Frö och fröstänger
Hej jag har bara en fråga angående frön och fröstänger. Får kaniner äta fröstänger som man köper två stycken i en Box i djuraffären? Sådana med tex bär eller grönsaker. Tacksam för svar!
Jag läste någonstans att 1 sån fröstång innehåller lika mycket energi som en normalt presterande kanin gör av med på en vecka.
Med andra ord går den energin direkt över till att lägga sig i fett hos kaninen, vilket inte är bra.
Inte ens mina regelbundet tävlande & tränande kaniner får fröstänger, då jag tycker dom är rent skräp.
Behandla andra såsom du själv vill bli behandlad
Mina kaninselar m.m. | Min blogg | Min uppfödning | Youtube
Asså ja det går ju att ge men de är inte nyttiga alls. Det är så mycket skräp i så då kan man lika gärna välja nån god grönsak eller frukt. Kaninen blir lika glad för det ;)
Får får dem, men bra är det ju inte. Någon enstaka gång, okej, men jag inner ingen anledning med att slösa pengar på det. Kaninen uppskattar nyttigare grejor lika mycket skulle jag tro. Så vill du ge någonting gott då och då så kan du bara ge t.ex. en bit äpple eller banan. Du kan även torka t.ex. bär och sedan lägga i en aktiveringsboll så har kaninen och göra ett tag samtidigt som den får lite gott och nyttigt :) (dock en del socker i all frukt så ge med måtta)
//Pernilla
Http://pernillaoscarsson.weebly.com
Instagram: pernillaoscarsson