något om kaniner hemma.
Haha, jadu, det är krångligt när man behöver hjälp av en inte så djurälskande mamma 😂
Jag ska se om han kanske faktiskt tar det frivilligt. Nu har vi iallafall gjort första skabbehandlingen och jag har dessutom fått tag i critical care :)
#13 Kan inte din kille komma till dig istället?
#14 Det är ett alternativ, men eftersom han fyller år samma dag firar vi helst hos honom. Dessutom fyller hans lillasyster år dagen efter så då måste han hem igen :/
Men det får nog bli så ändå nu
De flesta av mina har faktiskt ätit sin bactrim helt frivilligt, så är inte omöjligt att det är enkelt att ge :) och även cc brukar de ta frivilligt, har dock det senaste kört på den med äpplesmak eller vad det är (från Gnagarboden)
Gillar han banan?
När Muffin fick antibiotika en gång så blandade jag det med banan. Kanske ett alternativ. Behöver din mamma bara mosa lite och blanda i rätt dos. 🙂
Emma
#16 Det låter ju bra! Känns som att det skulle vara krångligt att ge, men då kanske det inte blir så svårt ändå :)
#17 Ja, banan älskar han! Tack för tipset, låter som det kan funka 🙂
Bactrim Är redan smaksatt av banan har jag för mig, för det är flytande form och till för barn egentligen :)
Har för mig att veterinären sa att det var smaksatt med banan för att underlätta men det är kanske inte tillräckligt mycket banan i om man är kanin x)
Fick också höra att det var smaksatt, banan och vanilj tror jag Tänkte fråga angående critical care. Tänkte ge nu när jag börjar med antibiotika. Han äter som vanligt, men eftersom critical care innehåller sånt som slås ut av antibiotika kanske det är bra att ge ändå? Innan magen blir dålig. Undrar isåfall Hur mycket jag ska ge? Full dos eller bara lite?
Kan antibiotika göra att de slutar äta? Funderar på om jag vågar lämna honom med mamma som uppsikt bara över dagen. Kan ge honom medicin tidig morgon och sen kväll. Men om han tappar aptiten är det ju dumt :/
Kan du inte ha tät telefonkontakt med mamma så du får veta hur det går under dagen? 🙂
Uppfödning dvärgvädur och velveteen lop:
www.alrunans.weebly.com/
Medlem i Sveriges Kaninvälfärdsförening
#23 Funkar absolut. Men tänkte på om han slutar äta så behöver han ju få hjälp med att få i sig något, och då är jag ju 4 timmar hemifrån med tåg :/
Men det lär jag nog märka ikväll :)
Ja, det känns ju lite jobbigt, det förstår jag. Man vill ju gärna vara där själv när ens djur är sjuka.. Hoppas du har någon du kan ringa som kan hjälpa till ifall din mamma inte känner sig så bekväm med att få i din kanin lite mat..
Uppfödning dvärgvädur och velveteen lop:
www.alrunans.weebly.com/
Medlem i Sveriges Kaninvälfärdsförening
Kan inte tänka mig att de slutar äta pga det.. Snarare bör han börja äta bättre då han också mår bättre :) Min hade fått ett sår på insidan av munnen och han började äta nästan direkt då han fått sin första smärtstillande dos :) Det verkar ju som att ni ändå har bra koll så det går nog bra för er :)
#25 Det är lite jobbigt att ha en mamma som knappt vågar peta på djuren när man verkligen behöver hjälpen 😕
#26 Jaha okej 🙂Jag hade hört någonstans att eftersom magen kan ha lite jobbigt med antibiotikan så kan de sluta äta. Hoppas du har rätt!